چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
توسعه کتابخانه‌ها در سایه سفر پربرکت مقام معظم رهبری

کرمانشاه که قدمت تاریخی آن را بین هشت تا ۱۲ هزار سال برآورد کرده‌اند، همواره بزرگان زیادی را از حوزه‌های ادبیات، هنر، تاریخ و سیاست در خود جای داده است. این استان فرهنگی کشور امسال سعی کرد تا به ویژه در حوزه توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها قدم‌های بزرگی را بردارد. افتتاح دو کتابخانه عمومی بزرگ در این استان و آغاز ساخت چندین کتابخانه با توجه به سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه، از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی سال 91 کرمانشاه بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اگر چه استان کرمانشاه بودجه ويژه برای برنامه‌های تابستانی خود نداشت اما نگذاشت تا کتابخانه‌های عمومی‌اش در این فصل بی‌رونق بمانند. در واقع، با بودجه جاري کتابخانه‌ها برنامه‌هایی برای جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه در فضای کتابخانه و مرتبط با کتاب برنامه‌ریزی شدند.

بیش از 40 کتابخانه از 66 کتابخانه این استان به بخش کودک و نوجوان مجهز و از میان این کتابخانه‌ها، 12 کتابخانه روستایی نيز از بخش کودک بهر‌ه‌مند شدند.

همچنین در هريك از 14 شهرستان استان کرمانشاه یک کتابخانه به برگزاری کلاس‌های تابستانی اختصاص داده‌ شد و در شهر کرمانشاه نیز چهار کتابخانه ویژه برای برگزاری کلاس‌های تابستانی در نظر گرفته شدند.

آموزش شیوه مطالعه به دانش‌آموزان از جمله فعالیت‌هایی بود که در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه صورت گرفت و برنامه‌هایی برای مهدهای کودک و کودکان زیر شش سال برگزار شدند تا این قشر نیز بتواند از کتاب‌های صوتی و کتاب‌های تصویری کتابخانه‌ها استفاده کند.

کلنگ‌زنی کتابخانه در روستای چهر
احداث کتابخانه روستایی «چهر» با اهدای زمینی از سوی دهیاری و شورای روستا در هفته کتاب آغاز شد. این کتابخانه با 700 متر مربع مساحت و 400 متر مربع زیربنا حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال گذشته است که با اعتبار دو میلیارد و 150 میلیون ریال ساخته خواهد شد.

شهرستان هرسین که روستای چهر در آن واقع شده است، 91 هزار نفر دارد و دارای چهار باب کتابخانه عمومی در بخش‌های هرسین و بیستون است.

نمایشگاه کتاب استانی کرمانشاه در ایستگاه نهم
نمایشگاه کتاب کرمانشاه با حضور حدود 400 ناشر سراسر کشور از نهم تا پانزدهم آذرماه امسال برگزار شد. این در حالی بود که بیش از 600 ناشر برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌ بودند که به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی، امکان حضور 400 ناشر محقق شد. 

همچنین بیش از 35 هزار عنوان کتاب از این 400 ناشر در قالب 220 غرفه عرضه شدند و 30 ناشر کرمانشاهی نیز کتاب‌های خود را در حوزه‌ها و موضوعات مختلف محلی ارایه کردند. با وجود کاهش بودجه‌های فرهنگی، امسال یارانه کتاب کم نشد و بیش از یک میلیارد و 900 میلیون ریال بن کتاب توزیع شد.

میزبانی شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای 
افتتاحیه شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای با حضور رضا موزونی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد آفتابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، جمعی از مدیران استانی و 38 قصه‌گو از استان‌های خراسان جنوبی، مازندران، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمانشاه (17 دی) در استان کرمانشاه برگزار شد.

در این جشنواره که در روزهای هفدهم تا نوزدهم دی‌ماه در فرهنگسرای کودک و نوجوان شهر کرمانشاه برگزار شد، قصه‌ها به زبان فارسی گفته شدند و اگر قصه‌ای به گویش محلی اجرا می‌‌شد، از سوی مترجمان برای مخاطبان ترجمه می‌شد. 

قصه‌هایی که در این جشنواره اجرا شدند، از  قصه‌های بازنویسی شده از متون کهن ادبی مانند کلیله و دمنه و قصه‌هایی از قهرمانان ایرانی بودند.

کرمانشاه صاحب 2 کتابخانه عمومی بزرگ شد
همزمان با دهه فجر امسال دو کتابخانه عمومی «امیرکبیر» و «شهرک ظفر» در شهرستان کرمانشاه به بهره‌برداری رسیدند. برای ساخت این دو پروژه اعتباری بیش از چهل میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.

کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه که بودجه آن از محل اعتبار سفر مقام معظم رهبری تامین شد، با زیربنای سه هزار و 702 متر مربع و مساحت سه هزار و 100 مترمربع در چهار طبقه ساخته شده است. 

کتابخانه «شهرک ظفر» شهر کرمانشاه نیز با مساحتی افزون بر 600 مترمربع و سه هزار میلیون ریال اعتبار ساخته و بودجه آن از محل اعتبارات استانی تامین شده است.

آغاز به کار نخستین ایستگاه مطاله 
 
نخستین ایستگاه مطالعه کرمانشاه در داخل ساختمان استانداری اواخر بهمن ماه راه‌اندازی شد. در این ایستگاه‌ها 15 عنوان کتاب قرار داده می‌شوند. این کتاب‌ها که در موضوعات مختلف مانند کودک و نوجوان، ادبیات، تاریخ نوشته و از هر عنوان نیز حدود 10 جلد در ایستگاه مطالعه گذاشته شده‌اند، قابل استفاده برای رده‌های سنی مختلف از  کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال‌اند و روزانه دو بار شارژ می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط