شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
«موضوع‌شناسي در فقه» به چاپ رسيد

انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي كتاب‌هاي «موضوع‌شناسي در فقه» و «سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» را منتشر كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، «موضوع‌شناسي در فقه» مشتمل بر مجموعه گفت‌وگوهايي با استادان حوزه و دانشگاه است كه به همت عليرضا فرحناك در پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تهيه و تدوين شده است.

در معرفي كتاب «موضوع‌شناسي در فقه» آمده است: «حكم از مقوله محمول است و محمول نيز آويخته موضوع و رتبه‌اش قبل از موضوع. بنابراين بايسته است پيش از پرداختن به حكم، موضوع را دريافت. در مواردي بسيار، شناخت موضوع بي‌مشكل مي‌نمايد، اما از يك سو دگرگوني زمان و مكان، تحولات دوران همراه با پيشرفت شگرف علوم و... موضوعاتي جديد و چه‌بسا پيچيده را به پيشگاه فقيهان تقديم مي‌كند و از سوي ديگر، موضوع بودن برخي امور را كه قرن‌ها در موضوع بودن آن سخني نبوده، به چالش مي‌كشاند. بدين ترتيب است كه امروزه مساله موضوع‌شناسي در فرايند استنباط، اهميتي دو چندان يافته است.»

«سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» يكي ديگر از كتاب‌هايي محسوب مي‌شود كه به تازگي توسط پژوهشكده تاريخ و سيره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به قلم محمدحسين علي اكبري منتشر شده است.

در معرفي كتاب «سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» مي‌خوانيم: «امام علي(ع) در زمان حاكميت خود كتاب خدا و سيره پيامبر(ص) را در امور مختلف از جمله مسايل اقتصادي، سرلوحه حكومت خود قرار داده و ضمن جلوگيري از تبعيض و اسراف، شيوه‌ها و راهكارهاي جديدي براي گردآوري و مصرف بيت‌المال ارايه كردند. 
اين كتاب ضمن بررسي پيشينه بيت‌المال، به وضعيت آن در عصر اميرالمومنين علي(ع) پرداخته و منابع درآمد، راهكارهاي گردآوري، چگونگي پاسداري و موارد مصرف آن، شرايط و شيوه انتخاب كارگزاران مالي و فرمان‌ها و سفارش‌هاي امام علي(ع) به ماموران بيت‌المال را بررسي كرده است.»

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در بخش‌هاي گوناگوني به نشر و توسعه انديشه‌ و آموزه‌هاي دين اسلام همت مي‌گمارد كه از جمله فعاليت‌هاي آن مي‌توان به چاپ و نشر كتاب در حوزه‌هاي پژوهشي مختلف و برپايي نشست‌هاي ديني با حضور نويسندگان و پژوهشگران عرصه‌ دين و انديشه اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط