یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
بررسی مفهوم امنیت از منظر علوم اجتماعی در یک کتاب

کتاب «امنیت در اسلام؛ مبانی نظری و تحولات تاریخی» ویراسته دکتر داود غرایاق‌زندی امنیت را به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی علوم اجتماعی بررسی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نوشتار می‌کوشد مقوله امنیت را به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه علوم اجتماعی و در چارچوب مبانی اسلامی در سایه تحولات تاریخی مطالعه کند.
 
کتاب حاصل پژوهش‎های فکری و مطالعات تجربی عده‌ای از پژوهشگران مطرح حوزه امنیت در اسلام است که شناخت امنیت در اسلام را با رویکردهای مختلف روایت می‌کند. 

ویژگی دیگر این اثر بررسی مفهوم امنیت با رویکرد مدرن آن است. این کار باعث نزدیکی مفاهیم جدید با سنت‏های سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی می‌شود، به نوعی به بومی‏ سازی مفاهیم مهم علوم اجتماعی کمک می‏کند و در همین حال قابلیت‏های آموزه‏های اسلامی را در رابطه با مسایل پیش‏رو نشان می‏دهد. 

مطالعه «امنیت در اسلام؛ مبانی نظری و تحولات تاریخی» می‌تواند برای اندیشمندان دانشگاهی، پژوهشگران سیاسی و سیاستگذاران خواندنی و مفید باشد. 

دکتر داود غراقیان‌زندی، دکترای علوم سیاسی و مدیر گروه پایه و روش‌شناسی پژوهشکده مطالعات راهبردی است که پیش از این اعلام کرده بود، کتاب «امنیت در اسلام؛ مبانی نظری و تحولات تاریخی» در حجمی بیش از 300 صفحه و 12 فصل تدوین شده است. 

«امنیت و پیش ارزش‌های آن در اندیشه سیاسی اسلام»، «مرز گفتمانی نظریه اسلامی امنیت»، «مفهوم امنیت در سده میانی»، «شرعی‌سازی قدرت سیاسی»، «قدرت، امنیت و شریعت»، «نسبت امنیت و مصلحت در فقه سیاسی شیعه»، «نسبت مفهومی تروریسم از نگاه فقه» و «مبانی اسلامی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» برخی عناوین این کتابند.

قرار است پژوهشکده مطالعات راهبردی کتاب «امنیت در اسلام؛ مبانی نظری و تحولات تاریخی» را به زودی منتشر و روانه بازار کتاب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط