شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
«شروه‌ای برای حبیب» منتشر شد/ خاطرات بوشهری‌ها از فراق حاج قاسم

کتاب «شروه‌ای برای حبیب»؛ خاطرات مردم بوشهر از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی، به قلم فریده الیاسی‌فرد از سوی انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در بخشی از مقدمه این کتاب که هفتمین جلد از عناوین ناشر درباره خاطرات مردمی از ایام شهادت سردار سلیمانی است، می‌خوانیم: «صدوچند سال قبل از این هم وقتی رئیسعلی دلواری به شهادت رسید نه فقط بوشهر که همه ایران عزادار شد. آوازه نبردهای شجاعانه و مخلصانه رئیسعلی به همه جا رسیده بود. دست خالی، مقابل قوای مهاجم ایستادن و دلاوری کردن، او را سر زبان ها انداخته بود. محبوب دل همه ایرانی‌ها شده بود. شهادتش همچون جرقه‌ای در انبار باروت عمل کرد و همه ایران شعله‌ور شد. از عزاداری‌های مردمی پس از شهادت رئیسعلی در اسناد و کتب تاریخی اندک گزارش‌هایی روایت شده است.
 
اینکه در مناطق دیگر کشور، مردم قیام کردند و شهرها برای بیگانگان ناامن شد و به تلافی شهادت رئیسعلی، فلان شخصیت وابسته به انگلیسی‌ها توسط مردم به قتل رسید یا اینکه مردم کفن‌پوش شده و داوطلب حضور در جنوب برای مبارزه با دشمن شدند یا اینکه در محرم همان سال روی منبرها از شهادت رئیسعلی و در رثای او گفته می‌شد یا اینکه بچه‌ها بعد از شهادتش در بازی‌ها رئیسعلی می‌شدند و با دشمن می‌جنگیدند یا حتی اینکه نوجوانان می‌گفتند می‌خواهند روزی رئیسعلی شوند و... را بوشهری‌ها بارها خوانده و شنیده‌اند. اما «شنیدن کی بود مانند دیدن». شهادت سردار دل‌ها در نیمه‌شب 13 دی‌ماه 1398 شنیده‌ها را برای بوشهری‌ها عینی و دیدنی کرد...
 
این کتاب کوششی است برای ثبت مجاهدت‌های مردم بوشهر در عزای شهیدی دیگر که در امتداد رئیسعلی دلواری با آرمان‌هایی به فراخور زمان بزرگ‌تر جنگید... برگ‌برگ این کتاب می‌کوشد با روایت عزاداری بوشهری‌ها در ماتم سردار دل‌ها از حتی دورافتاده‌ترین روستاهای جنوب کشور، اشک‌ها و مویه‌های اهالی را در این غم بزرگ و نفرت و کینه‌شان از دشمن را برای خوانندگان در زمان‌ها و البته مکان‌های دیگر ثبت و ضبط کند. در عین حال، خط به خط آن، همچون شروه‌ای است که محققین دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در غم شهادت حبیب مقاومت سروده و خوانده و با کلمه کلمه آن گریسته‌اند.»
 
گزیده‌ای از متن کتاب
«در مسجد نشسته بودم. در حال و هوای دعای ندبه بودم که دوستم فاطمه با گریه وارد شد. کنارم نشست. آهسته پرسیدم: «چی شده؟» گفت: «سردار سلیمانی به شهادت رسیده.» گریه‌اش بیشتر شد، با تعجب نگاهش کردم و گفتم: «وا فاطمه! معلومه که دروغه! شایعه است، می‌دونند حاج قاسم برای مردم مهمه، دست گذاشتند روش.»
پیام تسلیت حضرت آقا را که خواندم، باور کردم خبر دروغ نبوده است، اما نمی‌پذیرفتم که حاج قاسم شهید شده است. در شوک و بُهت بودم، خبر در مسجد پخش شده بود. خیلی‌ها گریه می‌کردند. بعضی‌ها هم مثل من در شوک بودند که مگر می‌شود؟! از مسجد که بیرون آمدیم با فاطمه و دو نفر از دوستان دیگرم به سمت گلزار شهدای روستا رفتیم. جایی بهتر از آنجا نداشتیم. سر مزار شهدا که رسیدیم، بغضمان ترکید.»
 
«شروه‌ای برای حبیب» که تحقیق آن برعهده هاجر عابدینی‌نژاد بوده و تدوین آن توسط فریده الیاسی‌فرد صورت گرفته، در 144 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است.
 
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌، علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش آن اقدام کنند.
 
پیشتر 6 کتاب «بر شانه‌های کارون»، «سردار سربدار»، «حافظ دل‌ها»، «یزله بر دجله»، «سلیمانی‌ها» و «ابرقدرت خداست» درباره روایت‌ها و خاطرات مردمی شهرهای مختلف از ایام شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس، از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها