سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
یک میلیارد تومان بُن کتاب فقط در غرفه متمرکز قابل استفاده است

محمدتقی حق‌‌بین گفت: یک میلیارد تومان بُن اختصاص داده شده به باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن، تنها در غرفه متمرکز علوم قرآنی و اهل‌بیت (ع) قابل استفاده است. امکان خرید و فروش و نقد کردن این بُن‌ها وجود ندارد.

محمدتقی حق‌بین؛ مدیر بخش فروش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در تشریح فعالیت‌های این بخش، بیان کرد: بخش فروش نمایشگاه قرآن شامل کتاب، نرم‌افزار، محصولات فرهنگی و هنری و عفاف و حجاب است که بخش فروش محصولات عفاف و حجاب در نیم‌طبقه بالای شبستان سامان‌دهی شده و دیگر بخش در سالن اصلی شبستان جانمایی شده‌اند.
 
وی درباره بخش فروش کتاب این دوره از نمایشگاه قرآن کریم، افزود: 9 هزار مترمربع فضا، برای فروش کتاب، نرم‌افزار و محصولات فرهنگی اختصاص داده شد که غرفه‌ها در دو هزار و 700 مترمربع جانمایی شدند و فضای بیشتری برای تردد بازدیدکنندگان درنظر گرفته شد. با توجه به اینکه محدودیتی ازنظر فضا نداشتیم، به درخواست همه ناشران نسبت به درخواست فضای لازم، پاسخ مثبت داده شد. همچنین در بخش فروش، کمترین بهای غرفه را برای ناشران درنظر گرفتیم و غرفه‌ها متری 90 هزار تومان به آن‌ها تحویل داده شد. بهای غرفه‌ها در حوزه نرم‌افزار متری 100 هزار تومان، در حوزه ناشران خارجی متری 120 هزار تومان، در زمینه محصولات فرهنگی و هنری متری 275 هزار تومان و در زمینه محصولات عفاف و حجاب متری 300 هزار تومان است.


نمایش کارنامه قرآنی 40 ساله جمهوری اسلامی

حق‌بین در ادامه با تاکید بر کیفی‌سازی در بخش فروش کتاب، گفت: امسال در این بخش، چند نوآوری صورت گرفت. با همکاری موسسه خانه کتاب،‌ برای نخستین‌بار در نمایشگاه قرآن، سالن کارنامه نشر شامل دو هزار و 887 عنوان از کتاب‌های چاپ نخست حوزه دین و علوم قرآنی در سال 1397 به نمایش درآمد. همچنین به مدیریت این موسسه، تمامی قرآن‌های چاپ شده در جمهوری اسلامی ایران در مدت 40 سال به نمایش گذاشته شد. در این سالن، 108 ترجمه قرآن، انواع قرآن براساس رسم‌الخط، قرآن‌های ترجمه شده به سایر زبان‌ها و قرآن‌های نفیس که مانند نسخه اصلی قرآن‌های موجود در موزه‌های داخل و خارج به دقت چاپ شده، مشاهده می‌شود. می‌توان گفت ماحصل چاپ قرآن در عمر 40 ساله جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار یکجا فراهم شده که فرصت ویژه‌ای را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
 

تفکیک ناشران کودک / عرضه کتاب‌هایی با موضوع ایثار و شهادت

مدیر بخش فروش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن ادامه داد: دیگر نوآوری بخش فروش کتاب، تفکیک ناشرانی است که کتاب قرآنی در حوزه کودک تولید کرده‌اند. در ورودی درب 13 شبستان و جنب سالن کارنامه نشر،‌ 45 ناشر تولیدکننده کتاب‌های قرآنی حوزه کودک در 13 غرفه جانمایی شده‌اند و مجموعا یک‌هزار و 920 عنوان کتاب در این غرفه‌ها عرضه می‌شود و از آنجایی که بخش عمده‌ای از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن خانواده‌ها هستند، فرصت خوبی است تا همراه کودکان خود از این بخش بازدید و کتاب‌های مورد نیاز کودک خود را تهیه کنند.

وی با اشاره به حضور چند ناشر حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس در این بخش، اظهار کرد: از آنجا که بحث ایثار و شهادت، از لحاظ معنوی با فضای نمایشگاه قرآن قرابت دارد، استثنائاً برای این موضوع چهار غرفه درنظر گرفتیم که سه غرفه به عرضه محصولات انتشارات شهید کاظمی، انتشارات شهید ابراهیم هادی و انتشارات سوره مهر اختصاص دارد و در غرفه چهارم انتشارات فاتحان علاوه بر عرضه کتاب‌های خود، به نمایندگی کتاب‌های چندین ناشر دیگر این حوزه را نیز برعهده دارد.


15 هزار عنوان کتاب در غرفه متمرکز علوم قرآنی و اهل‌بیت (ع) 

حق‌بین درباره دیگر نوآوری بخش فروش کتاب در دوره بیست‌وهفتم نمایشگاه قرآن کریم، گفت: برای نخستین‌بار در نمایشگاه قرآن، غرفه متمرکز کتاب‌های علوم قرآنی و اهل‌بیت (ع) ایجاد شد که تا امروز با کمک اتحادیه ناشران قرآنی سراسر کشور، بیش از 15 هزار عنوان کتاب در آن جمع‌آوری شده که برای کسانی که به‌صورت موضوعی به دنبال کتاب هستند، فرصت خوبی فراهم کرده است. بخشی از این کتاب‌ها متعلق به ناشران شهرستانی و ناشرانی است که تعداد کتاب‌هایشان به حدنصاب تشکیل یک غرفه مستقل نمی‌رسد.
 
مدیر بخش فروش نمایشگاه قرآن در این‌باره افزود: ویژگی خاص غرفه متمرکز این است که یک میلیارد تومان بُن اختصاص داده شده به باشگاه همراهان نمایشگاه کتاب، تنها در این غرفه قابل استفاده است. همچنین به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که امکان خرید و فروش و نقد کردن این بُن‌ها وجود نداشته باشد و امور مالی موسسه خانه کتاب،‌ بر این‌کار نظارت جدی دارد. این بُن‌ها براساس نوع و میزان فعالیت اعضای باشگاه همراهان نمایشگاه کتاب، از 40 تا 300 هزار تومان اختصاص داده شده که به‌صورت فیزیکی و خرید مستقیم از نمایشگاه و الکترونیک و خرید مجازی قابل استفاده هستند.


عرضه 700 نمونه قرآن در غرفه ناشران خارجی

وی در ادامه بیان کرد: 119 غرفه مستقل در بخش ناشران داخلی وجود دارد که براساس حروف الفبا چیده شده‌اند. در این غرفه‌ها در مجموع بیش از 14 هزار عنوان کتاب عرضه شده است. ناشران خارجی از کشورهایی همچون سوریه،‌ مصر، عراق، لبنان و ترکیه نیز در 6 غرفه جانمایی شده‌اند که نمایندگی 34 ناشر خارجی را برعهده دارند. در این غرفه‌ها حدود 700 نمونه متنوع قرآنی و نزدیک به 450 عنوان کتاب تفسیری و علوم قرآنی به زبان‌های عربی، انگلیسی و ترکی وجود دارد.
 
حق‌بین هچنین گفت: انواع قلم قرآنی نیز در چهار غرفه عرضه شده که کارهای سخت‌افزاری این قلم‌ها مربوط به خارج از کشور بوده، اما تمامی کارهای نرم‌افزاری و محتوایی آن‌ها در داخل صورت گرفته است. 11 غرفه نیز به عرضه محصولات نرم‌افزاری اختصاص داده شده که 600 عنوان محصول متنوع را ارائه می‌دهند.
 

با ناشران متخلف برخورد جدی می‌شود

مدیر بخش فروش نمایشگاه قرآن در پایان با اشاره بر نظارت جدی بر فروش کتاب‌های عرضه شده، اظهار کرد: اگر ناشری کتابی غیر از موضوعات مرتبط با موضوع نمایشگاه عرضه کند،‌ به‌عنوان تخلف اساسی با آن‌ها به‌طور جدی برخورد خواهد شد. این نظارت هم از سوی بخش فروش و هم بازرسان بخش علمی نمایشگاه صورت می‌گیرد. تا روز دوم، چند مورد تخلف مشاهده شد که تذکرات لازم داده شده که در صورت تکرار، ابتدا دستگاه پوز قطع و در مرحله بعد از ادامه فعالیت جلوگیری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها