دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
كام شيرين بازديدكنندگان از تورق سوغات ديار نصف جهان

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در بيست و پنجمين تجربه خود شاهد حضور پررنگ و خوبي از ناشران اصفهاني است، ناشراني كه با لهجه گرم و شيرين خود توجه هر رهگذري را جلب مي‌كنند و با اين سوال مخاطبان مواجه مي‌شوند كه؛ «شما از اصفهان آمده‌ايد؟» آن‌ها هم با لبخند و گاهي تعارف گز آردي، جديدترين كتاب‌هاي خود را به مخاطبانشان معرفي مي‌كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، شهر اصفهان با تكيه بر تاريخ كهن و عالماني شهير و بزرگ در جهان اسلام، ناشران بسياري را در دل خود جاي داده است؛ ناشراني كه عمده فعاليت‌هاي خود را براي معرفي فرهنگ و تمدن شهرشان متمركز كرده‌اند.

اگرچه آمار حضور ناشران استاني در نمايشگاه نشانگر رشد فرهنگ مطالعه و نشر كتاب در شهرستان‌هاي ايران اسلامي است اما با توجه به مشكلات بزرگ و كوچكي كه پيش روي اين قشر از فعالان صنعت نشر كشور قرار دارد، بايد راهكارهاي حمايتي از آنان انديشيده شود.

نبي‌الله حسن‌پور، مسوول غرفه انتشارات «فرهنگ مردم» از جمله كساني است كه به برخي مسايل موجود در اين نمايشگاه، انتقاد دارد. وي معتقد است: هزينه‌هاي حضور در نمايشگاه كتاب تهران بالاست. از سوي ديگر، ما مكاني براي استراحت پس از ساعت نمايشگاه نداريم.

وي ادامه مي‌دهد: محل اقامت همه ساله يكي از مشكلات و دغدغه‌هاي اصلي ناشران استاني به شمار مي‌آيد و با توجه به گراني‌هاي موجود و فروش نه چندان مناسب در نمايشگاه كتاب نمي‌توان هزينه زيادي براي اقامت پرداخت كرد، زيرا صرفه اقتصادي ندارد.

به گفته حسن‌پور، انتشارات «فرهنگ مردم» با 100 عنوان كتاب در موضوع روانشناسي، شعر، ادبيات، داستان، تاريخ و مديريت در نمايشگاه امسال حضور دارد.

در بخش ديگري از نمايشگاه كتاب تهران، تعاونی ناشران اصفهان با بیش از 300 عنوان کتاب از 15 ناشر اصفهانی، پاسخگوي مراجعان است. اکبر شریفی مسوول غرفه تعاونی ناشران اصفهان مي‌گويد: این کتاب‌ها شامل موضوعاتی مانند روانشناسی، گیاه‌درمانی، پزشکی عمومی و مذهبی مي‌شوند.

وي از فروش اين كتاب‌ها با تخفیف‌ 10 تا 50 درصد خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: فرصت حضور برای همه ناشران در نمایشگاه کتاب تهران وجود نداشت و به همین دلیل، کتاب‌های برخی از ناشران که نتوانستند به نمایشگاه بیایند، در این غرفه ارایه شده‌اند.

شريفي شرايط برگزاري نمايشگاه بيست و پنجم را خوب و مناسب ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد: «سال‌هاي زيادي است كه در نمايشگاه كتاب تهران حضور دارم و در اين ميان، اگرچه فراز و فرودهاي بسياري در اين مسير وجود داشته اما در مجموع، روند برگزاري خوب و مناسب بوده است.

به گفته وي، تنها ايرادي كه به نمايشگاه كتاب وارد است، فضاي گرم و ناخوشايندي است كه بعد از ظهرها با گرم شدن هوا و افزايش تعداد بازديدكنندگان به وجود مي‌آيد و بهتر است در اين زمينه تدبير مناسبي انديشيده شود.

با كمي گشت و گذار در سالن شبستان و در ميان ناشران عمومي به انتشارات «حديث راه عشق» برمي‌خوريم؛ يك ناشر اصفهاني ديگري كه 60 عنوان از جديدترين كتاب‌هاي خود را به نمايشگاه آورده است.

امير چراغيان، مسوول غرفه اين انتشارات، حضور ناشران استاني را در نمايشگاه كتاب خوب و مناسب توصيف مي‌كند و مي‌گويد: «اگرچه ناشران شهرستاني هر سال برنامه‌ريزي گسترده و فعالي براي حضور در نمايشگاه انجام مي‌دهند اما متاسفانه هر سال شرايطي پيش مي‌آيد كه اين برنامه‌ها محقق نمي‌شوند.

وي ادامه مي‌دهد: ناشران شهرستاني اغلب گمنامند و به دليل قرار گرفتن در سالن‌هايي كه بازديدكننده كمتري دارند، فعاليتشان كمتر ديده مي‌شود.

چراغيان با بيان اين‌كه مخاطبان مي‌توانند ناشران بزرگ تهراني را در هر نقطه از نمايشگاه باشند پيدا كنند، اظهار مي‌كند: پيدا كردن و معرفي ناشران شهرستاني و استاني در نمايشگاه كتاب كار سختي است كه معمولا به واسطه جانمايي‌ نامناسب محقق نمي‌شود.

وي يادآوري مي‌كند: بهتر است مسوولان نمايشگاه براي جانمايي ناشران استاني و معرفي بهتر توانايي‌هاي ‌آن‌ها، راهكارهاي خوب و مناسبي بينديشند تا فرصت خوبي براي عرضه آثار آن‌ها فراهم شود.

از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نيز مي‌توان به عنوان ديگر ناشر استاني اين نمايشگاه نام برد، ناشري كه با بیش از 110 عنوان کتاب در حوزه فرهنگ، تاریخ، تمدن، رجال و شخصیت‌های فرهنگی اصفهان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

به گفته محمدرضا فتحی، مسوول فروش انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، 30 عنوان از این کتاب‌ها برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند و دربردارنده اطلاعات تاریخی و فرهنگی اصفهانند.

کتاب‌هایی که در غرفه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به نمایش در آمده‌اند، دربردارنده موضوعاتی مانند شخصیت‌های علمی، تاریخی و معاصر اصفهان، دانشمندان، شعرا و علمای اصفهان و همچنین معرفی آثار تاریخی‌اند.

بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 23 ارديبهشت در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط