سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
«چنین کنند بزرگان» به تاریخ می‌خندد

نجف دریابندری، مترجم «چنین کنند بزرگان» نوشته «ویل کاپی» را برای دهمین‌بار راهی بازار کتاب کرد. نویسنده کتاب با طنز، داستان زندگی شخصیت‌های تاریخی را به‌گونه‌ای نوشته که خواننده علاوه‌بر آشنایی نسبی با آن‌ها می‌تواند به تاریخ بخندد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «چنین کنند بزرگان» به‌قلم «ویل کاپی» با ترجمه نجف دریابندری به چاپ دهم رسید. کتاب با زبان طنز، زندگی و سرگذشت شخصیت‌های بزرگ تاریخی را بیان کرده است.

چاپ دهم کتاب با تجدیدنظر مختصری به‌چاپ رسیده تا با شرایط زمانی و مکانی کاملا انطباق پیدا کند. علاوه‌بر آن دو قطعه جدید از آثار نویسنده کتاب با نام‌های «شارلمانی» و «ساوونارولا» بر آن افزوده شده‌اند که از لحاظ اسلوب و شیوه نگرش کاملا با دیدگاه‌های کاپی یکسان است.

دریابندری در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «برحسب اتفاق، نویسنده این سطور در آن موقع مشغول خواندن کتابی بود تحت عنوان «انحطاط و سقوط غالب اشخاص» به‌قلم یک نویسنده شهیر آمریکایی به‌نام «ویل کاپی». به‌محض مطرح شدن مساله از جانب شاملو، نویسنده این سطور به فراست دریافت که اگر چند قطعه از کتاب مزبور در خوشه درج شود مقصود حاصل خواهد شد؛ و این کار را به شاملو پیشنهاد کرد. شاملو هم از آن‌جا که در کار تعطیل نشریات دارای شّم قوی و تجربه فراوان است فورا نکته را دریافت و پیشنهاد را مورد استقبال قرار داد. بدین ترتیب، نقشه جامه عمل پوشید و مجله خوشه در ظرف مدت کوتاهی به‌صورتی که ملاحظه کرده‌اید در آمد...»

کتاب دربردارنده قطعه‌هایی با عنوان‌های «خِئوپس»، «پریکلس»، «اسکندر کبیر»، «هانیبال»، «کلئوپاترا»،‌ «نرون»، «آتیلا»، «کریستف کلمب»، «لوکرتزیابورجا»، «فردریک کبیر»، «کاترین کبیر»، «پطر کبیر»، «شارلمانی» و «ساوونارولا» است که نویسنده کتاب درباره هر کدام از این شخصیت‌های تاریخی با طنزی خاص، اطلاعاتی به خواننده داده است.

در قطعه‌ای که درباره «هانیبال» نوشته شده، آمده است: «خلاصه دردسرتان ندهم، رومی‌ها و قرطاجنه‌ای‌ها زدند به تیپ هم و میانشان جنگ شد. جنگشان هم بیست سال طول کشید. یعنی از 265 تا 241 ق.م (چنان‌که در یکی از فصول گذشته نیز اشاره شد در آن ایام چون هنوز حضرت مسیح متولد نشده بود طبعا تاریخ در جهت عکس حرکت می‌کرد. فقط بعد از تولد مسیح بود که تاریخ تغییر جهت داد و در خلاف جهت عکس به راه افتاد. معلوم نیست در یک همچون عصری رومی‌ها و قرطاجنه‌ای‌ها چه از جان هم می‌خواسته‌اند و چرا زحمت جنگیدن با یکدیگر را بر خود هموار می‌کرده‌اند). باری،‌ چون جنگ در هر صورت درگرفت ناچار بودند که اسمی هم رویش بگذارند؛ و برای این منظور اسم «جنگ‌های پیونیک» را انتخاب کردند. حالا هیچ مهلت ندهید من حرفم را بزنم، هی بپرسید پیونیک یعنی چه؟»

چاپ دهم کتاب «چنین کنند بزرگان» به‌قلم «ویل کاپی» با ترجمه نجف دریابندری در 184 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 6 هزار تومان از سوی کتاب پرواز راهی قفسه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها