پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
«آتش نشان»ها صاحب دائرةالمعارف شدند

پنجمين عنوان از مجموعه «دائرةالمعارف كوچك من» درباره «آتش‌نشان» است. كودكان در اين كتاب با نحوه كار آتش‌نشان‌ها آشنا مي‌شوند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «دائرةالمعارف كوچك من»‌ عنوان مجموعه‌اي از انتشارات محراب قلم است كه مخاطبان را با موضوعات گوناگون آشنا مي‌كند.

پنجمين عنوان از اين مجموعه «دائرةالمعارف كوچك من درباره‌ آتش‌نشان» نام دارد كه به تازگي منتشر شده است.

اين كتاب در چند بخش به شغل آتش‌نشان، ايستگاه آتش‌نشاني و زندگي در آن، لباس آتش‌نشان‌ها و تفاوت‌هاي آن‌ها در كشورهاي گوناگون، خودروهاي آتش‌نشاني و نحوه امداد رساني آن‌ها اشاره كرده است.

در ابتداي اين كتاب آتش‌نشان‌ها معرفي شده‌اند: «بيشتر وقت‌ها، آتش‌نشان‌ها براي نجات ديگران، جان خود را به خطر مي‌اندازند. براي همين به آنان، سربازان آتش مي‌گويند. براي خاموش كردن آتش، آتش‌نشان‌ها بايد خوب آموزش ببينند و به سرعت كار كنند.»

در بخش «زندگي در ايستگاه آتش‌نشاني» مخاطب با زندگي آتش‌نشان‌ها آشنا مي‌شود: «آتش‌نشانان، صبح و شب در ايستگاه آتش‌نشاني در حال آماده باش و آماده‌ حركت هستند. آن‌ها وسيله‌هاي كار خود را بازديد و شيلنگ‌هاي آب را تميز مي‌كنند. بعد هم خودروهاي آتش نشاني را تميز و وسيله‌هاي آن‌ها را مرتب مي‌كنند. آتش‌نشان‌ها وقتي در ايستگاه هستند، از بلندي بالا مي‌روند. شيلنگ‌ها را به سرعت باز مي‌كنند يا از طناب بالا مي‌روند. آن‌ها هميشه ورزش مي‌كنند تا سرحال و قوي باشند.»

كودكان در بخش‌هاي «كاميون آتش‌نشاني» و «خودروهاي ديگر آتش‌نشاني» كه با تصاوير همراهند با اين وسيله‌ها آشنا مي‌شوند: «در كاميون‌هاي بزرگ آتش‌نشاني وسيله‌هاي زيادي وجود دارد. در پشت كاميون شيلنگ‌ها و چرخ شيلنگ جمع‌كن قرار دارد. سر شيلنگ‌هاي آتش نشاني طوري ساخته شده است كه در كمترين زمان، مقدار زيادي آب از آن‌ها خارج مي‌شود. نردبان‌ها هم اندازه‌هاي متفاوتي دارند. در بالاترين قسمت نردبان بزرگ اتاقك متحركي وجود دارد. آتش‌نشان‌ها مي‌توانند به كمك اين اتاقك بالاي ساختمان‌هاي بلند بروند...»

مخاطبان پس از آشنايي با وسيله‌هاي كمك‌هاي اوليه‌ي آتش‌نشان‌ها، در بخش «آتش‌نشانان در گوشه و كنار دنيا» با برخي تفاوت‌هاي آن‌ها در كشورهاي مختلف آشنا مي‌شوند: «در شهر ونيز ايتاليا، آتش‌نشانان با قايق رفت و آمد مي‌كنند. در كشور كانادا هم در زمستان با موتور برفي حركت مي‌كنند. در شهر نيويورك، آتش‌نشانان بايد بالاي آسمان‌خراش‌ها بروند. در آمريكا آتش‌نشانان كلاه‌خود بزرگي روي سر مي‌گذارند و لباسشان زرد رنگ است. در ايران، لباس آتش‌نشانان زرد يا سورمه‌اي و خودرو آن‌ها قرمز رنگ است.»

آتش‌سوزي در جنگل، آتش‌نشانان حرفه‌اي، هواپيماي آب‌پاش و لباس آتش‌نشاني بخش‌هاي ديگر اين دانش‌نامه هستند.

«دائرةالمعارف كوچك من درباره‌ي آتش‌نشان» اثر «آگنس واندويل» را «رويا خوئي» ترجمه‌ كرده است.
اين كتاب را واحد كودك و نوجوان انتشارات محراب قلم(كتاب‌هاي مهتاب) در 36 صفحه و با قيمت 3500 تومان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها