جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در قلب‌مان جا دارد

آذردخت بهرامی معتقد است که بعد از دو سال تعطیلی، سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هرگونه که برگزار شود نه روی سرمان، اما در قلب‌مان جا دارد.

 آذردخت بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خصوص برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال انتظار به دلیل وجود بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن اظهار کرد: البته که بعد از دو سال تعطیلی، این واقعه هرگونه که برگزار شود ـ حتی با تمام کم و کاستی‌های همیشگی‌اش ـ نه روی سرمان، اما توی قلب‌مان جا دارد.
 
او ضمن بیان این‌که به شخصه با برگزاری هر نمایشگاه، جشنواره و برنامه‌ای که به کتاب و ادبیات مربوط باشد موافق است، عنوان کرد: این که فهرست به دست، می‌توانی در یک روز و یک‌جا، به همه‌ ناشران عزیزدُردانه‌ات سربزنی و هر چه عشقت کشید بخری و کلی آدم اهل دل ببینی، عالی است. ولی وقتی نظر و گِلِه‌ کتابفروش‌های مستقل و محلی را می‌خوانیم، جگرمان کباب می‌شود. آدم می‌ماند کدام بهتر است.
 
وی افزود: از طرفی هر رویدادی مربوط به فروش و دیده شدن کتاب برای اهل قلم فرخنده است، از طرفی هم اصلا دلمان نمی‌خواهد کتابفروش‌های مستقل و کوچک و محلی ورشکسته و به مرور تبدیل به فلافل‌فروشی شوند. کاش می‌شد چاره‌ای اندیشید برای این کتابفروشی‌های مستقل و عزیز و نجیب.
 
نویسنده «آب، آسمان» با اشاره به محل برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: این‌که قرار است نمایشگاه در مصلی برگزار شود که عالی است. اگر نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شد من یکی محال بود بروم؛ به دلیل دوری راه. فروش مجازی کتاب هم‌زمان با نمایشگاه هم عالی‌ است؛ گرچه قطعا مخالفانی دارد.  
 
او پاسخ به این سوال که آیا برگزاری نمایشگاه کتاب تأثیری بر ترویج مطالعه دارد، بیان کرد: آن‌ها که اهل مطالعه‌اند، همیشه کتاب می‌خوانند، چه نمایشگاه برگزار شود، چه نشود. اما به احتمال زیاد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، می‌تواند بر مردم عادی و آن‌ها که سال تا سال لای کتابی را باز نمی‌کنند تأثیر زیادی بگذارد. غیر از این‌ گروه‌ها، اگر کسانی هم باشند که برای ژست و اِفه و پُر کردن کتابخانه‌شان کتاب بخرند، یا اصلا زبانم لال، کتاب متری مثلا در یک رنگ و یک اندازه بخرند؛ فقط برای پُر کردن قفسه‌ کتابخانه‌‌ دکوری‌شان، باز هم خوب است. بالاخره همین کتابخانه‌های دکوری هم مخاطبانی خواهند داشت و برگزارکنندگان نمایشگاه در نهایت به اهداف‌شان خواهند رسید.
 
آذردخت بهرامی در پایان درباره کتاب‌هایش در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم گفت: امسال با رمان نوجوان «کاپابلانکا، بادکنک شطرنج‌باز» نشر هوپا، در نمایشگاه حضور پرشوری دارم. مجموعه داستان «نقطه» از نشر چشمه هم آخرین مجموعه داستانم است که به دلیل شیوع کرونا، هرگز برایش جلسه‌ رونمایی و نقد و بررسی و دست و جیغ و هورا برگزار نشد. و البته امیدوارم کتاب‌های دیگرم از جمله: رمان طنز «سوتیکده‌ی سعادت، پرشین فامیلز دات‌کام» (نشرچشمه)؛ رمان «آب، آسمان» (نشر چشمه)؛ مجموعه داستان «شب‌های چهارشنبه» (نشر چشمه)؛ مجموعه داستان طنز «آهن‌قراضه، نان خشک، دمپایی کهنه» (نشر چشمه) مجموعه نمایشنامه‌ «فرهنگسرای نیاوران» (نشر چشمه)؛ و رمان نوجوان «المپیاد شاعران مشروطه» (نشر مدرسه) هم در این نمایشگاه حضوری پررنگ داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها