سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۸
سیری در دنیای دارو‌ها با «مبانی آموزش تکنسین داروخانه»

«مبانی آموزش تکنسین داروخانه» عنوان کتابی است که با رویکرد شناخت دارو‌ها و لزوم استفاده از آن‌ها، از سوی فرحناز خلیقی‌سیگارودی و رضا حاجی‌‌آقایی تالیف و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آن‌را منتشر کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در 15 بخش، مخاطبان را با دسته‌های درمانی مختلف داروها، اعم از داروهای موثر بر دستگاه گوارشی، سیستم قلبی‌-‌عروقی، دستگاه تنفسی، بیماری‌های زنان و سیستم مغز و اعصاب آشنا می‌کند.

در بخش نخست، نسخه و ‌بیمه‌ها دست‌‌مایه قلم نویسندگان قرار گرفته تا با ارایه تعریفی از نسخه به اجزای نسخه اشاره کند و  در ادامه بیمه‌ها و انواع آن‌را  برای خوانندگان شرح دهند.

بررسی انواع و اشکال دارویی در شکل‌های جامد، نیمه جامد و مایع موضوع بخش دوم این کتاب آموزشی است. این بخش به معرفی  انواع قرص‌ها، ژل‌ و شربت‌‌های دارویی پرداخته و داروهای موضعی مانند لوسیون‌ها و کاربرد آن‌ها را شرح داده‌ است.

بخش سوم با عنوان «مبانی آموزش تکنسین دارویی» به دارو‌های موثر بر دستگاه گوارشی اختصاص دارد. در این بخش داروهای ضدزخم معده و موارد مصرف و مقدار مصرف آن‌ها به تفکیک بررسی شده است.

داروهای محرک دستگاه گوارش از جمله ضد استفراغ و ضد سوزش سردل به همراه عوارض جانبی مصرف دارو‌های موثر بر این بیماری‌ها، در کنار دسته دارو‌های ضد‌ تهوع، بحث‌های مهم بخش‌های دیگری از این کتابند. 

دارو‌های موثر بر سیستم قلبی‌-‌عروقی، موضوع بخشی دیگر از کتاب حاضر است که در آن دارو‌های تقویت‌کننده برای قلب، دارو‌های مسدود‌کننده کانال‌های کلسیمی و داروهای آنتی ژنریک به همراه توضیحات مصرف و مقدار مصرف و همچنین عوارض جانبی داروها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در ادامه مباحث این کتاب، بیماری‌های تنفسی و داروهای مورد نیاز برای این دسته از بیماری‌ها، دارو‌های موثر بر بیماری‌های زنان، سیستم مغز و اعصاب و آنتی‌بیوتیک‌ها به همراه معرفی انواع ویتامین‌ها و مصرف آن‌ها به خوانندگان کتاب معرفی شده‌اند. 

دو بخش پایانی کتاب، به معرفی تجهیزات پزشکی مانند انواع عصا‌های پزشکی، کیسه‌های آب گرم و همچنین فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اختصاص دارد.

کتاب «آموزش تکنسین داروخانه» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 263 صفحه، به بهای 10‌ هزار تومان از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها