سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کتاب «تبیین فلسفی رؤیا» روانه بازار نشر شد

کتاب «تبیین فلسفی رؤیا» اثر محمد مصطفایی در ۱۴۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از جمله مسائل مهم معرفت نفس یا روانشناسی، رویا است که شخص خویشتن را عملاً در نهان عالمی غیر از عالم ماده و جسمانی می‌یابد. حصول معرفت در مورد عالم رویا ما را با عظمت دنیای درون خویش و بالتبع عظمت هستی و آفرینش الهی آشنا می‌کند و میدان دید ما را از عالم ماده فراتر می‌برد.

اثر پیش رو با طرح پرسش‌هایی درباره ماهیت رویا، تشخیص رویای صادق از کاذب، تأثیر محرکات خارجی و افکار بیرونی بر فرایند رؤیا و پیوند رؤیا و اخبار آینده جایگاه این پدیده را در نظام هستی و نظام معرفتی ما توضیح می‌دهد.

از مسائل مهم معرفت نفس یا روانشناسی، رؤیاست که شخص عملاً خود را در نهان عالمی غیر از عالم ماده و جسمانی می‌یابد. این امر مختص فرد خاصی نیست و همه انسان‌ها در اوقات شبانه روز خود این سیر را در عالم غیر مادی به صورت شخصی تجربه می‌کنند. تقریباً یک چهارم زندگی همه انسان‌ها را این مرصد تشکیل می‌دهد، ولی شمار اندکی از حقیقت این مرحله زندگی خود شناخت دارند.

این کتاب در دو فصل تالیف شده است؛ در اولین فصل از این کتاب با عنوان مبادی نظری نویسنده به تعریف واژگان اصلی (رؤيا، خواب و نوم حلم، الهام و وحی) پرداخته و مبادی هستی شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا (تعریف علم، انواع ادراک، معرفت حقیقی و ابزار علم و ادراک) را بیان کرده و مبادی نفس شناختی ملاصدرا ( قوای نفس، قوای نفس نباتی، قوای نفس حیوانی، حواس ظاهری و باطنی، قوای نفس انسانی و نسبت عقل فعال به نفوس انسانی) را مورد بحث و بررسی قرار داده و چیستی خیال و متخیله را به رشته تحریر درآورده است.

در دومین و آخرین فصل از کتاب حاضر با عنوان رؤيا از دیدگاه ملاصدرا به تعریف رؤيا و خواب پرداخته شده، نقش قوای نفس در رؤيا مورد تأکید قرار گرفته و اقسام رؤيا (رؤیاهای صادق و کاذب، اسباب رؤیاهای کاذب، اسباب و مصادر رؤیاهای صادق) تبیین شده و ارتباط وحی و الهام با رؤیای صادق مورد بررسی قرار گرفته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها