شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کتاب «شیوه‌های مواجهه با منکرات اجتماعی» منتشر شد

کتاب «شیوه‌های مواجهه با منکرات اجتماعی» نوشته کاظم مطلبی در ۱۱۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آنچه در مواجهه انسان با جهان پیرامونش اهمیت دارد، قدرت برقراری ارتباط و اثرگذاری بر دیگران است. این ویژگی مهم، هویت و حقیقت انسان را می‌سازد و تغییرات درونی و بیرونی و سبک زندگی او را رقم می‌زند. از سوی دیگر در همه ابعاد زندگی رفتارهایی از انسان سر می‌زند که آثار و پیامدهایی برای خود او و دیگران دارد؛ بنابراین، هیچ انسانی نمی‌تواند به اثرات رفتاری خود بی‌تفاوت باشد و خواسته یا ناخواسته الگویی را در مواجهه با رفتارهای خود و دیگران دنبال می‌کند. در این میان شیوه و الگوی مواجهه، از جمله مفاهیمی است که در سبک زندگی اهمیت ویژه‌ای دارد و باید تبیین شود.

در این کتاب با بررسی الگوهای دینی شیوه مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی؛ تبیینی روشن از موضوع ارائه داده می‌شود و با نگاه کاربردی و هدفمند، ظرفیت‌های فردی و اجتماعی را در این زمینه افزایش می‌دهد.
 
این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول پس از اشاره به حیات، روابط، اخلاق و معاشرت اجتماعی، به تبیین ارکان روابط اجتماعی پرداخته و کجروی اجتماعی تشریح شده است؛ در ادامه این فصل، نقش امر به معروف و نهی از منکر در روابط انسانی و انواع منکرات اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است.

نویسنده در دومین فصل از این کتاب، به بیان خودشناسی کاربردی، خود ارزیابی و خود اصلاح‌گری پرداخته و مواجهه با افکار، احساسات و رفتار را مورد بررسی قرار داده است.

در سومین و آخرین فصل از این کتاب انتخاب راهبرد، شناخت ابزارهای مواجهه، مخاطب شناسی و منکر شناسی مورد توجه قرار گرفته و اصول (هدف­گیری فعل منکر، توجه به شرایط فاعل، خیر خواهی در همه‌حال، جلب اعتماد و حفظ کرامت انسانی)، آداب و شیوه‌های مبارزه با منکرات اجتماعی (تلقین مستقیم، تصحیح اطلاعات، تشویق به اصلاح و تغییر، مهرورزی، مزاح و شوخی، تکریم و احترام، خیرخواهی و ایجاد شرایط خاص) به رشته تحریر درآمده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها