دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
دهه هشتادی‌ها تصوری از شعر و ادبیات انقلاب در ذهن خود ندارند

بابک نیک‌طلب، شاعر کودک و نوجوان معتقد است: با کم‌توجهی نهادهای مربوطه طی سال‌های گذشته به وضوح مشهود است که بچه‌های دهه ۸۰ چیزی از شعر و ادبیات انقلاب در ذهن خود ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اردیبهشت‌ماه یادآور دو نفر از چهره‌های تأثیرگذار در ادبیات کودک و نوجوان است: یکی تولد قیصر امین‌پور و دیگری درگذشت امیرحسین فردی، یکی قیصر شعر نوجوان و دیگری امیر ادبیات کودک. این هر دو همچنین در کنار نویسندگی و شاعری، عمر خود را برای مجلات بچه‌ها صرف کردند: قیصر در سروش نوجوان و فردی در کیهان بچه‌ها و هر دو امروز، شاخصی برای ارزیابی تولیدات ادبی در این حوزه به شمار می‌آیند.

امسال اما دهمین سالگرد آسمانی‌شدن امیرحسین فردی، فرصتی شد برای دور هم جمع شدن فعالان ادبیات کودک و نوجوان تا درباره مشکلات و کمبودهای این حوزه بگویند و برای رفع آنها پیشنهاد بدهند. بانی برگزاری این نشست، حوزه هنری کودک و نوجوان شد و جمعی از نویسندگان و شعرای کودک، ناشران، مروجان کتاب و ... در طبقه هفتم ساختمان فلسطین، مهمان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شدند. جلسه‌ای صمیمی که از عنوانش هم اینگونه بر می‌آمد: «محفل امیرخوان».

به همان سبک محفلی و با همان بی‌تکلفی که انتظار می‌رفت حدود 2 ساعت و نیم این نشست ادامه داشت و تک‌تک مدعوین نقطه نظرات خود را مطرح کردند. جلسه‌ای که هم از پیشکسوتان و موسفیدکرده‌ها در آن حضور داشتند و هم جوان‌ترها و تازه‌نفس‌ها. همین ترکیب باعث شد تا ارزیابی واقع‌بینانه‌تری از وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر به دست آید.

حضور چهره‌هایی همچون مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، بابک نیک‌طلب، حسین فتاحی، مجید راستی، وجیهه سامانی، مصطفی خرامان، غلامرضا بکتاش، هادی خورشاهیان، محمد سرشار، فاطمه جوادی، زهرا عبدی، منصوره مصطفی‌زاده و دیگر شاعران و نویسندگان عرصه کودک و نوجوان در این محفل چشمگیر بود و البته ضرورت چاره‌اندیشی برای دردهای ادبیات کودک و نوجوان را نشان می‌داد.
در همین رابطه، حسین فتاحی که حدود 4 دهه از عمر خود را صرف تألیف آثاری در حوزه کودکان و نوجوانان کرده و حدود 200 عنوان کتاب در کارنامه خود دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم این نشست را گامی نخست دانست و اضافه کرد: امیدوار است این جلسات مداومت داشته باشد تا تغییرات مثبتی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رخ دهد.
وی افزود: علاوه بر منش حجت‌الاسلام قمی که بسیار همدلانه بود و به درددل مهمانان گوش داد، اهمیت حضور او در این جلسه برای شنیدن حرف‌ها و دغدغه‌های فعالان این عرصه ارزشمند بود.

فتاحی همچنین حضور نسل جوان در کنار پیشکسوتان را از نکات مثبت جلسه برشمرد و خاطرنشان کرد: در این جلسات باید به صورت مستقل و تخصصی به مسائل این حوزه پرداخت و در نشست‌های بعدی به صورت جداگانه تصویرگران، ناشران و بقیه فعالان این عرصه دعوت شوند. برگزاری چنین دورهمی‌هایی آن هم در مقطعی که فضای کشور درگیر مسائل اقتصادی و سیاسی است و همین امر باعث شده خط‌کشی‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی در میان اهالی فرهنگ نیز شکل بگیرد، بسیار قابل توجه است؛ چرا که اگر نتوانیم از اختلافات کمی چشم‌پوشی کنیم و با تمرکز بر اشتراکات دور هم جمع شویم، حال ادبیات کودک و نوجوان نگران‌کننده خواهد شد و چه اشتراکی بیشتر از بچه‌های ایران که مهم‌ترین دغدغه فعالان این عرصه هستند. در این میان اما برخی کارشناسان معتقدند یکی از آسیب‌هایی که در حال حاضر ادبیات کودک و نوجوان را تهدید می‌کند، عدم شناخت دقیق فعالان این حوزه، از نسل جدید نوجوانان است.

در همین رابطه، بابک نیک‌طلب، شاعر کودک و نوجوان که جوایز بسیاری در کارنامه خود دارد تأکید کرد: امیدوارم «محفل امیرخوان» بتواند تعامل بین مخاطب نوجوان، دوستان تازه‌کار و پیشکسوت‌های این حوزه را افزایش دهد. حضور در این محفل و اتفاق‌نظر تمام مدعوین بر مساعدنبودن حال ادبیات کودک و نوجوان، باعث شد تا حاضران به این فکر کنند که چه کاری از دست‌شان برمی‌آید.

نیک‌طلب که از نخستین برندگان جایزه ادبی عباس یمینی شریف است ادامه داد: با کم‌توجهی نهادهای مربوطه طی سال‌های گذشته به وضوح مشهود است که بچه‌های دهه 80 چیزی از شعر و ادبیات انقلاب در ذهن خود ندارند.
وی در عین حال ابراز امیدواری کرد: برگزاری این جلسه در سازمان تبلیغات و حضور مسئولان این سازمان، از این جهت که برای اولین‌بار به کودک و نوجوان به صورت جدی پرداخته شد، بسیار بااهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها