پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
تبلیغات مغرضانه خارجی مردمان ایرانی را ناآگاه نشان می‌دهد

علی آقاغفار؛ نویسنده و فعال فرهنگی و مطبوعاتی معتقد است؛ بعضی‌ها اصرار دارند که سرانه مطالعه ایران را کم نشان دهند. این تبلیغات، نشأت گرفته از خارج است. این نگاه مغرضانه تلاش می‌کند مردمان ایرانی را ناآگاه و بی‌خرد نشان دهد. ما مردمان دانایی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی آقاغفار؛ نویسنده و فعال فرهنگی و مطبوعاتی  ضمن اشاره به حضور پررنگ مردم در این نمایشگاه، بیان کرد: غرفه‌هایی که در حوزه نشر عملکرد بهتری داشتند، بازدیدکنندگان بیشتری هم داشتند و البته بعضی غرفه‌های کوچک کم‌مخاطب بودند. اما نباید از گرانی کتاب چشم‌پوشی کرد. در این شرایط، اغلب مردم برای تهیه کتاب در مضیقه قرار دارند. در عرصه نشر، نیاز به یک بازبینی اساسی و نگاه کلی‌نگر است. 
 
سردبیر اسبق خبرگزاری کتاب ایران با اشاره به اهمیت بازنگری در روند تولید کتاب، آسیب اصلی در این حوزه را فضای مجازی خواند و گفت: اطلاعاتی که در این فضا ردوبدل می‌شود، برای مخاطب حسی از بی‌نیازی را ایجاد می‌کند. توهم دانایی در بسیاری از مواقع مردم را از کتاب دور می‌کند. در طول سال مشتریان کتاب کم است و همین امر مهم‌ترین آسیب را به بخش نشر کتاب وارد می‌کند.
 
وی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری ‌سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به فضای مجازی افزود: درست است ما از طریق فضای مجازی مدام در حال مطالعه هستیم، اما در حقیقت ما در این فضا چه می‌خوانیم؟ چقدر می‌خوانیم؟پیام‌های کوتاه و بی‌محتوا را نباید به حساب مطالعه روزانه در نظر بگیریم و جای کتاب خواندن ما را بگیرد. فضای مجازی ما را به کوتاه‌خوانی عادت داده است.

این فعال حوزه فرهنگی این نوع خواندن در عین‌حال بسیار ناپایدار است. سریع از ذهن پاک می‌شود. در گذشته جملات قصار ارزش داشت و برای خوانندگان، نو و ذی‌قیمت بود. اما امروزه به‌ واسطه فضای مجازی چشم‌مان از این کلمات پر شده و ارزش خود را از دست داده است. این تکرارها سبب می‌شود، با نگاه سطحی از کنار این مطالب عبور کنیم. چیزی در ذهن‌مان نماند؛ بنابراین حس بی‌نیازی و توهم دانایی مهم‌ترین آسیب فضای مجازی است. 

علی آقاغفار در پایان بیان کرد: بعضی‌ها اصرار دارند که سرانه مطالعه ایران را کم نشان دهند. این تبلیغات، نشأت گرفته از خارج است. این نگاه مغرضانه تلاش می‌کند مردمان ایرانی را ناآگاه و بی‌خرد نشان دهد. ما مردمان دانایی داریم. کتاب تنها ابزار کسب دانش نیست. رادیو، تلویزیون، مراودات شفاهی و سخنرانی، همه بخشی از ابزار کسب دانش محسوب می‌شود، اما در عین‌حال نباید با نگاه‌های آماری نسبت به سرانه مطالعه اطلاعات غلط بدهیم. اگر سرانه مطالعه بالاست باید در جامعه نمود عینی داشته باشد. 
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برپا شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها