یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
«کاغذ اخبار» از کلنگ نقره‌ای ناصرالدین شاه رونمایی کرد!

چهارمین شماره «کاغذ اخبار» گاهنامه داخلی کاخ گلستان منتشر شد. «کاغذ اخبار» در این شماره، کلنگ نقره‌ای را که ناصرالدین شاه قاجار با آن توسعه تهران را آغاز کرد، معرفی می‌کند. این کلنگ در موزه مخصوص کاخ گلستان نگهداری می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت‌وگو با استاد «نشان تانیک»، گزارش مراسم هفته کودک در کاخ گلستان، وقایع کاخ گلستان به روایت اعتمادالسلطنه، ردپای سینما در کاخ گلستان و فهرست کتاب‌های فرنگی ناصرالدین‌شاه قاجار در کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان مطالب خواندنی این شماره «کاغذ اخبار» را تشکیل می‌دهند. 

گزارش آیین هفته کودک در کاخ گلستان آغازین بخش «کاغذ اخبار» است که به همت مرکز اسناد تصویری کاخ گلستان، به مدت 10 روز در چادرخانه این کاخ برگزار شد. 

گفت‌وگو با استاد نشان تانیک، مجسمه‌ساز برجسته، بخش بعدی «کاغذ اخبار» است. در این گفت‌و‌گو تانیک از نحوه آشنایی‌اش با موزه مردم‌شناسی کاخ گلستان، تاریخچه ورود هنر مجسمه‌سازی به ایران و خاطرات تلخ و شیرین‌اش در این کاخ می‌گوید. 

بخش پایانی فهرست کتاب‌های فرنگی ناصرالدین‌شاه قاجار در کتابخانه قصر سلطنتی کاخ گلستان در پرونده علمی این شماره جای گرفته است. «نوشته‌جات منشیانه»، «تاریخ ایتالیا»، «تاریخ جمهوری هشت ساله فرانسه»، «تاریخ کنسولا وامپیر»، «مسافرت آنا کارسیس»، «مسافرت در ایران»، «یاغیان انگلیس»، «شرح نجبای فرنگستان»، «تاریخ مسافرت‌های سیاحان»، «تاریخ عموم ملل مختلفه»، «خانواده‌های انجاب فرانسه»، «مسافرت به دور دنیا»، «تاریخ روسیه»، «تاریخ شورش انگلیس‌ها»، «مسافرت در لاهور و بخارا» و «منت کریستو» برخی از کتاب‌های اختصاصی ناصرالدین شاه است که در این فهرست جای گرفته‌اند. 

«تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجار» یا «شرح زندگانی من» تالیف حمدالله مستوفی عنوان کتابی است که در این شماره «کاغذ اخبار» معرفی می‌شود. این کتاب شرحی از زندگی اجتماعی مردم ایران به‌ویژه تهران در روزگار قاجار و اوایل دوره پهلوی است که مستوفی آن را در قالب زندگینامه خود نوشته است. در این بخش، همچنین نسخه‌های خطی «گلشن راز» موجود در کتابخانه سلطنتی معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرند. 

جذاب‌ترین بخش چهارمین شماره «کاغذ اخبار» معرفی کلنگ نقره‌ای ناصرالدین‌شاه در بخش مستندنگاری است. ناصرالدین شاه به وسیله این کلنگ، توسعه تهران جدید را آغاز و مسیری نو در پیش‌روی دهکده‌ای که اینک پایتخت ایران شده بود، قرار داد. 

در قسمتی از معرفی این کلنگ آمده است: «در موزه مخصوص شی کلنگی وجود دارد از جنس نقره طلاکوب شده با دسته‌ای از چوب به شماره اموالی 5866 . در قسمت اصلی یعنی سر کلنگ کلماتی به صورت طلاکوب نقش بسته است ولی دسته چوبی آن ظاهرا عوض شده است، زیرا امروزی‌ست و احتمالا سر کلنگ بر روی آن به راحتی حرکت می‌کند و ثبات ندارد. این کلنگ ظاهری کاملا فانتزی دارد که انگار فقط به همین منظور ساخته شده بوده است.»
 
گزارش رونمایی از گنجینه کتاب‌های چاپ سنگی و سربی کاخ گلستان مطلب بعدی «کاغذ اخبار» را تشکیل می‌دهد. در این آیین چهار کتاب «توفان البکا»، «برهان جامع»، «حدیقه‌الشیعه» و «جلاء العیون» با حضور پروین صدر ثقه‌الاسلامی، مدیر کاخ موزه گلستان معرفی و رونمایی شد. 

«کاغذ اخبار» در ادامه بر روزنامه خاطرات اعتماد‌السلطنه مرور و حوادث و رویدادهای مختلف 15 سال آخر سلطنت ناصرالدین‌شاه را از زبان اعتمادالسلطنه نقل می‌کند. در وقایع سال 1302 قمری به نقل از «روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه» آمده است: «عید مولود شاه است. رسومات عید بعمل آمد. از سالم و ناهار خوردن شاهزاده‌ها در خوان سلطنتی. ایلچی‌ها تماما حضور آمدند. شب شاه بالای پشت بام از پنجره کوچکی که مشرف به اطاق است با زن‌ها تماشا آمدند.»

«ردپای سینما در کاخ گلستان» عنوان مطلب بعدی «کاغذ اخبار» است. در این گزارش نخستین گام‌های فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران، اطلاعات فنی حلقه‌های فیلم و انواع فیلم‌های موجود در آلبوم‌خانه کاخ گلستان مورد بررسی قرار می‌گیرند. «نامه دروغین» برگرفته از کتاب هزار و یک شب پایان‌بخش این شماره از «کاغذ اخبار» را تشکیل می‌دهد.

چهارمین شماره گاهنامه «کاغذ اخبار» به سردبیری فایزه امین‌دهقان از سوی کاخ موزه گلستان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها