چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲
تالیف «بشارات عهدین» در 60 سال پیش بی‌نظیر است

دکتر عبدالرحیم گواهی در نشست نقد و بررسی کتاب «بشارات عهدین» که دقایقی پیش در سرای اهل قلم برگزار شد، این اثر را بی‌نظیر خواند و گفت: تالیف کتاب بشارات عهدین در شصت سال پیش به همت آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی کاری بی‌نظیر است و ضرورت نگارش آن در رشته دین‌شناسی تطبیقی در حوزه ادیان ابراهیمی بسیار حس می‌شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس مسعود صادقی، فرزند بزرگ آیت‌الله صادقی تهرانی، مدیر مسوول جامعه‌علوم القرآن دفتر آیت‌الله العظمی محمد صادقی، سخنرانی کرد و تقارن این مراسم را با ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و نزدیکی آن به نیمه شعبان را به فال نیک گرفت.

وی در ادامه از زبان پدرش به مولفان گفت: مولفانی که بر خلاف موج جامعه حرکت می‌کنند، در طی مسیر با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. آنان باید استقامت زیادی داشته باشند و محرومیت باید آن‌ها را قوی‌تر کنند تا سهم‌شان بیشتر شود.

سپس محمود صادقی، دیگر فرزند آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی، مدیرمسوول انتشارات شکرانه مرکز حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی محمد صادقی، بیان کرد: کتاب بشارات عهدین پس از گذشت 60 سال از تالیفش، همواره تازه و خواندنی است. تاکنون از ایشان 30 جلد تفسیر قرآن، تفسیر البلاغ، تفسیر ترجمان قرآن به فارسی و ترجمان وحی منتشر شده است. نشر شکرانه آثار آیت‌الله صادقی تهرانی را با تمام مشکلات با هدف حفظ و صیانت از صاحب‌الفرقان منتشر می‌کند. این آثار پس از بررسی کارشناسان در جامعه‌القرآن قم آماده نشر و تولید در قالب کتاب و نرم‌افزار می‌شوند.

در بخش دیگر این نشست دکتر علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان، عنوان کرد: اگر کتاب بشارات عهدین را از منظر گفت‌وگوی ادیان بررسی کنیم، درمی‌یابیم که این عالم شیعه در آن زمان نگاه عمیقی به جهان و پیروان ادیان مسیحیت و یهود داشته و از مستندات و کتاب‌های مقدس آنان برای اثبات حقانیت پیامبر اسلام(ص) استفاده کرده است که لازمه این‌ کار دانستن کتاب‌های دینی و علوم زبان‌های مختلف دینی دنیا است.

وی با اشاره به این‌که مطالب این کتاب در قالب متنی تقریبا تخصصی نوشته شده است که اگر این متن به شکلی ساده برای عموم نوشته شود، شاید در 30 مجلد بگنجد، افزود: بیداری اسلامی و چالش‌های نظام سرمایه‌داری سبب ریزش پیروان دین مسیحیت و گرایش آن‌ها به ادیان دیگر به ویژه اسلام در دهه‌های اخیر شده است. بنابراین، رهبران دینی این ادیان به فکر چاره‌اندیشی برای این مشکل افتاده‌اند.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان گفت: یهودیان و مسیحیان مدیون دین اسلام‌اند. از زمان رسالت حضرت موسی(ع) تا قرن سوم میلادی بسیاری پیرو دین یهود بودند و از قرن سوم تا هفتم میلادی دین مسیحیت رواج یافت و سرانجام دین مبین اسلام آمد. این در حالی بود که مسیحیت داشت به تدریج از بین می‌رفت و اسلام باعث احیای دوباره دین مسیحیت میان پیروانش شد. در حقیقت، دلیل توسعه مسیحیت در اروپا را می‌توان ظهور تمدن اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی انصاری‌پور، مدیرگروه رشته ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم در این نشست گفت: اصل پرداختن به مباحث بین‌ ادیانی یکی از ضروریات دهکده جهانی و همسایه شدن با پیروان سایر ادیان است. آیت‌الله صادقی تهرانی یکی از پیشکسوتان این عرصه‌ بود که حدود سال 1336 با توجه به امکانات آن دوران زبان‌های عبری، انگلیسی و سریانی را آموخت و کتاب حاضر را به رشته تحریر درآورد.

وی افزود: کسی که در هر عرصه‌ای پیشرو دیگران است، بیش از سایرین گرفتار سختی‌ها و ایرادها می‌شود و البته کار او زمینه‌ای برای دیگران می‌شود که این نشانگر شجاعت آیت‌الله صادقی تهرانی است. وجود برخی اشکالات در آثار ایشان از جایگاه و قدر آیت‌الله العظمی تهرانی نمی‌کاهد. کتاب بشارات عهدین در سال 1336 نگاشته شده است که در آن دوران اثری وزین و درخور بوده و اینک هم کتابی مفید و خواندنی به شمار می‌آید.

مدیرگروه رشته ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره مقتضیات نگارش کتاب‌های ادیان در دوران کنونی بیان کرد: اینک همه به بررسی درون‌مایه ادیان ابراهیمی توجه‌ می‌کنند. توجه به مباحث درون مشترک در جذب افراد به ویژه به مذهب شیعه با مولفه‌های عدالت، عقل و معنویت امکان‌پذیر است.

وی افزود: همچنین باید کوشید ادیان را از دو جبهه اعتقاد به خدای الهی در مقابل جبهه الحاد تحقیق و بررسی کرد. اگر بخواهیم اعتقاد به متن قرآن را به جهان امروز مسیح و یهود معرفی کنیم، این کار از دو راه ممکن است. نخست، دعوت به اسلام با توجه به متون الهی و دوم، مفهوم انتظار است. در کتاب‌های عهدین، بسیاری از آثار را به عنوان کتاب پیش‌گویی می‌شناسند. در کتاب انبیا پیش‌گویی درباره آینده فراوان است، زیرا این میثاقی از سوی خداوند میان انبیا است.

دکتر عبدالرحیم گواهی، پژوهشگر حوزه ادیان، عرفان، فلسفه و علوم اجتماعی هم در این نشست عنوان کرد: کتاب بشارات عهدین کاملا بر مبنای احترام به پیروان سایر ادیان بیان شده است. تاکنون کتابی را که از جنبه‌های عمق و وسعت به این حوزه پرداخته شده باشد، جز بشارات عهدین ندیده‌ام. این نوشتار از زمره کتاب‌هایی است که می‌توان هر بخش آن را موضوع رساله دکترای دانشجویان قرار داد.

وی ادامه داد: ارزش آیت‌الله العظمی بودن بسیار بالاتر از مدرک دکتراست و به نظرم، نوشتن آیت‌الله‌العظمی پیش از نام محمد صادقی تهرانی کافی و مبسوط خواهد بود، در حالی که بر جلد این اثر آیت‌الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی نوشته شده است. همچنین در برخی بخش‌های بشارات عهدین نشانی آیات با قرآن تطبیق نداشتند.

پژوهشگر حوزه ادیان، عرفان، فلسفه و علوم اجتماعی با اشاره به این که زبان علمی، دانشگاهی و شیوه متولوژی علم عوض شده است، اظهار کرد: برای امروزی کردن محتوای این کتاب دو راه‌حل وجود دارد؛ نخست، اصلا به متن کتاب دست نزنیم و آن را همان‌گونه که هست باقی بگذاریم. دوم، کتاب را براساس زیرساختار‌های کتاب‌های مقدس موجود و منابع قرآنی تغییر دهیم.

از این عالم بزرگ معاصر شیعی مکتوبات متعددی نظیر تفسیر تسلسلی قرآن با عنوان «الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه» در 30 مجلد به زبان عربی و همچنین تفسیر موضوعی 30 جلدی قرآن، ستارگان از دیدگاه قرآن، اسرار، مناسک و ادله حج، آفریدگار و آفریده، حکومت قرآن، دعاهای قرآنی، حکومت مهدی، آیات رحمانی (در پاسخ به کتاب آیات شیطانی)، گفت‌وگویی در مسجدالنبی(ص)، مسیح از نظر قرآن و انجیل و خاتم پیامبران(ص) منتشر شده است. وی نخستین روز فروردین‌ماه سال 1390 در شهر قم وفات یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط