سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
آیت‌الله موسوی اردبیلی؛ شخصیت‌ مطرح انقلاب

جلد نخست كتاب «خاطرات آیت‌الله سیدعبدالكریم موسوی اردبیلی» به‌زودی از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر خواهد شد. حسین نصرالله زنجانی، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌ها، بااعلام این خبر، آیت‌الله موسوی اردبیلی را از شخصیت‌های مطرح و درخشان تاریخ انقلاب اسلامی دانست./

زنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: پرداختن به ابعاد مختلف زندگی آیت‌الله موسوی اردبیلی به این دلیل‌که هم در دوران قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی، در راستای ترویج اندیشه‌های امام خمینی (ره) گام‌های بلندی برداشته‌است، قابل توجه و تامل است.

وی ادامه داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی بعد از انقلاب اسلامی مسوولیت‌های مختلفی بر عهده داشت که از آن میان می‌توان به مسوولیت او به‌عنوان نخستین دادستان کل کشور اشاره کرد. همچنین وی بعد از شهادت شهید بهشتی به حکم امام خمینی (ره) به عنوان رییس قوه قضاییه و رییس دیوان عالی کل کشور انتخاب شد.

مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌ها افزود: این شخصیت انقلابی، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به حکم امام خمینی (ره) جزو پنج نفر نخستی بود که شورای انقلاب اسلامی را تشکیل دادند.

زنجانی توضیح داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی از سوی امام خمینی (ره) سال‌ها امام جمعه موقت تهران بود و در ترویج مباحث مربوط به ارشاد و هدایت مردم نقش موثری داشت. وی در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی از بنیانگذاران سپاه بود. این مبارز انقلابی، اکنون در استان قم جزو مراجع تقلید است و پیش از آن، در حوزه علمیه قم تدریس می‌کرد.

وی با بیان این‌که بررسی و ارایه خاطرات آیت‌الله موسوی اردبیلی زمینه روشنگری ابعاد مختلف دوران انقلاب اسلامی را فراهم می‌کند، گفت: دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌ها وجود این شخصیت روحانی و مبارز را به دلیل داشتن ارتباط نزدیک با امام خمینی (ره) و اِشراف کامل به رویداد‌های دوران انقلاب اسلامی، غنیمت شمرد و تیم تدوین مجموعه «خاطرات آیت‌الله سیدعبدالكریم موسوی اردبیلی» را با هدف انتقال این اطلاعات به نسل جوان، راه‌اندازی کرد.

مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌ها با بیان این‌که تدوین جلد نخست این مجموعه به سرپرستی علی درازی صورت می‌گیرد، گفت: از حدود دو سال پیش، کار تدوین و تالیف جلد نخست كتاب «خاطرات آیت‌الله موسوی اردبیلی» كه شامل خاطرات شفاهی وی است، آغاز شد و اکنون با انجام 50 ساعت مصاحبه، تکمیل این اثر مراحل پایانی را طی می‌کند؛ به‌گونه‌ای که تا پایان سال منتشر خواهد شد.

زنجانی عنوان کرد: جلد دوم كتاب «خاطرات آیت‌الله موسوی اربیلی» مصاحبه با 120 نفر از افرادی را كه با آیت‌الله موسوی اردبیلی همرزم بوده‌اند و شخصیت‌هایی که در دهه نخست انقلاب در شورای انقلاب و قوه قضاییه حضور داشتند، دربرخواهد داشت. این اثر سال آینده راهی بازار نشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط