چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
«باغ رستگاری» در نیستان

کتاب «باغ رستگاری» به تازگی از سوی انتشارات نیستان با ترجمه زهره یاری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «باغ رستگاری» تازه‌ترین اثر از مجموعه کتاب‌های برگزیدگان جایزه ادبی اُ. هنری است که با ترجمه  زهره یاری در 260 صفحه رقعی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

این مجموعه طی سال‌های گذشته و در بیش از 100 مجلد از سوی انتشارات کتاب نیستان در دست ترجمه و انتشار قرار گرفته و مجموعه‌ای از برترین داستان‌های منتشر شده به زبان انگلیسی در قاره آمریکای شمالی را به مخاطبان فارسی زبان تقدیم کرده است.

این داستان‌ها هر یک به تنهایی دریچه‌ای نو و بدیع به روی خلاقیت در نگارش داستان باز کرده و ترسیم و توصیف‌کننده موقعیت‌های خاص انسانی و اجتماعی در جهان پیرامون ماست و موضوعات خاص انسانی مانند ترس، عشق، نفرت، جدایی، زیست جمعی و نیز برخی از مهم‌ترین مسائل موجود در زندگی اجتماعی در عصر نگارش خود را شامل می‌شود.

جایزه اُ. هنری نیز در طول بیش از یکصد سال گذشته از همین منظر و به طور کلی از زاویه گشایش دریچه‌های نو به زندگی اجتماعی در میان نویسندگان مشهور شده که این موضوع را از نام «اُ. هنری» وام گرفته است.

ویلیام سیدنی پورتر ملقب به اُ. هنری که برای مخاطبان ایرانی بیش از هر چیز با داستان «هدیه کریسمس» شناخته شده است، یکی از مشهورترین داستان‌نویسان آمریکایی است که در زمان حیات خود حدود 600 عنوان داستان کوتاه با همین رویکرد تالیف کرد.

زیبایی و تاثیرگذاری و سبک منحصر‌به‌فرد بسیاری از این داستان‌ها که به صورت هفتگی در نشریات آمریکا منتشر می‌شد، باعث شد حدود یک دهه پس از مرگ وی، شاگردان و جمعی دوستدارانش به منظور اعتلای هنر داستان‌نویسی و حمایت و تشویق نویسندگان جوان در راستای داستان‌نویسی با موضوعات بدیع و انسانی اقدام به ایجاد جایزه‌ای با نام وی کنند که بیش از یکصد سال قدمت دارد.

این جشنواره که تخصصا بر ژانر داستان کوتاه تمرکز دارد، همه‌ساله به انتخاب سردبیری منحصر‌به‌فرد گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه رسیده به دبیرخانه را انتخاب و در کتابی منتشر می‌کند.

در کتاب «باغ رستگاری» ترجمه فارسی داستان‌های برگزیده این جایزه در سال 1986 منتشر شده است که شامل 14 داستان کوتاه است و در میان نویسندگان آن‌ها چهره‌های سرشناسی چون جویس کرول اوتس، آلیس واکر و آلیس آدامز دیده‌ می‌شود.

ویژگی منحصر‌به‌فرد این داستان‌ها واقع‌گرایی و زاویه‌دید منحصر‌به‌فرد، دوری از بیان چند لایه و تکنیکال و استفاده به‌جا از ساده‌نویسی در نگارش داستان است. از سوی دیگر این داستان‌ها در موارد زیادی قابلیت تعمیم داده شدن موقعیت‌های خود به ساختارهای زیست انسانی مخاطبان خود را دارد که امری است قابل اعتنا و در خور توجه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها