شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
فرهنگ‌سازی «قلم زرین» در ادبیات متعهد غیرقابل ‌انکار است

دبیر یازدهمین و داور ادوار مختلف جایزه ادبی قلم زرین تأکید دارد که نقش جایزه ادبی قلم زرین در فرهنگ‌سازی ادبیات متعهد غیرقابل ‌انکار است و توانسته آثار شاعران، نویسندگان و پژوهشگران متعهد را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا اسماعیلی، شاعر، از دبیران و داوران پیشین ادوار مختلف جایزه قلم زرین با بیان اینکه جشنواره کتاب سال قلم زرین که بیست‌ویکمین دوره خود را پیش روی دارد، از آن دست رویدادهای شناخته شده ادبی کشور است که به شکل مستمر برگزار شده، عنوان کرد: به عنوان فردی که این رویداد را در مقام علاقه‌مند پیگیری کرده و در ادواری به عنوان دبیر یا عضوی از اعضای هیئت داوران با آن همراه بوده‌ام معتقدم جشنواره قلم زرین یکی از جشنواره‌های تأثیرگذار در فضای ادبی است.

وی گفت: ممکن است برخی این نظر را نپذیرند اما من با توجه به کار پژوهشی و رصد فضای ادبی، اخبار و گزارش‌هایی که در مطبوعات و خبرگزاری‌ها قبل و بعد از جشنواره در هر دوره منتشر می‌شد، دریافتم که اصحاب فکر و فرهنگ هر ساله منتظر زمان انتشار فراخوان و سپس مراسم اختتامیه آن هستند تا خود را برای حضور در این جشنواره آماده کنند. این به نوعی زدن مهر تأیید اهالی فرهنگ بر این جشنواره است که آن را به‌عنوان یک رویداد ادبی پذیرفته‌اند و برای حضور در این جشنواره تلاش می‌کنند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه با توجه به جریان‌سازی و اثرگذاری جشنواره قلم زرین می‌توان عنوان کرد، این رویداد ادبی یکی از جشنواره‌های تاثیرگذار در فضای ادبی کشور است، عنوان کرد: این جشنواره در فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی به‌ویژه در حوزه ادبیات متعهد و ادبیات انقلاب نقشی غیرقابل‌انکار و بزرگی ایفا کرده و توانسته است آثار شاعران، نویسندگان و پژوهشگران متعهد را رصد و بررسی کند. به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد جشنواره قلم زرین با عقبه دو دهه برگزاری در سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه نقش بسیاری داشته و سکو و معرفی برای آثار خوب به مردم بوده است.

دبیر یازدهمین جشنواره ادبی قلم زرین با بیان اینکه هیئت ‌مدیره انجمن و ریاست انجمن قلم در هر دوره تلاش کرده‌اند تا شاهد حضور چهره‌های جدید هم در حوزه ارائه آثار و هم در حوزه داوری علاوه بر بهره بردن از داوران پیش‌کسوت و چهره‌های ممتاز ادبیات معاصر باشد، یادآور شد: این رویداد در بدنه داوری تلاش خود را به کار برده تا از تمام نسل‌های ادبی داور داشته باشد و در فرایند داوری از مشارکت آنها استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه همچنین در بحث انتخاب آثار و در فرایند داوری که چندین دور حضور داشتم ادعا می‌کنم داوران جشنواره مرعوب اسامی و نام‌ها نیستند، تصریح کرد: گاه در فضای ادبی ذهنیتی وجود دارد که اگر یک کتاب از یک شخصیت بزرگ ادبی چاپ شده باشد به اعتبار آنکه نام آن بزرگ را بر پیشانی خود دارد داوران در انتخاب و تصمیم‌گیری به‌اصطلاح متزلزل می‌شوند که اگر ما این اثر را کنار بگذاریم جشنواره زیر سوال می‌رود؛ اما در جشنواره قلم زرین اصلاً بحث نام‌ها و اسامی مطرح نبوده و نیست.

اسماعیلی در پایان گفت: همه این روندها، سابقه این رویداد به وضوح نشان می‌دهد تمرکز جشنواره قلم زرین به درون‌مایه، محتوا، مضمون و ساختار ادبی آثار استوار است؛ البته آن محتوای ارجمند و محتوای انسان‌ساز که بتواند ذیل برگزاری به جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه منتج شود.

بیست‌ویکمین جایزه ادبی قلم زرین با دبیری حمید هنرجو، چهاردهم تیر امسال همزمان با روز قلم برگزار خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها