یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۶
نامه‌اي از قيام ايرانيان افشا شد

«حمزه آذرك و هرون‌الرشيد» نام كتابي از عبدالرحمان عمادي است كه از سوي نشر «آموت» منتشر شده. اين كتاب درباره قيام حمزه آذرك سيستاني، عليه هرون‌الرشيد است كه عبدالرحمان عمادي آن را از عربي به فارسي ترجمه كرده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب كه پايان‌نامه عمادي در رشته حقوق در سال 1330 است، ترجمه نامه‌هايي است كه بين هارون و حمزه مبادله شده.

اين دو نامه در كتاب تاريخ سيستان با تصحيح ملك‌الشعراي بهار آمده است.

به اعتقاد عمادي، جنبش حمزه آذرك، جنبشي ايراني است كه از جهت جهان‌بيني ديني، اجتماعي و دستگاه اداري و سياسي آن زمان درخور توجه بود و از آبشخور فرهنگ ديرينه ايراني مايه مي‌گرفت.

وي درباره اين كتاب گفت: هرون‌الرشيد كه اهل سيستان بود، با نام خوارج در سال 170 عليه عباسيان قيام كرد. اين قيام كه چند سالي بعد از قيام ابومسلم خراساني شكل گرفت، به جنگ‌‌هاي مفصلي منجر شد كه در همه آنها هارون از سپاه ايران شكست خورد.

وي با بيان اهميت تصحيح معنايي واژه «خوارج» و اين كه اين واژه بعد از دوران حكومت حضرت علي(ع) معناي ديگري يافت، توضيح داد: بينش حمزه آذرك با خوارجي كه بر حضرت علي(ع) و معاويه خروج كردند، متفاوت است. خوارج در دوره‌هاي بعد بدان معني است كه هر فردي بر عباسيان و امويان خروج مي‌كرد، خوارج نام مي‌گرفت و اين واژه را حتي درباره كساني كه باج و خراج هم پرداخت نمي‌كردند، به كار مي‌بردند. 

«يادداشتي درباره اين نوشته سال1332»، «پيش‌گفتار»، «نسخه نامه هرون‌الرشيد»، «خوارج و حمزة‌بن‌آذرك»، «سخني چند درباره ماجراي حمزه از نقطه نظر حقوقي و سياسي و اجتماعي»، «سندي از صدر اسلام برا ي انگيزه جنبش‌هاي ايرانيان بر ضد امويان و عباسيان»، «پيمان شيز در آغاز اسلام ايران»، «پيمان شيز در سيستان»، «اندكي پس از پيمان شيز در آذربايجان چه بر سر آذربايجاني‌ها آوردند؟» و «منابع»، مطالب اين كتاب را تشكيل مي‌دهند. 

حمزه آذرك و هرون‌الرشيد عباسي(در آيينه دو نامه)، نوشته عبدالرحمان عمادي به شمارگان 1100 نسخه از سوي نشر آموت منتشر شد. 

اين كتاب 94 صفحه‌اي با قيمت 2000 تومان در بازار نشر ارايه مي‌شود.

عبدالرحمن عمادي، حقوقدان، متولد بهمن 1304 خورشيدي در روستالي «اي ني» اشكور در خانواده‌اي از طايفه سادات ديلماني، از نوادگان مشاهير ديلمي به دنيا آمد.

عمادي پس از تحصيل در مكتب‌خانه روستا، روانه رودسر، ‌رشت و قزوين شد و تحصيلات متوسطه را در اين شهرها گذراند. وي در زمان حكومت مصدق(1331) موفق به دريافت ليسانس قضايي از دانشگاه تهران شد.

عمادي همزمان با وكالت؛ به پژوهش در مباحث ايرانشناسي روي آورد كه بخشي از مقالاتش طي نيم قرن گذشته در مجلات معتبر منتشر شده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط