سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
«بررسی جامع نخستین سازه‌های بتنی ایران» منتشر شد

کتاب «بررسی جامع نخستین سازه‌های بتنی ایران (۱۳۰۴-۱۳۲۰)» پژوهشی بر یک جستار مشخص و کمتر پرداخته شده در معماری مدرن و معاصر ایران منتشر شد. مولف کتاب «دانیال فتحی لاطران» در مدت چهار سال با پژوهشی گسترده و بازدید میدانی توانسته اطلاعات دقیقی را به‌دست بیاورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولف در فصل اول کتاب خود نحوه ورود ماده سیمان و فناوری بتن را به معماری ایران بررسی کرده و سپس به چگونگی آشنایی معماران بناها و کارگران که پیش از این از مصالح سنتی استفاده‌ می‌کردند، پرداخته است. چرایی این پرسش که تکنیک جدید سیمان مسلح با تاخیری حدود یکصد و سی سال وارد ایران شده است در این فصل خواندنی‌است همچنین جدول بندی رویدادهای ایران در مقایسه با وقایع اروپا از نظر سیر تحول سیمان و بتن از موارد بسیار ارزشمند در این کتاب است. به طور مثال: با ترور ناصرالدین شاه قاجار توسط میرزا رضا کرمانی در سال ۱۲۷۵ خورشیدی، از نظر پیشرفت علم معماری اولین برج آب استوانه‌ای با بتن مسلح در تولون فرانسه ساخته شد.
 
در فصل دوم نخستین بناهای بتنی و سیمانی ایران با انواع کاربری‌ها که برای اولین بار در ساخت سازه و تزیینات نمای آن بتن و سیمان به کار رفته به تفضیل شرح داده شده است. باید اضافه کرد که در این فصل ساخت هر بنا و سازه معماری و شهری که برای اولین بار با بتن و سیمان ساخته شده است و همچنین پرداختن به یک سری بناهای گمنام در این زمینه مد نظر نویسنده بوده است.
 
آنچه در این کتاب قابل تامل است ارائه تازه‌ترین مطالب، اسناد و تصاویر بکر با زاویه دید متفاوت برای پژوهشگران علاقمند به معماری است. از جمله می‌توان به تعدادی بناهای مهم اما گمنام معماری بتنی پهلوی اول اشاره کرد که با اطلاعات جامع معرفی شده است. فصل سوم نیز تاریخ تحلیلی به دست آمده از بررسی ابنیه و سازه‌ها است که این مهم برای متخصصین مرمت ابنیه، خالی از لطف نیست.

در بخشی از مقدمه کتاب محمد حسن محبعلی (پیشکسوت معماری و مرمت ایران) آورده است: «کتاب حاضر که با مطالعه اسناد، بازدید میدانی و علاقه نویسنده تهیه شده بسیار مفید و قابل بررسی می‌باشد و لازم است به عنوان کتاب آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد تا فرهنگ تکنولوژی مصالح جدید قابل توجه باشد»
 
در آخر باید گفت نحوه نگارش کتاب به صورتی است که هم افراد متخصص در زمینه معماری و مرمت و شهرسازی و هم مردم عادی در هر سطح از تحصیلات قادر به درک مطالب آن می‌باشند. در این خصوص خواندن و تامل در این کتاب به ویژه به محصلان مقطع هنرستان معماری توصیه می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها