سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
«اقبال، که بود و چه گفت» منتشر می‌شود

«اقبال، که بود و چه گفت» کتابی در حوزه اقبال‌پژوهی به قلم محمد بقایی(ماکان)است که به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، بقایی گفت: این کتاب  تحقیقی جامع درباره زندگی، افکار و آثار علامه اقبال لاهوری است.

وی با اشاره به کتاب پیشینش تصریح کرد: کتاب پیشین من در حوزه اقبال‌پژوهی با عنوان «اقبال گلی که در جهنم رویید» در سال 1389 از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. این کتاب نیز در راستای شناساندن ابعاد تازه‌ای از افکار اقبال است و به زودی منتشر می‌شود.

بقایی ادامه داد: در نگارش این کتاب از تالیفات اقبال‌شناس معروف پاکستان «مستنصر میر» نیز استفاده کرده‌ام. این اثر برای علاقه‌مندان و اقبال‌پژوهانی که به دیدگاه‌های تازه‌ای در زندگی اقبال توجه دارند، اطلاعات مفیدی ارایه می‌کند.

محمد بقایی(ماكان) فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است.وی تاکنون آثار پژوهشی و تحقیقی بسیاری درباره اقبال منتشر کرده‌ که در مجموع حدود 10 هزار صفحه است. برهمین اساس در سال 2006 عالی‌ترین نشان فرهنگی کشور پاکستان را در حوزه اقبال‌شناسی دریافت کرد. این پژوهش‌گر در حوزه ترجمه نیز فعالیت می‌کند. 

«سیدارتا»، «تیزهوش»، «رزالده»، «سفر به شرق»، «دمیان» و «اخبار عجیب» از جمله آثاری‌ هستند که بقایی از هرمان هسه به فارسی ترجمه کرده است.

«اقبال، که بود و چه گفت» سی و چهارمین اثری است که بقایی در زمینه اندیشه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی علامه اقبال لاهوری منتشر می‌کند. 

محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال (۱۸ آبان ۱۲۵۶- یک اردیبهشت ۱۳۱۷) شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود و اشعار زیادی  هم به زبان‌های فارسی و اردو سروده‌ است.

اقبال نخستین فردی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد و در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به‌طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.

کتاب «اقبال، که بود و چه گفت» از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار است و به زودی روانه بازار نشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط