دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کدام است؟

با توجه به این که قیمت طلا هم در سطح جهانی و هم داخلی رشد می‌کند و ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در شرایط تورمی به شمار بیاید. در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ قیمت‌های نوشته شده روی قفسه کالاها در هر فروشگاهی، اولین تصویری است که نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند و این قیمت‌ها برای درصد قابل توجهی از جامعه حیرت انگیز هستند. رشد تورم را مانند حرکت عقربه بزرگ ساعت می‌شود دید و دیگر نیازی به سر چرخاندن و ناگاه متوجه شدن گرانی‌ها نیست. در چنین شرایطی برای حفظ ارزش سرمایه‌های بزرگ و کوچک نقد چه راهکاری داریم؟
آیا بانک و نگه داشتن وجه نقد در حساب‌های بانکی و استفاده از روش‌های سنتی می‌تواند به کمک حفظ ارزش پول در شرایط تورمی بیاید؟ از زمینه‌های سرمایه گذاری که می‌تواند به حفظ ارزش وجه نقد کمک قابل توجهی کند، زمینه سرمایه گذاری طلا است. با توجه به این که قیمت طلا هم در سطح جهانی و هم داخلی رشد می‌کند و ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در شرایط تورمی به شمار بیاید.
اما سرمایه گذاری در طلا چه انواعی دارد؟ به چند روش می‎‌توان در این فلز گرانبها سرمایه گذاری کرد؟ به عنوان بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری باید کدام نوع و روش را در این فلز گرانبها انتخاب کرد؟  و مهم تر از همه اینکه صندوق طلا چیست؟

انواع طلا برای سرمایه گذاری
طلا از نظر معامله‌گری و کاربرد در صنایع جایگاه ویژه‌ای دارد. از طرف دیگر، کمیابی این فلز گرانبها بر ارزش ذاتی آن تاثیر دارد. تمام ویژگی‌هایی که طلا دارد باعث می‌شود تا تبدیل به زمینه سرمایه گذاری شود که افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به تبدیل وجه نقد به طلا کنند.

 با این‌که طلا، یک فلز زرد رنگ است و ویژگی‌های ساختاری مشخصی دارد اما می‌توان به انواع مختلفی در آن سرمایه گذاری کرد. انواع سکه طلا، قطعات آب شده طلا، طلای تزئینی و اوراق مبتنی بر سکه طلا همگی از انواع طلا هستند که افراد بنابر تجربه و تمایلی که دارند به انتخاب این انواع طلا برای سرمایه گذاری می‌پردازند.
اما این‌که بدانیم که بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری، کدام یک از این انواع است و چه روشی را باید انتخاب کنیم تا سرمایه گذاری مناسب در طلا داشته باشیم، نیاز به شناخت بیش‌تری دارد.
 
سرمایه گذاری در انواع سکه طلا
از پرطرفدارترین انواع طلا برای سرمایه گذاری، انواع سکه طلا است که افراد در بازار طلا به صورت فیزیکی می‌خرند. انواع سکه طلا عبارتند از: تمام سکه یا سکه امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی. اما سوال این‌جا است که آیا سرمایه گذاری در طلا با خرید انواع سکه طلا می‌تواند بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری به حساب بیاید؟ در پاسخ می‌توان به موضوع مهمی به نام حباب قیمتی سکه طلا اشاره کرد. به عنوان مثال، وزن سکه امامی 8 گرم و 133 سوت است.

اما در زمان خرید سکه امامی، یا هر نوع از سکه طلا، کافی است که به نسبت وزن و قیمت‌شان توجه کرد. در این‌صورت متوجه می‌شویم هزینه‌ای که برای خرید نوع سکه طلای موردنظر پرداخت می‌کنیم، بالاتر از وزن آن است. به این معنی که خریدار سکه طلا، تنها بابت وزن سکه نیست که هزینه می‌کند. بلکه قسمتی از پولی که می‌پردازد بابت حباب قیمتی سکه طلا موردنظر است.

بنابراین خرید سکه طلا را نمی‌توان به عنوان بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری انتخاب کرد. البته این حباب برای کسانی که پول کمتری دارند و اقدام به خرید سکه‌هایی در قطعات ربع یا گرمی می‌کنند، بسیار بالاتر است. ضمن این که با سرمایه گذاری در این نوع سکه‌ها امکان سرقت وجود دارد.

سرمایه گذاری در طلای تزئینی
مقاومت در مقابل زیبایی طلاهای تزئینی در ویترین طلافروشی‌ها، کار دشواری است. از سوی دیگر، جنبه زینتی طلا برخی از سرمایه گذاران را به این سمت متمایل می‌کند که با خرید طلای زینتی هم به هدف زیبایی برسند و هم سرمایه گذاری کرده باشند. اما گفتنی است که به بهانه بالا رفتن قیمت طلا و بهره‌مندی از آن به عنوان یک زیور در مراسم، نمی‌توان گفت که بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری خرید طلای تزئینی است.

چراکه خرید طلای تزئینی با پرداخت مالیات و اجرت ساخت همراه است. هزینه‌هایی که در زمان خرید طلای تزئینی پرداخت می‌شود تنها مربوط به وزن قطعه طلای تزئینی نمی‌شود و این هزینه‌ها را هم شامل می‌شود که البته مقدار آن کم نیست. به این ترتیب خرید طلای تزئینی به منظور سرمایه گذاری را نمی‌توان بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری به حساب آورد.

به همین خاطر ممکن است انتخاب برخی افراد به سوی طلای آب شده برود و جایگزین طلای زینتی و سکه طلا برای سرمایه گذاری شود. اما در مورد طلای آب شده هم نکاتی هست که باید دانست.

سرمایه گذاری در طلای آب شده
در میان کسانی که سرمایه گذاری در طلا را انتخاب می‌کنند، هستند افرادی که برای نپرداختن اجرت ساخت طلا، طلای آب شده را انتخاب می‌کنند. اما همان‍طور که گفته شد، طلای آب شده هم نکاتی برای دانستن دارد. مهم‌ترین نکته برای سرمایه گذاری در طلای آب شده این است که باید از اصل بودن قطعه طلای آب شده که قصد خریدش را داریم اطمینان حاصل کنیم. این اطمینان را از کجا می‌یابیم؟

 جز این‎که به طلافروش اعتماد کامل داشته باشیم، به عنوان یک فرد عادی نمی‌توانیم در زمان خرید از عیار دقیق قطعه طلای آب شده مطمئن شویم. ضمن آن که همچنان احتمال سرقت این طلای فیزیکی هم وجود دارد. بنابراین نمی‌توان بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری را طلای آب شده دانست.
به نظر راه دیگری برای سرمایه گذاری در طلا وجود ندارد. اما بهتر است روش سرمایه گذاری در صندوق طلا را هم شناخت تا با درک این روش بتوان بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری را انتخاب کرد.

صندوق طلا چیست و چه مزایایی دارد؟
خرید سکه طلا در انواع مختلف، طلای آب شده و طلای زینتی را روش خرید فیزیکی طلا یا سرمایه گذاری در طلا به روش سنتی می‌دانند. جدا از نکاتی که در مورد خرید و سرمایه گذاری در مورد هر کدام از این انواع طلا گفته شد، نکته مهمی که در مورد روش خرید فیزیکی طلا وجود دارد این است که می‌تواند خطراتی برای فرد سرمایه گذار به همراه داشته باشد. از زمانی که اقدام به خرید انواع طلا می‌کنیم تا زمانی که آن را در خانه و یا فضایی که داریم نگه‌داری می‌کنیم، هر لحظه باید انتظار خطر سرقت یا گم شدن قطعه طلای موردنظر را داشته باشیم.
بنابراین بهتر است به جای انتخاب روش فیزیکی سرمایه گذاری در طلا، خرید صندوق طلا را هم در نظر بگیریم. خرید این صندوق به معنی خرید اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا است. این اوراق از طرف نهادهای رسمی کشور صادر می‌شوند و افراد می‌توانند با استفاده از ابزار مالی نوینی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری طلا اقدام به خرید اوراق مبتنی بر سکه طلا کنند.    

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا
صندوق‌ سرمایه گذاری طلا مانند صندوق طلای کیان با سبدی متشکل از اوراق مبتنی بر سکه طلا می‌تواند به عنوان بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری به حساب بیاید. سرمایه گذاری در صندوق طلای کیان روشی هوشمندانه برای سرمایه گذاری در طلا است. سبد متشکل این صندوق به دست متخصصین مجرب این زمینه مدیریت می‌شود و افراد سرمایه گذار می‌توانند با سرمایه گذاری در این صندوق هم روشی امن برای سرمایه گذاری در طلا را انتخاب کرده باشند و هم مدیریت سرمایه را به دستی کاردان بسپرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها