چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
پژمان گلچين در «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» / آيا راه سومي وجود دارد؟

کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» نوشته پژمان گلچین منتشر شد. بررسی و تحلیل دوران گذار از فضاهای اسطوره‌ای به فلسفه در یونان باستان بحث اصلی این کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» شانزدهمین اثر از مجموعه نگرش فلسفی نشر نگاه معاصر است. نویسنده در این اثر دوران گذار از فضاهای اسطوره‌ای به فلسفه در یونان باستان را بررسی و تحلیل کرده است. 

پژمان گلچین کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» را در چهار فصل سامان داده است؛ «بررسی نحوه شکل‌گیری یونان باستان»، «عصر اسطوره‌ای یونان»، «آغاز عصر لوگوس‌باوری و شکل‌گیری لوگوس» و «بررسی لایه میانی دانش در یونان باستان». 

«موقعیت جغرافیایی یونان باستان»،‌ «اقوام جدید و اقوام ساکن قبلی»، «همسایگان یونان باستان»، «منابع اقتصادی اولیه و کسب و کار یونان باستان» و «آغاز نشانه‌های شکل‌گیری یونان فلسفی» مباحث فصل نخست کتاب است. 

همچنین «تعریف اسطوره»، «اسطوره پردازان یونانی»، «شخصیت‌های اسطوره‌ای در یونان باستان» و «مفاهیم اسطوره‌ای در اسطوره‌های یونان باستان» نیز مباحث طرح شده در فصل دوم کتاب‌ را تشکیل می‌دهند.

گلچین در فصل سوم کتاب، مباحثی چون «تعریف لوگوس»، «تاریخچه تحولات مفهومی لوگوس»، «گروه‌های فکری موجود در آن عصر: ملطی‌ها، فیثاغوری‌ها، تغییر باورهای ایونیایی با نمایندگان کامل هراکلیتوس، ثبات‌اندیش‌های الئایی، گروه‌های پراکنده فکری دیگر» و «انواع لوگوس: لوگوس بیرونی، سوفسطائیان و لوگوس سوفیست، لوگوس درونی» را طرح کرده است.
 


فصل چهارم کتاب نیز شامل این مباحث است: «بررسی تحولات در لایه میانی دانش در یونان باستان: شکل‌گیری دولت‌شهرها»، «مفهوم شهروند و شکل‌گیری دولت و حکومت»، «قانون یا نوموس و سولون به عنوان اولین قانونگذار عصر جدید یونان»، «بررسی مجدد مفهوم شهروند و نسبت آن با دولت‌شهر: شکل‌گیری روابط و مناسبات اقتصادی جدید، توسعه علم پزشکی و شکل‌گیری مفهوم فرد واجد بدن عمومی، شکل‌گیری علم نجوم، شکل‌گیری مفاهیم جدید نگارش»، «شعر قدیم و شعر جدید»، «تراژدی و کمدی»، «تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگاران: آغاز رسمی علم ریاضی، نحوه مواجهه با ماده، رفتن به سمت مفهوم آرخه» و «چرخش نگرگاه از میتوس به لوگوس». 

گلچین در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «این پژوهش تلاشی است برای رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا الزاما عبور از باوری اسطوره‌ای به تاملی عقلانی، موضوعات اسطوره و عقل را در شرایط جمع نقیضین قرار خواهد داد یا برخلاف این حکم، راه سوم و دیگری در میان است. ... محدوده نظری این تحقیق تلاشی است در حیطه شناخت موضوعی به نام عقل با رویکردی پدیدارشناسانه.» 

نشر نگاه معاصر «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» نوشته پژمان گلچین را با شمارگان هزار و 100 نسخه در 404 صفحه به بهای 20 هزار تومان روانه بازار كتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها