دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
اقبال، گلی که در جهنم رویید

«اقبال، گلی که در جهنم رویید» عنوان کتابی به قلم محمد بقایی(ماکان)، نویسنده و مترجم است که به بررسی و تحلیل شخصیت اقبال لاهوری از ابعاد مختلف اختصاص دارد. این کتاب به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری انتشارات سوره مهر، بقایی درباره این کتاب گفت: کتاب «اقبال، گلی که در جهنم رویید» مجموعه مقالاتی در حوزه اقبال‌شناسی را شامل می‌شود. در حقیقت این کتاب تحقیقی است در باب 12 شخصیتی که فردیتی به نام اقبال را شکل می‌دهند.

وی در ادامه توضیح داد: اقبال در ایران به عنوان یک شاعر شناخته شده است و کمتر کسی به عنوان یک متفکر و فیلسوف از او سراغی می‌گیرد. از این جهت که ایرانی‌ها بیشتر با شعر عجین هستند اقبال را از این منظر وامی‌کاوند؛ اما مردمان جهان اقبال را به عنوان اندیشمند دنیای اسلام می‌شناسند.

این نویسنده اظهار داشت: در ایران نیز باید سعی کنیم حجاب شعر را از برابر شخصیت اقبال کنار بزنیم تا به بطن حقایق و اندیشه‌های او راه پیدا کنیم. من در این مجموعه مقالات سعی کردم به اقبال از منظر یک اندیشمند نگاه کنم.

«دین از نظر اقبال»، «نظام آرمانی اقبال»، «فرهنگ ایران از نظر اقبال»، «فعالیت‌های سیاسی اجتماعی اقبال» و «تلاش‌های فرهنگی اقبال» از جمله مقالات موجود در این کتاب هستند.

وی با اشاره به انتشار 30 اثر درباره اقبال اظهار داشت: تاکنون آثار پژوهشی و تحقیقی بسیاری درباره اقبال منتشر کرده‌ام که در مجموع حدود 10 هزار صفحه است. برهمین اساس در سال 2006 عالی‌ترین نشان فرهنگی کشور پاکستان را در حوزه اقبال‌شناسی دریافت کردم. نخستین‌بار بود که این نشان به فردی غیرپاکستانی اهدا می‌شد. همچنین ارزش آکادمیک این آثار برابر با دکترا تشخیص داده شد.

کتاب «اقبال گلی در جهنم رویید» تولید دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تهران است که در 271 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 2500 نسخه و قیمت 3900 تومان توسط انتشارات سوره مهر به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط