دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
نمایش 40 تصویر سوره فاتحة‌الکتاب در نسخه‌های خطی قرآنی

مهدی یساولی، مسوول بخش پژوهش و آموزش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: در نمایشگاه قرآن امسال 40 تصویر از سوره فاتحة‌الکتاب در نسخه‌های خطی در قالب کتاب «چهل آیینه» نمایش داده می شود.-

یساولی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کتاب چاپی «چهل آیینه» شامل 40 تصویر ازسوره فاتحة‌الکتاب در 40 نسخه خطی قرآنی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است که با همکاری روابط عمومی آستان قدس رضوی و این کتابخانه منتشر شده است.

وی افزود: کتاب «چهل آیینه» در قالب یک کارت پستال زیبا از طریق روابط عمومی آستان قدس رضوی منتشر شده و در نمایشگاه قرآن برای آشنایی مخاطبان با این آثار نفیس قرآنی و خطی عرضه خواهد شد.

برپایی کارگاه‌های تخصصی نسخه‌های خطی قرآنی 

وی درباره تفاوت حضور کتابخانه ملک در نمایشگاه قرآن امسال به عنوان یکی از موسسه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پنج کارگاه تخصصی را در زمینه حفاظت، مرمت و مستند‌نگاری قرآن‌های خطی در نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن برگزار خواهد کرد.

یساولی افزود: این کارگاه‌‌های تخصصی با حضور کارشناسان مرمت، حفاظت و مستند‌نگاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک دایر خواهد شد.

80 قرآن خطی نفیس در کتابخانه ملک نگهداری می‌شود

مسوول بخش پژوهش و آموزش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان‌ این‌که نزدیک به 80 قرآنی خطی و نفیس در این موسسه نگهداری می‌شود، اظهار کرد: قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآنی این موسسه به خط کوفی و روی پوست آهو و منسوب به امام حسن مجتبی(ع) است.

وی درباره ویژگی‌های دیگر نسخه‌های خطی قرآنی این موسسه گفت: بیشترین نسخه‌های خطی قرآنی این موسسه به خط خوشنویسان برجسته مشهور ایرانی در دوره‌های گوناگون است. 

یساولی افزود: این نسخه ها از دوره بختیاری تا قاجار است و مانند نسخه‌های قرآنی به خط‌های مستعصمی، وصال شیرازی، علاء‌الدین تبریزی،حسین اسنجانی، اشرف‌الکتاب اصفهانی و نیریزی است.

پذیرش مراجعان کتابخانه ملک از سوی متخصصان طب سنتی

مسوول بخش پژوهش و آموزش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به برپایی نشست پژوهشی و تخصصی قانون در طب گفت: این کتابخانه شهریور‌ماه همزمان با ثبت هزاره تالیف کتاب «قانون در طب» ابن‌سینا در برنامه ثبت سده و هزاره مشاهیر یونسکو اقدام به برپایی یک نشست تخصصی خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: یونسکو در سال 2012 و 2013 از هر کشور چند رویداد فرهنگی را ثبت کرده است و ثبت تالیف کتاب «قانون در طب» ابن‌سینا یکی از برنامه‌های ثبت‌شده در سده و هزاره مشاهیر یونسکو از ایران است.

یساولی با اشاره به برپایی این نشست‌های تخصصی اظهار کرد: این نشست‌ها به مدت یک هفته تا 10 روز با حضور متخصصان حوزه قانون در طب مانند دکتر نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران و همچنین متخصصان طب سنتی در این موسسه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در طول برپایی برنامه پژوهشی و تخصصی قانون در طب،متخصصان طب سنتی کشور با حضور افتخاری، مراجعان را به صورت رایگان پذیرش خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها