شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
رونمایی از «نشان برگزیده کتاب شورا»

در مراسم پایان پنجاهمين سالگرد فعاليت شوراي كتاب كودك از «نشان برگزیده کتاب شورا» توسط فرشيد مثقالي، تصويرگر كتاب كودك رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پايان پنجاهمين سالگرد فعاليت شوراي كتاب كودك با حضور اعضاي اين شورا، نويسندگان، شاعران و تصويرگران كتاب كودك در سالن آمفي‌تئاتر روزنامه اطلاعات برگزار شد.

نوش‌آفرين انصاري، عضو هيأت مديره و دبير شوراي كتاب كودك در این مراسم اظهار کرد: شوراي كتاب كودك در دي‌ماه 1341 تأسيس شد، اما به دليل فشردگي برنامه‌هاي متعددي كه داشتيم امكان برپايي اين مراسم در دي‌ماه امسال ميسر نشد و به بهمن‌ماه موكول شد.

انصاری با گرامی‌داشت یاد كساني كه در شورا كار مي‌كرده‌اند، افزود: 9بهمن‌ماه امسال مصادف بود با درگذشت يحيي مافي از بنيانگذاران شوراي كتاب كودك که در این زمینه تلاش‌های زیادی کرد و کودکان بسیاری را با کتاب و کتابخوانی آشنا کرد.

وی تصریح کرد: در طي اين 50 سال 48 نفر عضو هيأت‌ مديره شورا بوده‌اند كه هر يك نقش بسيار مهمي در پيشرفت برنامه‌هاي شورا داشته‌اند.
انصاری ادامه داد: شوراي كتاب كودك موجب زايش نهادهايي در همين ارتباط شده است، بطوریکه تا به‌حال 15 نهاد معتبر در شورا فعاليت مي‌كنند كه اعضاي آن‌ها یا عضو شورا بوده‌اند و يا همچنان هستند و در كنارش نهادهاي جديدي را نيز تأسيس كرده‌اند.

دبير شوراي كتاب كودك به بررسي تاريخي 50 سال فعاليت شوراي كتاب كودك از زواياي مختلف پرداخت و گفت: در حال حاضر فعاليت‌هایی مانند گروه‌هاي بررسي، كارگاه‌هاي آموزشي، گروه‌هاي تأسيس كتابخانه در مناطق محروم انجام می‌شود كه همه اين فعالیت‌ها از سال 1341 تاكنون ادامه دارد.

وی در ادامه از رونمایی «نشان برگزیده کتاب شورا» در این مراسم توسط فرشيد مثقالي، تصويرگر كتاب كودك خبر داد و گفت: از اين به بعد هركتابي كه برگزيده شود، اين نشان كه نشاني از ماهي سياه كوچولو است روي آن قرار خواهد گرفت.

انصاري درباره اجراي نمايش «در انتظار ماهي سياه كوچولو» در اين مراسم گفت: اين نمايش كاري از مزدك ميرعابديني و تركيبي از نمايشنامه «در انتظار گردو» و داستان «ماهي سياه كوچولو» صمد بهرنگي بودكه توسط 17 نوجوان برگزار شد و به نوعي بيانگر تاريخ شوراي كتاب كودك بود، شورايي كه هميشه تلاش دارد پيش برود و هميشه تلاش مي‌كند به آب‌هاي آزاد برسد و بتواند ادبيات را گسترش دهد.

انصاري با بيان اين‌كه دوسال پيش سرودي براي شوراي كتاب كودك ساخته شد، یادآوری كرد: يكي از برنامه‌هاي خيلي جالب اين مراسم، فيلمي بود درباره پشت‌صحنه سرودي كه براي شورا ساخته‌ شد. ما هيچ‌وقت اين شانس را پيدا نكرده بوديم كه پشت صحنه ساخت اين سرود را ببينيم كه در اين مراسم هم سرود و هم پشت‌صحنه آن را ديديم.

انصاري همچنين درباره مراسمي كه 7 اسفندماه در حسينيه ارشاد از سوي شوراي كتاب كودك برگزار خواهد شد، توضيح داد: 25 سال است كه شورا اين مراسم را به صورت سالانه براي سالگرد شوراي كتاب كودك برگزار مي‌كند و چون در دي‌ماه هميشه با برف‌هاي سنگين مواجه مي‌شديم و از طرفي چون هرساله كتاب فرهنگنامه كودكان و نوجوانان نمي‌توانست در دي‌ماه آماده شود، به این دو دليل به جاي برگزاري مراسم سالانه شوراي كتاب كودك در دي‌ماه آنرا در اسفندماه برگزار خواهیم کرد.

در اين مراسم تعدادي از نمايندگان گروه‌ها درباره نهادهاي خود و رابطه اين نهادها با شوراي كتاب كودك و تأثير شورا در عملكرد و فعاليت‌هايشان گزارش‌هايي را ارائه كردند و در صحبت‌هاي آنان بحث مشاركت، كار گروهي و اهميت اخلاق مطرح شد.

پايان پنجاهمين سالگرد فعاليت شوراي كتاب كودك روز جمعه 10 دی‌ماه 1392 در سالن آمفي‌تئاتر روزنامه اطلاعات برگزار شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها