پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
تاریخ شفاهی در دفاع مقدس جریان ساز است

فارس- میثم محمدی، منتقد ادبی گفت:‌ تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس جریان ساز است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، نشست خوانش و بررسی کتاب «صدایی که هم اکنون می‌شنوید»، با حضور محمدحسین فیروزی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس؛ زهرا اکبری، نویسنده اثر؛ میثم محمدی، منتقد ادبی و جمعی از راویان کتاب در مرکز شیراز شناسی بوستان بعثت شهر شیراز برگزار شد.
 
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این برنامه عنوان کرد: این نشست در ادامه برنامه‌های نقد و بررسی کتاب و معرفی نویسندگان استان فارس برگزار شده است. حمایت از نویسندگان بومی از طریق برگزاری نشست‌های معرفی آثار و خرید کتاب‌های نویسندگان استانی از اولویت‌های این مجموعه است.
 
محمدحسین فیروزی همچنین با اشاره به اینکه کتاب «هم اکنون صدایی که می‌شنوید» از آثار موفق ادبیات دفاع مقدس در فارس است، گفت: این کتاب از نظر فرم و قالب و همچنین ناشر جایگاه ملی دارد. موضوع این اثر، اهمیت ویژه دارد چون خاطرات را که در پشت جبهه‌های جنگ درگیر دفاع مقدس بودند، روایت می‌کند و حال و هوای شهر شیراز را در این ایام به تصویر کشیده است.
 
میثم محمدی، منتقد ادبی نیز در این نشست با بیان اینکه کتاب «صدایی که هم اکنون می‌شنوید» از جمه تاریخ شفاهی با موضوع حماسه دفاع مقدس است، گفت: مزیت تاریخ شفاهی و خاطرات دوران جنگ و رزمندگان باعث می‌شود که خاطرات به صورت ملموس و واقعی منتقل  شود.
 
وی با تأکید بر اینکه ثبت تاریخ، جریان سازی می‌کند، گفت: این جریان سازی به خلق آثار هنری همچون کتاب و فیلم می‌انجامد؛ این کتاب پتاتسیل بسیاری دارد و قطعا آثار هنری بسیاری از آن خلق خواهد  شد.
 
محمدی اضافه کرد: این کتاب جزو اولین کارهایی است که به کودکان زمان جنگ پرداخته است و از دنیای کودکانه جنگ را روایت می‌کند؛ از این رو مخاطب با این کتاب احساس مشترک دارد.
 
زهرا اکبری، نویسنده کتاب «صدایی که هم اکنون می‌شنوید» نیز در نشست خوانش و بررسی این اثر با بیان اینکه ایده اولیه این کتاب از یک گفت‌وگو با برادرم آغاز شد، گفت:  برادرم از من خواست که کتابی درباره افرادی که کودکی خود را در جنگ گذراندند، بنویسم. وقتی این قضیه را بررسی کردم، متوجه شدم که تقریبا بیشتر کودکان دهه ۵۰ و ۶۰ خاطراتی از از جنگ دارند‌ و با دید دیگری به حماسه دفاع مقدس نگاه می‌کنند.
 
وی با عنوان اینکه این کتاب به نوعی روایت جنگ از دید کودکانه است، گفت: تقریبا تمامی کتاب‌هایی که تاکنون با موضوع دفاع مقدس نوشته از دید افراد بزرگتر روایت شده و هیچ کس سراغ تاثیر جنگ بر کودکان نرفته‌ است.
 
اکبری اضافه کرد: از طرف دیگر این کتاب در شیراز روایت می‌شود شهری که در نگاه اول به نظر نمی‌آمد ارتباط بسیاری با جنگ و دفاع مقدس داشته باشد. اما روایت کتاب نشان می‌دهد که شهر شیراز علاوه بر مشارکت گسترده رزمندگان در جنگ با پذیرش افراد جنگ زده، به صورت کامل با دفاع مقدس در ارتباط بوده است.
 
به گزارش ایبنا؛ در ادامه نشست خوانش و بررسی کتاب «صدایی که هم اکنون می‌شنوید» رویا منوچهری، سیدمحمدمهدی پور یزدان‌پرست، حمیدرضا هاشم‌پور و محمد رضایی چهار تن از راویان این کتاب به روایت  خاطرات خود از جنگ و خوانش بخش‌هایی از کتاب پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها