پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷
تطبيق فيلم نوآر با مفاهيم فلسفه مدرن در يك كتاب

مترجم كتاب‌هاي فلسفي كتابي را در دست ترجمه دارد كه ارتباط فيلم‌هاي نوآر را با آراي فلاسفه‌اي مانند نيچه و سارتر و همچنين مفاهيمي چون نيهيليسم بررسي مي‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين اثر «فلسفه سینمای نوآر» نام دارد كه از مجموعه مقالاتي از نويسندگان و كارشناسان مختلف تشكيل شده است.  مارک تی کونارد، ويراستاري مقالات كتاب را بر عهده داشته است. در هم‌تنيدگي مضامين فيلم نوآر با مفاهيم فلسفه مدرن، دستاويزي براي نويسندگان اين اثر براي نوشتن مقالات بوده است.

مهرداد پارسا كه تاكنون كتاب‌هايي مانند «در باب ترجمه»، «تن بيگانه» و «دفترهاي كوچك فلسفه» را در حوزه فلسفه ترجمه كرده، اين اثر را به فارسي برگردانده است.

وي درباره اين كتاب به ايبنا توضيح داد: رابرت پورفیریو در مقدمه درخشان خود بر كتاب «فلسفه سينماي نوآر» اظهار می‌کند که گرچه بسیاری از آثار سینمایی می‌توانند مولفه‌هایی را داشته باشند که با گونه نوآر قرابت‌هایی دارد.

مقالات این کتاب با اشاره به آثار برجسته این ژانر، ارتباط هر یک از آن‌ها را در ارتباط با مفهومی فلسفی از جمله نیهیلیسم و اگزیستانسیالیسم بررسي مي‌كنند.

به گفته وي اين بررسي‌ها تنها در ارتباط با مفاهيم فلسفي نيستند، بلكه آثار نوآر با آراي فلاسفه مدرن از نیچه گرفته تا کانت و سارتر بررسي مي‌شوند. نويسندگان مقالات اين اثر با بررسي‌هايشان نشان مي‌دهند كه در این آثار می‌توان شاهد بسیاری از جلوه‌های مدرنتیته و دشواری‌های آن بود.
 
از خودبیگانگی، معضلات اخلاقی، هویت فردی و جمعی، جنون مدرن و هراس، بخشي از دشواري‌ها و معضلات دوران مدرن هستند كه خود را به خوبي در فيلم‌هاي نوآر نشان مي‌دهند.

اين كتاب به‌زودي از سوي نشر رخداد نو منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها