جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
«ره‌آورد حسن» از راه رسيد

مجموعه‌ عكس‌ها و دستخط‌هايي از مشاهير معاصر ايران در كتاب «ره‌آورد حسن» به كوشش دكتر حسن ره‌آورد از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از كارشناس روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي،‌ اين مجموعه‌ ارزشمند از تصاوير، اسناد و دستخط‌هاي مشاهير تاريخ و فرهنگ معاصر ايران، در آبان 1387 از دکتر سوي حسن ره‌آورد به كتابخانه‌ مجلس اهدا شد.
 
در اين كتاب مشخصات، تصاوير و آثار علمي 65 تن از مشاهير علمي و فرهنگي معاصر ايران با شيوه‌ خاصي بيان شده‌اند. دكتر حسن ره‌آورد برگه‌اي شامل نام، نام‌خانوادگي، تخلص، نام پدر، سال ولادت، محل ولادت، تاريخچه‌اي از تحصيلات، خلاصه‌اي از مشاغل آزاد يا دولتي كه تاكنون عهده‌دار آنها بوده‌اند، آثار به طبع رسيده و نرسيده منثور، منظوم و ترجمه‌ آثار ديگران، احياء‌، تصحيح و طبع آثار منثور و منظوم گذشتگان تهيه و سال‌ها قبل در ميان اين شخصيت‌ها توزيع كرده است. 

دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي درباره‌ امتيازات اين مجموعه معتقد است که «آنچه مورد توجه گردآورنده بوده، نه شخصيت سياسي اين افراد، بلكه وجهه‌ علمي و دانشي آنان بوده و همان‌گونه كه فرم طراحي شده براي فراهم آوردن اطلاعات به دست مي‌آيد، وي بر آن بوده است تا سوابق علمي اين اشخاص و ياداشت‌هاي دانشي آنان را به خط خودشان ثبت كند.
 
اين مجموعه در بردارنده امتيازاتي است كه از آن ميان مي‌توان به اين كه شرح‌ها به خط خود مشاهير نوشته شده‌اند، اشاره كرد؛ اين كه ما نمونه‌اي از خطوط افراد ياد شده را در اختيار داريم، امتياز به حساب مي‌آيد. 

دوم آن كه اطلاعات ارائه شده، نه از قول ديگران، بلكه از قول و قلم خود آنهاست و آشنايان به شرح حال‌نويسي مي‌دانند كه اين قبيل نوشته‌ها در مقايسه با آنچه ديگران درباره‌ اين افراد مي‌نويسند، مي‌تواند دقيق‌تر و صحيح‌تر باشد. 

سوم آن كه غالب اين اطلاعات درباره‌ آثار تأليفي يا ترجمه‌اي اعم از چاپي و غيرچاپي است. به همين دليل، آنچنان كه از نمايه عام پاياني برمي‌آيد، با داشتن اين شرح‌ حال‌ها، ما اطلاعات جالب و ممتازي در اختيار داريم؛ آثاري كه برخي هرگز چاپ نشده و ما بر اساس نوشته حاضر، اطلاعاتي درباره‌ انجام آنها توسط مولفان يا مترجمان‌شان داريم. 

ارايه آگاهي‌هاي پراكنده‌اي از تاريخ تعليم و تربيت و آموزش و پژوهش، همين طور سياست و جز آنها از ديگر ويژگي‌هاي اين مجموعه است. براي نمونه، تحصيلات اين چهره‌ها در خارج از كشور يا داخل، مدارس جديد يا مكتب‌خانه‌ها و مدارس سنتي و بسياري از نكات ديگر قابل استفاده است. 

داشتن نمونه‌ امضاي شماري از اين افراد است كه به سادگي نمي‌توان در جاي ديگر مشابه آنها را به دست آورد. همين‌طور، تصاوير برخي از اشخاص از ديگر خصايص اين مجموعه به شمار مي‌رود.»
 
دكتر حسن ره‌آورد فرزند عيسي، سال 1294 خورشيدي به دنيا آمد. دانشنامه‌ ليسانس را سال 1318 از دانشسراي عالي در رشته‌ تاريخ و جغرافيا و سال 1320 در رشته‌ زبان و ادبيات فارسي از دانشكده‌ ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران گرفت. وي دكتراي خود در رشته زبان و ادبيات فارسي را سال 1346 از دانشگاه تهران دريافت كرد. به علاوه، در رشته زبان‌شناسي و لهجه‌شناسي در دانشگاه سوربن نيز به تحصيل پرداخت. 

ره‌آورد سال‌ها در وزارت فرهنگ و هنر و دبيري در دبيرستان‌هاي تهران اشتغال داشت. سال 1338 به درخواست خود بازنشسته شد و پس از بازنشستگي براي مدتي به تدريس در دانشگاه تهران و ملي(شهيد بهشتي فعلي) مشغول بود. 

وي افزون بر تدريس و مشاغل اداري، هيچ‌گاه كار نگارش و تأليف را كنار نگذاشت. از تأليفات و آثار ترجمه او مي‌توان به «فهرست الفباي كتب و رسائل»، «فهرست تفصيلي كتب كتابخانه‌ي دانشكده‌ پزشكي تهران(350 نسخه)»، «سالنامه‌ وزارت فرهنگ سال‌هاي 1322-1327»، «ترجمه و چاپ زنان دانشمند نمايشنامه Les femmes savantes اثر مولير، نمايشنامه‌نويس فرانسوي» و «ترجمه و چاپ نمايشنامه‌ ريش تراش اشبيليه Le Barbier de seville اثر نمايشنامه نويس فرانسوي بومارشه» اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «ره‌آورد حسن» در قطع رحلي بزرگ با شمارگان 1000 نسخه و بهاي 350 هزار ريال توسط كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط