سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
«از به» به چاپ بیست‌ویکم رسید

چاپ بیست‌ویکم رمان «از به» اثر رضا امیرخانی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به اعتقاد بسیاری از منتقدان، «از به» یکی از متفاوت‌ترین رمان‌های دفاع مقدس است؛ هم به لحاظ فرم و هم از حیث نوع نگاه.
 
رمان «از به» فقط نامه است، نامه‌هایی که میان قهرمان‌های داستان رد و بدل شده و راوی قصه خلبان جانبازی است که به‌رغم نداشتن دو پا و ویلچرنشینی، درخواست پرواز دارد، در جایی و درحالی‌که یک دندان پُر کرده هم، مانع پرواز است. داستان اینچنین آغاز می‌شود و با نامه‌های همسر این خلبان و دوستان خلبانش و همسرانشان ادامه پیدا می‌کند. در این بین نامه‌ای دیگر هم وارد می‌شود؛ نامه دختری که در دوران جنگ - به خواست معلمشان - برای رزمندگان جنگ نوشته شده و اکنون دست خلبان جانباز است.
 
کم‌کم گره‌های داستان شکل می‌گیرد، می‌بینیم که خانواده این دختر در بمباران شهید شده‌اند و خلبان پس از سال‌ها قصد کمک به او دارد، در‌حالی‌که خودش بسیار محتاج کمک است و….
 
امیرخانی برای روایت، فرم سختی را انتخاب کرده و البته از پسش هم خوب برآمده است. او در این فرم، توصیف را که از اساسی‌ترین پایه‌های رمان است از دست داده و مجبور است هرچه می‌خواهد بگوید، لابه‌لای قالب نامه‌ها بگنجاند. عنوان همه نامه‌ها یک «از» و «به» داریم که تکلیف مخاطب را با نامه ادامه‌اش روشن می‌کند و داستان پیش می‌رود.
 
از دیگر ویژگی‌های اثر، نوع نگاه امیرخانی به جنگ و بازماندگانش است. سختی‌های خلبان برای زندگی روزمره، مشکلات همسر خلبان با تلاطم‌های روحی خلبان، زندگی دختر که خانواده‌اش را در بمباران از دست داده و دیگر خلبانان جنگ که امروز باید به قول نویسنده مسافرکشی کنند -البته هوایی - و… ترکیبی است از آنچه تصویر «از به» را می‌سازد. امیرخانی به دنبال واقعیت زندگی آدم‌های قصه است، نه تصویری آرمانی و ناملموس. جنگ سختی‌ها و تلخی‌هایی دارد که میان جامعه هنوز چشیدنی و دیدنی است و این نقطه‌ برتری رمان است، واقع‌نگری در حوزه دفاع مقدس. نتیجه فرم متفاوت و نگاه دقیق نویسنده کتاب «از به» را خواندنی کرده است.
 
انتشارات کتاب نیستان، چاپ بیست‌ویکم این اثر رضا امیرخانی را در 136 صفحه و قطع رقعی  روانه بازار نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها