پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
دومین اکران اینترنتی «توران خانم» از ۲۰ مرداد ماه آغاز می‌شود

مجتبی میرطهماسب، کارگردان مستند «توران خانم» از دومین اکران اینترنتی «توران خانم» در۲۰ تا ۳۱ مردادماه خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند مانند مرحله قبل با مراجعه به سایت هاشور بلیت تهیه کرده و فیلم را تماشا کنند.

مجتبی میرطهماسب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از دومین اکران اینترنتی فیلم «توران خانم» خبر داد و گفت: از 20 مرداد مرحله دوم اکران مستند «توران خانم» به صورت اینترنتی شروع می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند مانند مرحله قبل با مراجعه به سایت هاشور بلیت تهیه کرده و فیلم را تماشا کنند.
 
این کارگردان درباره نخستین اکران اینترنتی «توران خانم» توضیح داد: در فاصله‌ یک هفته نمایش آن‌لاین که از ۲۶ خردادماه و همزمان با روز تولد خانم میرهادی شروع شد در مجموع 13 هزار و 305 بلیط در داخل و خارج از ایران فروخته شد که کمتر از حد انتظار ما بود و فکر می‌کردیم استقبال بیشتر باشد. اما اشکالاتی که ایجاد شد بیشتر از سمت فضای مجازی بود.

استقبال کمتر از حد انتظار بود 
به گفته کارگردان «بانوی گل سرخ»، بطورکلی دو حالت برای دیده شدن یک فیلم وجود دارد؛ نخست حمایت رسانه‌های فراگیر مانند تلویزیون که کمرنگ است و دوم وجود فضای اطلاع‌رسانی گسترده که نیست. تجربه نخستین اکران مستند توران خانم به ما نشان داد که به خاطر ضعف در اطلاع‌رسانی، عده‌ای روزهای آخر اکران اینترنتی مطلع شده و علاقه‌مند بودند فیلم را ببینند که دیگر این امکان فراهم نبود.
 
میرتهماسب گفت: براین اساس و به دلیل فضای فرهنگی و آگاهی‌بخشی که اکران اول در جامعه ایجاد کرد احساس کردیم این تمایل در مخاطبان وجود دارد که اکران اینترنتی دوم انجام شود. و ما را بر آن داشت تا دومین اکران اینترنتی فیلم را برای ۲۰ تا ۳۱ مردادماه (۱۱ تا ۲۲ آگوست ۲۰۱۸) برنامه‌ریزی کنیم تا هم راهی باشد برای گسترده‌تر کردن اندیشه‌های توران میرهادی و هم بهانه‌ای باشد برای حمایت مخاطبان از نهادهای کودکی ایران و تلاش کردیم در این اکران ایرادهای اکران قبلی را برطرف کنیم و نوآوری‌های جدیدی داشته باشیم.

مدت زمان دومین اکران اینترنتی «توران خانم» تمدید نمی‌شود
وی درباره تمدید مدت زمان اکران دوم «تورا خانم» گفت: با توجه به مدت زمان اطلاع رسانی زیاد است می‌توانیم اطلاع‌رسانی گسترده‌ای داشته باشیم. از سویی برای دیدن این فیلم فقط داشتن دو فاکتور شامل تمایل به دیدن فیلم و دسترسی به اینترنت کفایت می‌کند و مخاطبان درگیر مشکلاتی مانند دوری راه، ترافیک و ... نیستند و به راحتی می‌توانند بلیت تهیه کرده و فیلم را تماشا کنند. بنابراین امکان تمدید این مهلت وجود ندارد.
 
این کارگردان با اشاره به اینکه عواید خالص از اکران اول «توران خانم» 70 میلیون و 141 هزار و 400 تومان بوده که طبق وعده‌ صاحبان اثر در تاریخ 16تیرماه 1397 مستقیماً در اختیار هیأت‌مدیره‌ «شورای کتاب کودک» و «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» قرار گرفته است، گفت: عواید حاصل از دومین اکران اینترنی هم طبق وعده به این دو نهاد مدنی تعلق می‌گیرد.
 

اکران خصوصی مستند «توران خانم» 
میرتهماسب با توضیح اینکه در زمان اکران اینترنتی مرحله نخست، این مستند از سوی بعضی NGOها و کافه‌ها به صورت گروهی به نمایش درآمد که نوعی اکران خصوصی محسوب می‌شود، بیان کرد: بعد از پایان اکران اینترنتی نخست، اکران خصوصی نداشتیم اما در صورت تمایل اماکن معتبر و شناخته شده همزمان یا بعد از اکران دوم، احتمالا اکران خصوصی یا گروهی هم خواهیم داشت.

وی درباره تاثیرات این فیلم روی مخاطبان نیز گفت: توران میرهادی نویسنده و آموزشگر، استاد ادبیات کودکان و یکی از پایه‌گذاران شورای کتاب کودک و همچنین پایه‌گذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و مدرسه فرهاد بود. مستند «توران خانم» چه روی افرادی که توران خانم را از قبل می‌شناختند و چه افرادی که توران خانم را به واسطه این فیلم شناختند و به دنبال کتاب‌ها و آثار او برای شناخت بیشتر هستند، تاثیر گذاشته است و چیزی که مشخص است و به یقین می‌توان گفت این است که هرکسی توران میرهادی را بشناسد حتما خودش آدم بهتری نسبت به سرنوشت کودکان خودش و کودکان پیرامونش خواهد بود.
 
رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب از مهرماه سال ١٣٩١ تا آبان‌ماه ١٣٩٥ و آخرین روزهای حیات توران میرهادی همراه او بودند و لحظات زندگی و تلاش‌هایش برای انتشار فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان را ثبت کردند. ماحصل این کار، مستند «توران خانم» است که به‌عنوان هفتمین فیلم از مجموعه فیلم‌های مستند «کارستان» اکران شده است.
 
رخشان بنی‌اعتماد یکی از فیلم‌سازان مطرح سینمای ایران است که با فیلم‌هایی مانند «نرگس»، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت»، «زیرپوست شهر»، «گیلانه»، «خون‌بازی» و «قصه‌ها» نام خود را به عنوان فیلم‌سازی با دغدغه‌های اجتماعی در سینمای ایران ثبت کرده است. او در سینمای مستند نیز آثار قابل ‌توجهی مانند «این فیلم‌ها رو به کی نشون می‌دین؟»، «کهریزک،‌ چهار نگاه»، «حیاط‌خلوت خانه خورشید»، «ما نیمی از جمعیت ایرانیم»، «روزگار ما»، «همه درختان من» و «آی آدم‌ها» را کارگردانی و تهیه کرده است.
 
 

مجتبا میرتهماسب، یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌سازان ایرانی در سینمای مستند است که پژوهش، نویسندگی و کارگردانی بیش از 30 فیلم مستند از جمله «شش قرن و شش سال»، «این فیلم نیست»، «ساز مخالف»، «صدای دوم»، «رودخانه هنوز ماهی دارد»، «نشان» و «بانوی گل سرخ» را در کارنامه‌اش دارد. میرتهماسب شش سال عضو هیأت‌مدیره و دو سال رئیس هیأت‌مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران بوده و در سال‌های گذشته در کنار پژوهش و کارگردانی فیلم‌های خود، تهیه‌کنندگی پروژه‌های متعدد دیگری را نیز بر عهده داشته است.

توران میرهادی، معمار نهادهای کودکی و مادر علمِ تعلیم و تربیت نوین در ایران، بنیان‌گذار «مدرسه فرهاد»، «شورای کتاب کودک» و «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» و بسیاری نهاد دیگر در زمینه کودکان این سرزمین است. در این فیلم، تلاش‌ها و نگرانی‌های توران‌ خانم در واپسین سال‌های زندگی‌اش برای تداوم کارها و اندیشه‌هایش برای رشد کودکان این سرزمین به تصویر کشیده شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها