پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
احمد ابومحبوب: اگر فرهنگ ضعیف باشد، فرهنگ قوی‌تر چیره می‌شود

احمد ابومحبوب، پژوهشگر حوزه شعر و ادبیات گفت: خدا در قرآن رو به پیامبر(ص) می‌گوید: «الم نشرح لک صدرک» یعنی آیا به تو شرح صدر عطا نکردیم؟ این نشانه سعه صدر داشتن پیامبر در عرصه فرهنگ است؛ بدان معنی که باید فرهنگ را تقویت کرد. اگر راه تحول فرهنگی باز نباشد، آن فرهنگ تضعیف می‌شود و وقتی ضعیف شد، فرهنگ قدرتمندتر بر آن چیره می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ابومحبوب گفت: اگر خواهان قدرت فرهنگی هستیم باید زمینه گسترش اندیشه‌ها و تضارب آرا و و سعه صدر را فراهم کنیم؛ درست مانند همان کاری که پیامبر اکرم(ص)انجام داد.

این پژوهشگر گفت: نمی‌توان جلوی فرهنگ را گرفت و برای تلطیفش باید آن را تقویت کرد. اگر راه تحول فرهنگی باز نباشد، آن فرهنگ تضعیف می‌شود و وقتی ضعیف شد، فرهنگ قدرتمندتر بر آن چیره می شود.

ابومحبوب ادامه داد: فرهنگ حاصل همه ساخته‌های فرهنگی یک جامعه است و بخشی از تمدن شمرده می شود؛ گرچه جامعه شناسان تمدن را از ساخته‌های مادی و معنوی می‌دانند.

این استاد ادبیات توضیح داد: فرهنگ با تامل در اندیشه‌های متفاوت جان می‌گیرد و وقتی که در دل خود با دیگران گفت و گو داشته باشد، رشد پیدا می کند. در مقابل اگر فقط یک فکر فرصت نمو بیابد، نوعی رکود فرهنگی و فکری به وجود خواهد آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها