شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
بازآفرینی حکایت های امثال و حکم برای نوجوانان

انتشارات پیام محراب مجموعه دو جلدی قصه‌های «امثال و حکم» با بازآفرینی رضا شیرازی و تصویرگری مرتضی امین را برای نوجوانان، روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه دو جلدی قصه‌های «امثال و حکم» با بازآفرینی تعدادی از مطالب کتاب چهار جلدی «امثال و حکم» به زبانی ساده و روان است که در سال 1310 توسط علی‌اکبر دهخدا در تهران منتشر شد و دارای نزدیک به 50 هزار امثال و حکم (ضرب المثل) و کلمات قصار و ابیات متفرقه است. این مجموعه بین سال‌های 1308 و 1310 جمع‌آوری و منتشر شد.

در بخشی از مقدمه این مجموعه آمده است: «ضرب‌المثل‌ها، گنجینه‌ اندیشه‌ها؛ تجربه‌ها؛ رنج‌ها؛ غم‌ها؛ شادی‌ها و آموخته‌های هرجامعه‌ای هستند. این‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند؛ به این امید که فرزندان از آموخته‌های پدران و مادرانشان پند گیرند و بهره‌ور شوند.»

«آستین نو پلو بخور»، «از آسمان افتادم»، «با من هم پلاس!؟»، «ببخشید کتک شما را حلاج خورد»، «به هزار دلیل شلیک نکردم»، «راه گربه را گم می‌کنم»، «تو بهتر می‌دانی یا پیغمبر خدا؟»، «چشم زخم میرزا مهدی خانی» و «حالا نوبت رقاصی من است» عناوین برخی از مطالب جلد نخست این مجموعه است.

در بخشی از «حالا نوبت رقاصی من است» می‌خوانیم: «شتر همه آن ناراحتی و فشار را تقصیر الاغ می‌دانست. اگر آن عرعر بی‌موقع را سر نداده بود، حالا هر دوتا راحت و آسوده در آسوی تپه‌ها مشغول گشت و گذار بودند. کاروان به حرکت افتاده بود و چند ساعتی می‌شد که دشت و بیابان را می‌پیمود. مسیر حرکت در امتداد همان نهرآبی بود که از پشت تپه‌ها می‌گذشت. شتر که کینه الاغ را به دل گرفته بود، دنبال فرصتی مناسب می‌گشت که عرعر ناهنگام رفیق خود را تلافی کند...»

جلد دوم مجموعه دو جلدی قصه‌های «امثال و حکم» نیز شامل 23 مثل است. برخی از عنوان‌های آن عبارتند از«حلال حلالش به آسمان رفت»، «حساب منفعت‌هایت را می‌کنی»، «دو قورت و نیمش باقی است»، «بگو رفیقم هم سوخت»، «سحرخیز باش تا کامروا باشی»، «کفش‌ها را می‌جورم»، «دیگی که می‌زاید یک روز هم می‌میرد» و «زر را دشمن بگیر تا مردمان تو را دوست گیرند».

در بخشی از «حلال حلالش به آسمان رفت»، می‌خوانیم:«پیرزن تندتند نفس می‌کشید. گلویش انگار با خمیری ترشیده بسته شده بود. مزه دهانش به تلخی می‌زد. ساکت بود و داشت فکر می‌کرد: آیا امیدی به توبه این پسر هست؟ نه من که زیاد زنده نیستم تا آن روزها را ببینم؛ روزهایی که پسرم توبه کرده و نیکوکار شده باشد...» 

انتشارات پیام محراب مجموعه دو جلدی قصه‌های «امثال و حکم» را در قالب 144 صفحه با شمارگان دوهزار و 100 نسخه و بهای 60 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها