چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
حذف کف قیمت بلیط هواپیما

اغلب علاقه‌مندان به سفر می‌دانند تعیین کنندگان قیمت بلیط‌های هواپیما ایرلاین‌های ارائه دهنده پرواز هستند. آن‌ها با توجه به مواردی چون: زمان خرید شما، فاصله میان شهر مبدا و مقصد، پیک شهر مقصد و مواردی این چنینی قیمت بلیط های هواپیما را تعیین می‌کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از لغو شدن الزام تعیین کف نرخی برای بلیط های هواپیما خبرداد و خاطر نشان کرد: هیچ کدام از ایرلاین ها مجاز به تعیین کف قیمتی یا فروش بلیط بالاتر از سقف تعیین شده نیستند و با خاطیان برخورد می شود. بعد از ارسال دستور العملی به ایرلاین ها مبنی بر لحاظ کردن کف نرخی برای بلیط تمامی مسیرهای پرواز، میراکبر رضوی عنوان کرد: با پیگیری مورد فوق و مغایرت صورت جلسه ابلاغ شده با اخرین مصوبه شورای عالی هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری با ارسال نامه ای، مصوبه فوق را لغو کرد.

وی افزود: تمامی شرکت های هواپیمایی باید کف نرخی  بلیط ها را حذف و قیمت ها را حداکثر تا سقف نرخی تعیین شده به تفکیک مسیرهای مختلف پروازی ارائه نمایند.

این اخرین خبری است که به تازگی در مورد قیمت بلیط هواپیما منتشر شده و همین امر ما را بر این داشت تا گزارشی مفصل از تغییرات قیمت بلیط هواپیما در ماه های گذشته تهیه و روند تغییر مصوبات نرخ بلیط هواپیما را بررسی نماییم.

بررسی قیمت بلیط هواپیما و نوسانات موجود در چند ماه اخیر بسیار مورد توجه بوده ، اما سوال اصلی این است که شایعه کدام و حقیقت چیست؟  کدام یکی از خبرهای موجود مربوط به بلیط هواپیما و قیمت ان را باید باور کنیم؟ قبل از رسیدن به خبر های حول این موضوع لازم است که پاسخ این سوال را بدهیم: قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می شود؟
نحوه تعیین بلیط هواپیما به چه شکل است و توسط چه کسانی تعیین می شود؟
هماگونه که اغلب علاقه مندان به سفر می دانند تعیین کنندگان قیمت بلیط های هواپیما ایرلاین های ارائه دهنده پرواز هستند. آن ها با توجه به مواردی چون: زمان خرید شما، فاصله میان شهر مبدا و مقصد، پیک شهر مقصد و مواردی این چنینی قیمت بلیط های هواپیما را تعیین می کنند.

همچنین لازم است بدانید که قیمت بلیط هواپیما شناور بوده است و متناسب با شرایط عرضه و تقاضا متغیر است. اما از سوی سازمان هواپیمایی کشور سقفی برای بلیط هواپیما تعیین می شود که کلیه این شرکت ها ملزم به رعایت سقف نرخ اعلام شده هستند.
حال اگر قرار باشد سر وقت خبر های اخیر برویم و به نوسانات قیمت بلیط هواپیما بپردازیم لازم است که چند ماهی به عقب برگردیم و به همه گیری کرونا و تاثیر آن بر قیمت های بلیط های هواپیمایی اشاره کنید.



افزایش قیمت بلیط هواپیما به محدودیت ها مربوط نیست
دو سال پیش و پس از شیوع بیماری کرونا ایرلاین های مختلف مجبور بودند برای اجرای پروتکل های بهداشتی اقدام به کاهش ظرفیت هواپیما بکنند. در آن دوران مصوب شد تا هر هواپیما در پرواز های خود تنها 60 درصد از ظرفیت خود را مسافر قبول کند. در راستای همین قضایا قیمت بلیط های هواپیما نیز افزایش پیدا کرد. امروز بسیار مدعی هستند که با از بین رفتن محدودیت های کرونایی لازم است تا قیمت بلیط های هواپیما مجددا کاهش پیدا کند. بعد از پیش آمد این صحبت ها "شهرام آدم نژاد" معاون حمل نقل وزرات راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کاهش قیمت ها این گونه پاسخ داد که: افزایش قیمت بلیط های هواپیما در سال گذشته و در زمان شیوع کرونا به دلیل اجرای پروتکل پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت نبود و ایرلاین های مختلف به دلیل اجرای مصوبه مبارزه با کرونا اقدام به افزایش قیمت بلیط ها نکردند. و بعد از 4 ماه افزایش قیمت بلیط بر اساس افزایش قیمت سالانه انجام شد! وی افزود: امروزه تصوری وجود داردکه با حذف پروتکل های محدودیت در پذیرش مسافر قیمت بلیط هواپیما نیز کاهش می باید این در حالی است که افزایش قیمت ربطی به محدودیت های حمل مسافر نداشت.

چندی پس از این خبر که افزایش قیمت بلیط های هواپیما مربوط به محدودیت های کرونایی نبود نشست های شواری عالی هواپیما خبر از کاهش قیمت بلیط از ابتدای آذرماه 1400 داد.

کاهش قیمت بلیط هواپیما در آذر ماه
در آذر ماه و پس از نشست شورای عالی هواپیمایی کشور کاهش قیمت بلیط مصوب شد. در آن جلسه مهم افرادی چون معاون حمل و نقل وزیر راه و شهر سازی کشور، مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، رییس هیئت مدیره و دبیر انجمن شرکت های هواپیمائی و سایر اعضای شورای عالی هواپیمایی حضور داشتند. در پایان این جلسه مصوب شد تا هزینه های سفر یبا هواپیما و قیمت بلیط ان حدودا 10 درصد کاهش یافت.
 
بعد از کاهش ده و پانزده درصدی بلیط هواپیما در آذر ماه حدس و گمان هایی ایجاد شد که این کاهش قیمت تا کی و تا چه زمانی ادامه دار است؟ و بسیار امیدوار بودند که کاهش قیمت ها حداقل تا تعطیلات عید ادامه پیدا کند و سفر هوایی برای مردم بسیار راحت تر صورت بگیرد.  اما طولی نکشید که  در دی ماه 1400 بر پرواز های داخلی 4 درصد و بر پرواز های خارجی 9 درصد مالیات ارزش افزوده به سقف نرخ بلیط هواپیما افزوده شد و اعتراضات بسیاری را در پی داشت. این مالیات بر ارزش افزوده ی  دریافتی از مسافر مستقیما باید به سازمان امور مالیتاتی پرداخت شود و شرکت های هواپیمایی ارتباطی با آن ندارند.

با افزایش بلیط قیمت در دی ماه، کنسلی بلیط هواپیما چگونه محاسبه می شود؟
بعد از افزایش قیمت بلیط در دی ماه به صورت فوق سوالی که پیش می آید این است که نحوه محاسبه جریمه در کنسلی بلیط به چه نحو خواهد بود؟ مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این سوال گفته است : هنگام استرداد بلیط هواپیما و کنسلی آن به هر دلیلی این 9 درصد  مالیات بر ارزش افزوده به خریدار بلیط هواپیما عودت داده خواهد شد و از این بابت لازم نیست که نگران کنسلی بلیط خود و تاثیر افزایش قیمت بر نرخ کنسلی بلیط خود باشید زیرا تقریبا بی تاثیر است.

بررسی کف قیمت بلیط هوا در ماه گذشته
و اخیرا خبری مبنی بر گذاشتن کف قیمت 600 هزارتومانی  برای بلیط های هواپیمایی و حمایت محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشور اعلام شده است که از ابتدا و به طور کلی دروغ و شایعه می باشد.

زیرا در گذشته جلسات متعددی با وزیر قبلی و وزیر جدید نیز برگزار شده است که مشخص می کند به طور کلی سازمان هواپیمایی کشور با تعیین کف قیمت برای بلیط هواپیما مخالف است. همچنین در تمام این جلسات به این موضوع پرداخته شده است که دلیل افزایش و نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما مسافت شهر ها می باشد. در خبر اخیر که به 600 هزار تومانی شدن کف قیمت بلیط اشاره شده بود نائب رییس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که افزایش قیمت به این شکل و با تعیین کف قیمت ممکن نیست. زیرا در این صورت  بلیط هایی که ارزان هستند و بعد مسافت کمی دارد و قبلا با قیمت 400 یا 300 تومان فروش می رفت نیز باید گران تر از همیشه ارائه شود. این روش با قوانین جمهوری اسلامی در تضاد است. در ادامه این گفتگو حسینی زهی در اشاره به قیمت های زیاد بلیط هواپیما افزود که مامورین ذیربط باید پیگیری کنند. و دستگاه نظارتی مانند مجلس و سازمان بازرسی باید ورود کنند تا مشخص شود این قیمت ها بر چه مبنایی می باشد. 



رقابتی بودن قیمت های بلیط هواپیما
 همچنین در اخرین نشست خبری حسینی زهی تصریح کرد: اگر بحث قیمت بلیط هواپیما رقابتی است باید رقابتی نیز پیش برود نه آنکه قیمت ها را خودشان بگذراند و نمی توان اجازه داد هر کسی به دلخواه خود قیمت خاصی را برای بلیط های مختلف بگذارد و کاهش و افزایش قیمت ها باید طبق قوانین و مصوبه های وزارت راه و شهر سازی جمهوری اسلامی انجام شود.

آیا قیمت ها به پیش از دوران کرونا باز می گردد؟
سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا قیمت ها به پیش از دوران کرونا باز می گردد؟ که قبلا هم اشاره شد افزایش قیمت بلیط های هواپیما مربوط به کاهش پذیرش مسافر به دلیل شیوع اپدیمی نبود و تنها ده درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که هر سال بر اساس قوانین خاصی قیمت بلیط هواپیما قانونا مقداری افزایش و کاهش دارد که قانونی و بر اساس مصوبات شورای هواپیمای کشور می باشد. با اینکه مسئولین مربوطه در تلاش بودند تا با کاهش قیمت بلیط های هواپیما سفر هوایی را برای سایر اقشار جامعه آسان تر کنند با این حال امروز مجددا قیمت هواپیما گران تر شده است. اکنون نیز با شیوع دوباره سویه امیکرون بیماری کرونا و امادگی برای ورود به موج ششم منتظر هستیم تا قیمت های بلیط هواپیما گرانتر از این بشود و هزینه های سفر هوایی افزایش پیدا کنند.
 
آیا با شیوع امیکرون بلیط هواپیما مجددا افزایش می یابد؟
یک مسئول مربوطه در این مورد اظهار کرد: نوساناتِ افزایش و کاهش قیمت مربوط به عرضه و تقاضا مرتبط با اتفاقات ملی و بین المللی است و چون تغییری در این حوزه رخ نداده نمی توانیم بگوییم تغییری در درخواست مسافران برای سفر داشته ایم و بالطبع پیش نیامدن تفاوت در درخواست ها برای سفر با هواپیما نمی تواند تاثیری در تغییر قیمت داشته باشد.
همچنین این مسئول مربوطه تاکید کرد که مجلس نظارت جدی بر روی قیمت بلیط هواپیما دارد و کمیته های اقتصادی مجلس جلساتی درباره قیمت بلیط هواپیما برگزار کرده اند و نظر جدی مجلس بر این می باشدکه پیگیر و ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین ها و حوزه های هوایی کشور باشند.

آیا شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها حق افزایش خودسرانه قیمت بلیط هواپیما را دارند؟
علاوه بر تمام این اخبار و مصاحبه های مسئولین و ناظران بر قیمت بلیط هواپیما لازم است بدانید که شرکت های هواپیمایی به هیچ وجه حق افزایش خود سرانه و نا متعارف بلیط هواپیما را ندارند و در این صورت با آن ها برخورد جدی خواهد شد.
همچنین در حال حاضر باید توجه داشته باشیم شرکت های هواپیمایی نمی توانند طبق روال عادی نیاز های خود را برطرف کنند از این رو به دلیل گرانی ارز تهیه قطعات مختلف هواپیما سخت می باشد. از طرف دیگه پرداخت هزینه کارکنان تامین امکانات مسافران و ... همه بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد و نمی توان این دغدغه ها را نادیده گرفت. همچنین در حال حاضر برنامه این است که در جلسات مختلف بتوان نرخ جدید قیمت بلیط را تعیین کنند.

چگونه بدون توجه به خبر های ضد ونقیض بلیط هواپیما ارزان بخریم؟
روزانه بیش از هزاران بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی و خارجی از طریق روش های مختلف چه به صورت اینترنتی چه به صورت حضوری به فروش میرسد. امروز قوانین خاصی برای تعیین قیمت بلیط هواپیما تعیین شده است و عوامل موثر بر تعیین قیمت بلیط نیز کاملا مشخص می باشد با این حال مجلس و شورای هواپیمایی کشور در صدد است تا نظم جدی تری به این موضوع بدهد و قیمت بلیط هواپیما را به گونه ای ارائه کند که سفر با هواپیما برای مردم در سطح معیشتی متوسط ساده تر و راحت تر باشد.
اما خوشبختانه می توان در هر شرایطی با کمی هوشمندی و دقت بلیط هایی با قیمت مناسب خریداری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها