جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵
«شعور قلم و برداشتي زيباشناسانه» از تاريخ بيهقي

كنكاشي زييا‌شناسانه در تاريخ بيهقي و بررسي وجوه ادبي، هنري و شگردهاي زباني آن، از مواردي است كه رشيد كاكاوند در كتاب «شعور قلم» كه به تازگي از سوي انتشارات «ققنوس» منتشر شده، به آنها پرداخته. وي در اين كتاب درصدد بوده تا با رويكردي تازه اين اثر ادبي را مد نظر قرار دهد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «شعور قلم»، نام كتابي از رشيد كاكاوند است كه به تازگي از سوي انتشارات «ققنوس» به بازار آمده. 

آنچه از نوشته‌هاي كاكاوند در صفحه‌هاي آغازين كتاب بر‌مي‌آيد، نشان از آن دارد كه او براساس احساسي منحصر به فرد كه از خواندن اين متن تاريخي به آن رسيده، درصدد بوده تا وجوه هنري و ذوقي اين كتاب را با تاملي ديگر بيان كند. 

وي در پيشگفتار اين كتاب نوشته: «حتي در دوره تحصيل در دبيرستان ، وقتي قصه بردار كردن حسنك را در كتاب درسي مي‌خوانديم، احساس مي‌كردم اين متن چيزي دارد بيش از آنچه وانمود مي‌كند. وقتي نگراني از سرنوشت حسنك،‌ حتي اشك به چشمان دانش ‌آموزان بي‌اعتناي طبق معمول آورد، تاريخ بيهقي در ذهن من جاي ويژه‌اي يافت.»
 
كاكاوند در بخشي ديگر از مقدمه نيز اين‌گونه توضيح داده: «حتي وقتي شعر و داستان معاصر را بررسي كرده‌ام و ظرافت‌هاي زباني و بيان بعضي از متون امروز را از نظر گذرانده‌ام، بيهقي رخ نشان داده است. در بهترين اشعار احمد شاملو و در نوشته‌هاي محمود دولت‌آبادي، سرنخ بسياري هنروري‌ها و شگردهاي زباني و به ويژه موسيقي كلام را به دست ابوالفضل بيهقي ديدم.»
 
اولين مقاله اين كتاب اين‌گونه آغاز شده: «متن تاريخ بيهقي بيش از آنكه تاريخ شمرده شود،‌ ادبيات قلمداد شده است. اين كه چرا اثري كه براي بيان واقعيات تاريخي، ‌در يك سيستم رسمي، نوشته شده است، بدون داعيه‌هاي مرسوم ادبي،‌ مثل تخيل‌گرايي، ‌هيجانات عاطفي و سپردن زمام كلام به ناخودآگاه برانگيخته نويسنده، ‌تا اين حد ادبي شمرده شده است، از مباحثي است كه بايد در باب آن مفصل سخن گفت.»
 
ادبيات يا تاريخ، نامه حشم تگيناباد به مسعود غزنوي، مذاكره صلح با اعيان ري، بازداشت علي قريب، فرمان تازه درباره محمد، قصه خيشخانه هرات و واقعه بوبكر حصيري، از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب است.

«شعور قلم»(درباره تاريخ بيهقي و خالق آن) نوشته رشيد كاكاوند و به شمارگان 1650 نسخه از سوي انتشارات «ققنوس» منتشر شد. 

اين كتاب 132 صفحه‌اي با قيمت 2500 تومان در كتابفروشي‌ها به فروش مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط