چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
حضور 140 ناشر در هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در مشهد

هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی این حوزه با حضور ۱۴۰ ناشر و عرضه 12 هزار عنوان کتاب و برپایی بیش از ۲۵ نشست و کارگاه علمی در حال برگزاری است.

هادی حصاری، مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی گفت: در نمایشگاه تخصصی کتاب‌های حوزوی و معارف اسلامی، ۱۴۰ ناشر با 12 هزار موضوع و عنوان حضور دارند که از این تعداد ۱۵ ناشر از کشورهایی از‌جمله لبنان و عراق حضور دارند.
 
وی افزود: این نمایشگاه با حضور آیت‌الله مصباح علمی، مدیر حوزه علمیه خراسان و با مشارکت آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد آغاز به کار کرده است. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و بحث بصیرت‌افزایی، کتاب باید جزو سبد خانوار قرار گیرد و در این موضوع باید اهتمام ویژه شکل بگیرد؛ چرا‌که سطح بینشی و معرفتی جامعه با کتاب افزایش می‌یابد.
 
وی تأمین کتاب‌‌های درسی، کمک‌درسی و مطالعاتی استادان و طلاب حوزه‌های علمیه، تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه و تسهیل در اختیار‌گذاری کتاب‌های موردنیاز معارف اسلامی استادان و طلاب را ازجمله اهداف برگزاری این نمایشگاه دانست.
 
ارائه بن تخفیف 20 درصدی برای استادان و طلاب
وی با بیان اینکه به ارائه خدمات این نمایشگاه متمایز و متفاوت با دیگر نمایشگاه‌ها هستیم تا صرفاً فرصتی برای حضور ناشر در نمایشگاه نباشد، گفت: برای این منظور، حداقل ۲۰ درصد تخفیف برای خرید کتاب در نظر گرفته‌ شده است؛ همچنین فیش‌هایی در تخفیف‌های متفاوت با توجه به درجه علمی مراجعه‌کننده اعم از پژوهشگر، استاد دانشگاه، ناشر و طلبه پیش‌بینی شده است. فعالان رسانه نیز با خرید از این ‌نمایشگاه می‌توانند از حمایت‌های ویژه برخوردار شوند.
 
حصاری بیان کرد: این نمایشگاه با یک‌سال وقفه به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی و یک‌سال به‌صورت برگزاری مجازی، امسال به‌صورت ملی و حضوری در مشهد برگزار می‌شود.
 
مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه از ناشران، پژوهشگران و مؤلفان کشوری و بین‌المللی برای حضور در این نمایشگاه دعوت به‌عمل‌ آمده است، افزود: ۱۴۰ ناشر با ۱۲ هزار موضوع و عنوان کتاب در این نمایشگاه کتاب‌های خود را در معرض دید فرهنگ دوستان قرار می‌دهند. از این تعداد، ۱۵ ناشر از کشورهایی چون لبنان و عراق حضور خواهند داشت.
 
حضور انتشارات حوزه علمیه خراسان با 65 عنوان کتاب
حصاری به حضور پر رنگ انتشارات حوزه علمیه خراسان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: انتشارات حوزه، ۶۵ عنوان کتاب در ۷۴ مجلد به چاپ رسانده است و حدود ۶۰ عنوان کتاب در دست بررسی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ و ۱۹ مهرماه نمایشگاه ویژه خواهران برپا خواهد شد، اظهار کرد: با بررسی‌ و شناسایی نیازها در نمایشگاه‌هایی که تاکنون در سال‌های گذشته برگزار شده، امسال علاوه بر کتاب‌های حوزوی و معارف اسلامی، کتاب‌هایی در حوزه‌ کودک و نوجوان نیز در این ‌نمایشگاه عرضه خواهد شد. در مجموع این نمایشگاه در سه بخش کتاب‌های حوزوی، معارف اسلامی و کودک و نوجوان برپا خواهد شد.

برگزاری بیش از ۲۵ نشست و کارگاه علمی در نمایشگاه کتاب حوزه
حصاری بیان کرد: در حاشیه نمایشگاه، برنامه‌های جانبی ازجمله برگزاری بیش از ۲۵ نشست و کارگاه علمی، تخصصی و ترویجی کتاب و همچنین کارگاه‌های پژوهشی پیش‌بینی‌شده است.

مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان درباره برگزاری زمان نمایشگاه اظهار کرد: هرساله آغاز سال تحصیلی مدارس حوزوی در نیمه اول شهریورماه این نمایشگاه برگزار می‌شود اما امسال به‌دلیل ایام اربعین و دهه آخر صفر دروس سطح عالی از ۱۰ مهرماه آغاز و برخی مدارس نیز از ۱۲ شهریورماه بازگشایی و در برهه‌ای نیز تعطیل شد و از ابتدای این هفته بازگشایی‌ شده است؛ بنابراین زمان برگزاری نمایشگاه به این ایام موکول شد.

تامین بیش از ۱۸۰ کتابخانه مدارس علمیه و مراکز علمی خراسان
حصاری با تأکید بر این مطلب که هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های حوزوی و معارف اسلامی در تأمین منابع مورد نیاز کتابخانه‌های مدارس علمیه نقش مهمی دارد، تصریح کرد: بیش از ۱۸۰ کتابخانه در مدارس و مراکز علمی خراسان بزرگ فعالیت می‌کنند که سالی یک‌بار به منابع علمی تجهیز می‌شوند؛ البته تجهیز این کتابخانه‌ها به توانایی مجموعه در تأمین منابع برمی‌گردد.با توجه به حمایت‌های محدود به مدارس تأکید می‌شود، کتاب‌های مرتبط با سطح تحصیلی طلاب مدرسه، احصاء و کسری‌ها و نیازهای خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.

وی بیان کرد: اعتباری که برای تجهیز کتابخانه‌های ۱۸۰ مدرسه علمیه در نظر گرفته‌شده بین ۳ تا ۸ میلیون تومان بنا به نوع سطح کتابخانه‌ها و استاندارهایی که مدارس علمیه دارند، به هر مدرسه‌ای تعلق می‌گیرد. در بخش کتب معارف اسلامی، ما می‌خواهیم این کتب را به‌راحتی در اختیار مخاطب قرار دهیم لذا این آثار را علاوه بر معرفی، عرصه نیز می‌کنیم.

مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان به تفاوت بهره مندی از کتاب حقیقی و کتاب مجازی اشاره و ابراز کرد: مطالعه کتاب نمی‌تواند جایگزین دیجیتال و فضای مجازی شود و امروز فضای دیجیتال تنها دسترسی را به منابع پژوهشی تسهیل کرده اما نتوانسته جای کتاب و حوزه مطالعه را بگیرد.

نمایشگاه کتاب بوستان علم و دانش علما و اساتید است

حجت الاسلام هاشمی برزگری مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حوزه  نیز در گفتگو با خبرنگار ایبنا در ادامه گفت: برگزاری این نمایشگاه با این حجم و وسعت قابل تقدیر است و از تمام تلاش های دست اندر کاران برگزاری نمایشگاه تشکر می کنیم.

وی به مزیت و ویژگی های این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: حضور در این فضا فرصتی برای مراجعه به متون مادر است؛ چرا که کتاب متنی برای ارائه نظر و دیدگاه است. علوم اسلامی و حوزوی متون مادر هستند و ما به ازاهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در حوزه های مختلف دارند.

حجت الاسلام هاشمی برزگری با خاطر نشان کردن اینکه برگزاری چنین نمایشگاه هایی باعث می شود طلاب و اساتید با آخرین نگاه ها و دیدگاه های روز روبرو شوند، افزود: ما نمی توانیم متنی را تولید کنیم که جدا از فرهنگ عمومی باشد و حتما جامعه نسبت به این متن واکنش نشان می دهد. از این منظر نمایشگاه ها این فرصت را به وجود می آورد که طلاب و اساتید با آخرین آثار منتشر شده در علوم انسانی آشنا شوند.

وی با تاکید بر اینکه حضور پر رنگ ناشرین در این فضا رونقی مضاعف بخشیده است، ابراز کرد: حضور ناشران در کنار مراجعه کننده فرصتی برای کتاب گردانی است و از یک جهت نیاز سنجی هایی صورت می گیرد.

نمایشگاه بستری برای مساله شناسی مخاطب است
حجت الاسلام هاشمی برزگری با اشاره به اینکه نمایشگاه  فضای عرضه و تقاضاست، افزود: در نمایشگاه ذائقه شناسی صورت می گیرد و مخاطب بر اساس دغدغه ذهنی و سوالات خود ناشر و کتاب را انتخاب می کند و این مهم کمک می کند به مساله شناسی مخاطب.

مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حوزه گفت: مسائل طلاب هاش در چه موضوعاتی است؟ هم ناظر به خود و هم ناظر به مخاطب عام تر است‌.

وی اظهار کرد: در ذائقه شناسی باید به فرم و محتوا توجه کرد؛ چرا که یک بخش از جاذبه های محتوایی در حوزه نشر کتاب جاذبه های فرمی است و حتما در انتخاب مخاطب تاثیر می گذارد؛ از این رو ناشرین در این جهت از مخاطبین کمک می طلبند بنابراین مراجعاتی که در نمایشگاه انجام می شود به ذائقه شناسی کمک می کند.

مشاور تولیت آستان قدس در امور حوزه خاطر نشان کرد: محور سوم در حوزه مخاطب گردشگری علمی و محتوایی در حوزه کتاب است؛ چرا که بوستان اساتید و علما همین جمع ها و بسترهاست و این فرصت برای ما ایجاد شده است که گردشگری علمی داشته باشیم  و خود زمینه ساز نشاط علمی است.

لزوم تعامل حوزه علمیه با سایر موسسات آموزشی

وی یادآور شد: بنابراین حضور اساتید و نویسندگان مطرح و اطلاع رسانی و معرفی کتاب و مراسم امضا کتاب در نمایشگاه باعث آشنایی هر چه بیشتر با آرا و نظرات نویسندگان و ناشران می شود.

حجت الاسلام هاشمی برزگری خطاب به مسئولان حوزه علمیه گفت: پیشنهاد من این است که مجموعه های علمی و مدارس و پژوهشگاه ها به صورت گروهی به مجموعه نمایشگاهی دعوت شود و این فرصت زمینه آشنایی با حوزه را فراهم می کند.

حضور انتشارات دارالکتب الاسلامیه با 164 عنوان کتاب

مرتضی آخوندی، مدیر انتشارت دارالکتب الاسلامیه بزرگترین و قدیمی ترین ناشر کشور گفت: این مجموعه با 164  عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور پر رنگ دارد.

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه با اشاره به اینکه این نمایشگاه مورد نیاز طلاب حوزه و علاقه مندان کتاب های اصیل مذهبی است، افزود: چون کتاب گران شده است برای طلاب سخت است که از عهده خرید بربیاند که این نمایشگاه با ارائه بن تحفیف به طلاب و دانشجویان خرید کتاب را آسان تر می کند.

وی با خاطر نشان کردن اینکه اولین کتب حدیثی و دینی در ایران را به چاپ رسانده است، ابراز کرد: بیشترین کتاب های غرفه با محوریت تفسیر و حدیث و فقهی است که در باب پاسخ به شبهات مهدویت و شبهات قرآنی نیز کتاب هایی به چاپ رسیده است. با کتبی از انتشارات دارالثقلین و لوح محفوظ نیز در خدمت کتاب دوستان هستیم.

1320؛ آغاز به کار انتشارات دارلکتب الاسلامیه

وی با اشاره به اینکه این انتشارات جز بهترین و با سابقه ترین ناشران در ایران است، افزود: این موسسه در سال 1320 توسط پدرم و با دعای حاج شیخ عباس قمی که بزرگترین پشتوانه این مرکز بود شروع به کار کرد.

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه به پیشینه چاپ اولین کتاب این مجموعه اشاره کرد و گفت: پدرم در مشهد متولد شده بود اما در سال ۱۳۱۱ در معیت مرحوم حضرت آیت الله مروارید برای تکمیل درس های حوزه به نجف مشرف شد که در سال ۱۳۱۷ جواز تاسیس انتشارات را از حاج ابوالحسن اصفهانی دریافت می کند و شروع کار موسسه با انتشار کتاب سفینه البحار حاج عباس قمی، کلید می خورد. صحیفه سجادیه نیز برای اولین بار با تصحیح آیت الله مرعشی نجفی در این انتشارات به چاپ رسیده است‌.

آخوندی بیان کرد: از کودکی در کنار پدر به همین شغل اهتمام داشتم و 62 سال عمر خود را در این انتشارات گذراندم و به فرهنگ جامعه خدمت کردم.
 
تلاش در مسیر فرهنگ و کتابخوانی چراغ روشن آخرت

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه اظهار کرد: اولین کتاب های مرجع شیعه از جمله المیزان علامه طباطبایی، الغدیر علامه امینی و همچنین 110 جلد بحار الانوار در این انتشارات به چاپ رسیده است.

آخوندی ابراز کرد: دارالکتب الاسلامیه نقطه عطفی برای چاپ کتاب ها به سبک جدید بود. چاپ کتاب کافی در زمان خود مورد توجه علمای بزرگ آن عصر شد و نکته قابل تامل این است که همه کتاب‌ها به صورت تحقیقی و با نظر بزرگان به چاپ رسیده است.

وی خطاب به انتشاراتی که با مشکلاتی روبه‌رو هستند و در آستانه تعطیلی هستند، گفت: در زمان قدیم به زحمت بسیار کتاب به چاپ می رسید، چون اینترنت و نرم افزار کامپیوتر نبود، ازاین رو با حروف چینی دستی می چیدند و تصحیح می کردند، اما انتشارات عصر حاضر با همه مشکلاتی که دارند در این راه ثابت قدم بمانند که این مسیر چراغ روشنی برای آخرت آن‌هاست.

هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در ۸ روز تا ۲۱ مهرماه از ساعت 8 و 30 دقیقه تا ۱۷ در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) حدفاصل چهارراه شهدا و خسروی، پذیرای استادان، طلاب، پژوهشگران، مؤلفان و عموم مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها