جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
بررسی جریان روشنفکری دینی و غیردینی درقاب کتاب

جریان روشنفکری دینی و غیردینی در قالب کتابی با عنوان «صورت‌بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران» بررسی و مکتوب شد./

دکتر مسعود پورفرد،‌ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از انتشار جدیدترین كتاب خود با عنوان «صورت‌بندی روشنفكری در جمهوری اسلامی ايران» خبر داد.

وی درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب اظهارکرد: من به‌دنبال آن بودم تا جریان‌های روشنفکری دینی و روشنفکری غیردینی را بازخوانی و تحلیل و ماهيت آن‌ها را بررسی کنم.
 
پورفرد همچنین درباره روش ارایه مطالب و مباحث در این کتاب گفت: من در نگارش این کتاب از روش بازخودانديشی بهره گرفتم که اغلب از سوی طرفداران چارچوب نظری ساختار ـ كارگزار ارایه می‌شود.

 این محقق افزود:‌ در این روش، تلاش بر ارایه و بهره‌گیری از تركيب برخی رويكردهای ‌تفسيرگرايی و انتقادی برای وصول به درک جدیدی از روش‌شناسی است. ضمن آن‌که اساسا می‌توان هر مقوله‌ای را كه مبادلات موجود را برای اقدامات بعدی جابه‌جا كند، بازخودانديشانه قلمداد کرد.

وی با بیان این که کتاب صورت‌بندی روشنفكری در جمهوری اسلامی ايران درقالب چهار بخش تنظیم شده است، افزود: بخش نخست این کتاب به مفاهيم، كليات و تمهيدات نظری و بخش دوم به روشنفكری غيردينی سنتی‌انديش و روشنفكری دينی سنتی‌انديش  می‌پردازد. همچنین در بخش سوم این کتاب نیز روشنفكری غيردينی تجددگرا و روشنفكری دينی تجددگرا توصيف و در بخش چهارم نیز صورت‌بندی روشنفكری طرح شده است. 

کتاب صورت‌بندی روشنفكری در جمهوری اسلامی ايران به‌تازگی با شمارگان 1000 نسخه، در ‌328 صفحه و با قيمت 17 هزار ریال از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط