سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
«يونانيان باستان» از مجموعه تمدن‌هاي گمشده

«يونانيان باستان» عنوان ششمين مجموعه از «تمدن‌هاي گمشده» است كه با هدف آشنا كردن علاقه‌مندان به تاريخ و تمدن ايران باستان و جهان به كوشش انتشارات ققنوس منتشر شده است. اين كتاب تاريخي اثر دان ناردو با ترجمه مهدی حقيقت‌خواه ارايه شده است._

مدير روابط عمومي انتشارات ققنوس با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: يکي از مشهورترين تمدن‌هاي گمشده جهان تمدن يونان باستان به شمار مي‌رود، درباره اين تمدن بيش‌ترين اسناد و مدارک موجود است. شايد اين موضوع براي کساني که عکس‌ها يا تصاوير ويرانه‌هاي يونان را ديده‌اند و به ويژه کساني که به يونان سفر کرده و بقاياي سازه‌هاي باستاني بي‌شمار آن را از نزديک مشاهده کرده‌اند تعجب‌آور نباشد.

احمد تهوري خاطرنشان كرد: از جمله پرطرفدارترين بقاياي سازه‌هاي باستاني عبارتند از بازمانده‌هاي پارتنون باشکوه و ديگر معابد  آكروپوليس (تپه مركزي آتن)، تئاتر بزرگ اپيداوروس و معبد آپولون كه بازمانده‌هاي يک فرهنگ از دست رفته‌اند و سنگ‌هاي ترک خورده‌شان در زير آفتاب گرم مديترانه‌اي آرام و خاموش روي هم تلنبار شده‌اند. اين بناهاي تاريخي گردشگران را به خود فرا مي‌خواند و مي‌گويند مدت‌ها پيش درست در همين مكان مردمي زندگي مي‌کردند که درست مانند مردمان امروزي عشق مي‌ورزيدند و روياها در سر داشتند.

به گفته مدير روابط عمومي انتشارات ققنوس، «مجموعه «تمدن‌هاي گمشده» ترجمه مهمترين و تازه‌ترين آثار برگزيده راجع به تاريخ ايران باستان و جهان را از هزاره‌هاي دور دست پيش از تاريخ در دسترس فارسي‌ زبانان قرار مي‌دهد. مجموعه تمدن‌هاي گمشده خواننده و مخاطب را با تاريخ، دستاورد‌ها، زندگي روزانه و اهميت تمدن‌هاي باستاني آشنا مي‌كند، اين مجموعه از يافته‌هاي باستان‌شناسي و روش‌هاي به كار رفته براي گردآوري اين آگاهي‌ها مي‌گويد.

وي به هدف اصلي انتشار اين مجموعه اشاره كرد و گفت: اين مجموعه به خواننده كمك مي‌كند تا دريابد تمدني كه مدت‌ها پيش از بين رفته چگونه در پرتو دانش روز بار ديگر در برابر چشمان شيفته نسل امروز متجلي مي‌شود و رازهايش را آشكار مي‌سازد.

تهوري به آثاري كه از مجموعه «تمدن‌هاي گمشده» تا به حال منتشر شده اشاره كرد و گفت: «اتروسك‌ها»، «مينوسي‌ها»، «روميان باستان»، «پارسيان» و «مصريان باستان» عنوان كتاب‌هايي است كه از مجموعه «تمدن‌هاي گمشده» منتشر شده و در دسترس مخاطبان تاريخ ايران و جهان قرار گرفته است.

وي به نخستين مجموعه با نام «اتروسك‌ها» اشاره كرد و گفت:‌ اتروسك‌ها قومي سرزنده و بسيار پيشرفته بودند كه در هزاره نخست پيش از ميلاد در بخش وسيعي از ايتاليا سكونت داشتند. بيشتر دانشمندان تصور مي‌‌كنند «اتروسك‌ها»، بومي ايتاليا بوده‌اند، نه مهاجراني از خاور نزديك. ساكنان اوليه اتروريا در عصر سنگ و عصر مفرغ سرانجام به قومي تبديل شدند كه ديگران آن‌ها را «اتروسك» خواندند.

تهوري به دومين مجموعه با نام «مينوسي‌ها» اشاره كرد و گفت: «مينوس» نام يك شاه اهل جزيره كرت بود. «آرتور اونز» دانشمند و حفار انگليسي از روي نام همين پادشاه اين قوم را «مينوسي‌ها» خواند. متأسفانه با وجود بيش از يك سده حفاري‌هاي مستمر در سراسر كرت و جزاير نزديك آن، اطلاع از «مينوسي‌ها» بسيار محدود است. غير از تعدادي اسامي ذكر شده در اساطير كه ممكن است ساختگي باشند، رهبران سياسي يا اشخاص مينوسي مهم ديگري شناخته نشده‌اند.

وي به سومين مجموعه با نام «روميان باستان» اشاره كرد و گفت:‌ تاريخ‌دانان و باستان‌‌شناسان از ميان همه تمدن‌هاي گمشده درباره روم بيش از ديگران آگاهي دارند. آن‌هم به اين علت است كه فرهنگ رومي‌ها بسيار ديرپا بود. دست‌كم از قرن هفتم پيش از ميلاد،‌شهر كوچكي به نام رم در نزديكي ساحل غربي ايتاليا وجود داشت، قلمرو كوچكي كه در آغاز شاهان بر آن فرمان مي‌راندند و سپس در قرن ششم پيش از ميلاد شكل حكومتي جمهوري در آن بنا نهاد‌ه شد.

مدير روابط عمومي انتشارات ققنوس به چهارمين مجموعه با نام «پارسيان» اشاره كرد و گفت: مردم ايران در سال 550 پيش از ميلاد از گمنامي در‌آمدند و امپراتوري بزرگي به‌وجود آوردند. تنها در ظرف 2 دهه، سپاه بسيار منضبط ايران‌ با فرمان كوروش‌ هخامنشي از جايي كه امروز جنوب غربي ايران است به پيشروي پرداخت تا حكومتي را پديد آورد كه تمام پادشاهي‌هاي ديگري را كه پيش از آن سربرآورده بودند كوچك جلوه دهد و تنها در ظرف 2دهه، داريوش دوم مرزهاي ايران را وسعت داد تا يك امپراتوري پديد آورد كه وسعت آن 2/6 ميليون كيلومتر مربع بود، كه امروزه بخش عمده آن را خاورميانه مي‌نامند.

وي به پنجمين مجموعه از «تمدن‌هاي گمشده» با نام «مصريان باستان» پرداخت و گفت: مصر نخستين، بزرگ‌ترين و عالي‌ترين تمدن اوليه در جهان بود. مصر با بيش از 3 هزار سال تاريخ خود در هر زمينه قابل تصور مانند زبان، هنر، جنگ، ادبيات، اقتصاد و فرهنگ بر همه تمدن‌هاي ديگر برتري داشت. در نظر کساني که در آن دوران مي‌زيستند مصر دنيايي بود قدرتمند، تغييرناپذير و جاودان. مصريان باستان که در خيابان‌هاي آفتابي شهرهاي باشکوه‌شان قدم مي‌زدند درباره کهن‌ترين دوران تاريخ سرزمين خود اطلاع کمي داشتند. 

به گفته مدير روابط عمومي انتشارات ققنوس، كتاب «امپراتوری چنگیزخان» اثر تامس استریسگاث با ترجمه منوچهر پزشك هفتمين مجموعه از تمدن‌هاي گمشده است. معرفي اين كتاب نيز از خروجي «ايبنا» در دسترس علاقه‌مندان به كتاب‌هاي تاريخي قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط