سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
محمد صفاری «روابط عمومی» را به بازار نشر می‌فرستد

کتاب «روابط عمومی و فنون جدید تبلیغات» نخستین تجربه تالیف محمد صفاری، فعال حوزه رسانه دربردارنده فنون و شیوه‌های علمی تبلیغات و روش‌های به کارگیری هر یک از آن‌ها در حوزه روابط‌عمومی است.-

صفاری کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که کارگزاران روابط‌عمومی نمی‌توانند از موقعیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی که در اطرافشان قرار دارد استفاده کنند و این کتاب تلاش می‌کند تعامل و ارتباطی دوسویه بین این دو گروه ایجاد کند. 

وی با بیان این‌که مطالب کتاب دربردارنده مباحث علمی و نظریه‌های کارشناس‌های خبره این حوزه است، گفت: بسیاری از این مباحث، شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، همچنین بررسی‌های موردی است که آسیب‌ها و مشکلات فعالان روابط عمومی را نقد می‌کند. 

صفاری ادامه داد:‌ در این کتاب، ابتدا معنا و مفهوم روابط‌عمومی به صورت کلی تبیین شده، سپس با اشاره به حوزه بازاریابی فنون و مهارت‌های مختلف این حوزه که می‌تواند به گسترش فعالیت روابط‌عمومی‌ها کمک کند در فصل‌ها و بخش‌های مختلف بیان شده‌اند.

این فعال حوزه رسانه با بیان این‌که روابط‌عمومی‌ها رابطه بین سازمان با عموم مردم را بهبود می‌بخشند، ادامه داد:‌ ارتباطات به عنوان یک مفهوم کلی، محور توسعه جامعه امروز به شمار می‌آید و در این میان روابط عمومی به عنوان یک جزء، نقش به‌سزایی در جذب مخاطب دارد.

وی همچنین به هزینه‌ بالای تبلیغات در رسانه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در بازار پرهیاهوی امروز برای این‌که سازمان‌ها مجبور نباشند هزینه‌های گزافی در حوزه تبلیغات بپردازند باید واحد روابط‌عمومی را فعال و با به‌کارگیری تکنیک‌های ارتباطی، زمینه را برای تبلیغات غیرمستقیم فراهم کنند.

به گفته صفاری، از راهبردهایی که در این کتاب به مخاطبان آموزش داده شده است می‌توان به حضور موثر سازمان در یک جامعه با ارسال پیام کوتاه به مشتریان، استفاده از ابزارها و فضای مجازی مثل راه‌اندازی وبلاگ و سایت، ارتباط موثر با رسانه‌های جمعی و نوشتاری تا روابط‌عمومی اشاره کرد تا بتوانیم از این طریق پیام مد نظر خود را به جامعه هدف منتقل کنیم.

وی افزود: هدف نهایی واحد روابط‌عمومی در هر مجموعه‌ای، جذب و اغنای مشتریان بیشتر است، همچنین اندیشیدن راهکاری برای بیشترین تاثیرگذاری برای جامعه هدف به صورت غیرملموس است، به گونه‌ای که (جامعه هدف) احساس نکند که تحت تاثیر تبلیغات است.

نویسنده کتاب با بیان این‌که اغلب فعالان حوزه روابط‌عمومی با تکنیک‌‌ها و روش‌های علمی این حوزه آشنا نیستند و تبلیغات را جایگزین این شیوه‌ها کرد‌ه‌اند، عنوان کرد: مباحث این اثر ترکیبی از علوم تئوری موجود در منابع معتبر بین‌المللی است. همچنین تجربه‌هایی که در طول سال‌های مختلف فعالیت در واحد روابط‌عمومی به دست آورده‌ در این کتاب گنجانده‌ام.

صفاری از دانشجویان رشته روابط‌عمومی در مقاطع کاردانی و کارشناسی به عنوان گروهی از مخاطبان کتاب نام برد و گفت: گروه دیگر مخاطبان این اثر، کارگزاران و فعالان حوزه روابط‌عمومی در سطوح مختلف هستند تا از صفر تا صد فعالیت در این رشته را به خوبی بیاموزند.

مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل روابط عمومی بنیاد مستضعفان همچنین درباره محدودیت منابع مطالعاتی در حوزه روابط‌عمومی، عنوان کرد: با نگاهی به کتاب‌های درسی و دانشگاهی درمی‌یابیم که با آثاری قدیمی و محتوایی کهنه روبه‌رو هستیم که با مباحث روز و دنیای فناوری کنونی همخوانی ندارد. به همین دلیل تالیف آثار جدید نیاز دانشجویان و فعالان این حوزه است.

وی اظهار کرد: برخی از این آثار نیز برشی از کتاب‌های ترجمه شده یا تالیفی موجود در بازار است که بعضی سودجویان با کمی تغییر در مقدمه و متن آن‌ها را دوباره چاپ می‌کنند.

به گفته وی، روابط‌عمومی‌ها به عنوان مشعلداران توسعه و چراغ راهنمای سازمان‌ها و نهادهای مختلف قبل از هر چیزی باید جایگاه خود را به درستی بشناسند و فعالیت خود را دست کم نگیرند و در این میان کتاب حاضر می‌تواند تصویر روشن و درستی از این حرفه و چگونگی فعالیت در آن‌ را به مخاطبان و خوانندگان ارایه کند.

صفاری با بیان این‌که اثر حاضر تا یک ماه دیگر به همت انتشارات کارگزار روابط‌عمومی روانه بازار نشر می‌شود، گفت: در جلد دوم این کتاب با عنوان آسیب‌شناسی روابط‌عمومی در ایران، جایگاه این حوزه را نقد و بررسی خواهم کرد، این اثر اکنون در دست نگارش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط