دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۶
میشل هولبک، برنده جایزه گنكور شد

بالاخره تمام پیش بینی ها در باره جایزه ادبی گنكور درست از آب درآمد و میشل هولبک با رمان «نقشه و قلمرو» (انتشارات فلاماریون) توانست این جایزه را از آن خود کند./

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاریس، مینو خانی: به رغم اینکه سه عضو هیات انتخاب آکادمی گنكور مخالف هولبک بودند، وی توانست با 7 رای در مقابل 2 رای ویرجین دپانت برای رمان «بچه آخرالزمان» این جایزه را به دست آورد. 

بعد از گذشت 5 سال از شکست این رمان نویس به خاطر رمان «امکانات یک جزیره» (انتشارات فایارد)، که البته توانست جایزه اینترالیته را به دست آورد، در سال 2010 وی موفق شد نام خود را در بین برندگان جایزه ادبی آکادمی گنكور ثبت کند. 

«نقشه و قلمرو» پنجمین رمان هولبک است و از 3 سپتامبر وارد بازار نشر فرانسه شده است. این رمان، داستان هنرمند موفقی به نام  مارتین را روایت می‌کند و نویسنده با مهارتی ستودنی در هنر روایت، سوژه هایی چون ارتباط با پدر، مرگ، تنهایی، نیاز به خلق و ... را مطرح کرده است. 

هولبک که هنرپیشه واقعی تازه‌های نشر پاییز فرانسه و یکی از نویسندگان معروف فرانسوی در خارج از مرزهای فرانسه است، توانست حتی توجه مخالفانش را نیز جلب کند و تیراژ 120 هزار نسخه‌ای چاپ نخست كتابش خیلی سریع به چاپ دوم رسید. بر اساس تحقیقی از ایپسوس که برای نشریه کتاب هفته انجام می دهد، «نقشه و سرزمین» جزو 5 رمان پرفروش فرانسه و در صدر این جدول قرار داشت.

از سوی دیگر، انتشارات فلاماریون که طی 30 سال گذشته موفق نشده بود بعد از رمان «لوناپارک» نوشته ایو وارنا جایزه ادبی گنكور را به دست آورد، امسال دوباره در فهرست برندگان جایزه گنكور قرار گرفت.  

جایزه ادبی گنكور قدیمی ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه است که از سال 1903 به برترین رمان فرانسوی اهدا می‌شود. در لیست نهایی این آکادمی که روز 4 نوامبر اعلام شده بود، رمانهای «بچه آخرالزمان» اثر ويرجين دپانت (انتشارات گراسه)، «به آنها درباره نبردها، پادشاهان و فيل‌ها بگو» اثر ماتياس انارد (انتشارات اكت دو سود)، «نقشه و قلمرو» اثر ميشل هولبك (انتشارات فلارماريون) و «تولد يك پل» اثر ميليس كرانگال (اتشارات ورتيكال) قرار داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها