پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
زیارت با عطر کتاب/ زائران سوغات فرهنگی می‌برند

خراسان‌رضوی- همزمان با دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)، کتابفروشی‌های اطراف حرم مطهر رضوی نیز با حضور زائران حال و هوای خاص و پرشوری دارد.

سرویس استان های خبرگزاری کتاب (ایبنا): همزمانی ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) با تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد، موج عظیمی از زائران را به مشهد مقدس روانه کرده است. سیل خروشان زائران رضوی در شب و روز میلاد حضرت‌رضا(ع) از گوشه و کنار کشور و حتی زائران غیرایرانی به حرم مطهر رضوی سرازیر شدند و در این میان کتابفروشی‌های انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) که در حریم و داخل حرم خودنمایی می‌کنند، نیز از این حضور بی‌بهره نبودند.

کتابفروشی‌های باب الرضا(ع)، باب القبله، باب الجواد(ع)، شیخ طبرسی، شهید نواب صفوی و چند سازه موقت و کانکس کوچک در داخل و اطراف حرم مطهر در این روزها میزبان حضور پرشور و متراکم زائران هستند. «فروشگاه کتاب و سوغات فرهنگی زائر» عنوان دقیق این مراکز است که به نوعی شبانه‌روزی و یا تا پاسی از شب در همه‌ی ورودی‌های حرم، زائران را همراهی می‌کنند. 

وارد یکی از این مراکز که می‌شوی، بخش‌های متعدد آن و تنوع حضور اقشار مختلف جلب توجه می‌کند؛ 
اینجا زائران با سلایق فکری و سنین مختلف حضور دارند، حتی با ولیچر و عصا هم داخل کتابفروشی هستند. روحانی، جوان، خانم‌های چادری و غیرچادری، بچه، پیرزن و پیرمرد هستند. به فروشگاه که نگاه کنی؛ قفسه‌ و میزهای قرآن ‌و ادعیه، کتاب‌های فلسفه و عرفان، آثار کودک و نوجوان، قفسه کتاب‌های مرجع، ادبیات پایداری، رمان و شعر، انگشتر، مهر و جانماز، کالاهای سنتی، بخش اسباب بازی، تابلوهای نفیس و قسمت پرمشتری سوغات‌های متبرک فرهنگی را خواهی دید.

اینجا فقط کتاب مذهبی ندارد

خانم شیرکوه‌زادگان از ملایر به مشهد آمده است، داخل کتابفروشی لابه‌لای کتاب‌های ترجمه سخت مشغول جستجو است و با تعجب می‌گوید که تصور من از کتابفروشی‌های آستان قدس رضوی فقط کتاب‌های مذهبی و قرآن بود، اما وقتی وارد فروشگاه شدم با تنوع آثار در موضوعات گوناگون و مختلفی مواجه و خرید هم کردم.

خرید قرآن عقد فقط از مشهد

زوج جوانی که از ظاهرشان مشخص است در این ایام به تازگی ازدواج کردند و به پایوسی حرم رضوی آمدند در جلوی قفسه قرآن‌های نفیس و اصطلاحا قرآن‌های عروسی، ایستاده‌اند، آقا داماد که به گفته‌ خودش از روستاهای استان هرمزگان آمده است قرآن مدنظر عروس خانم را برداشته و تاکید می‌کند که نسل در نسل قرآن سر سفره عقدشان را از مشهد امام رضا(ع) به نیت تبرک و‌ خوشبختی خرید کرده‌اند.

سال تحصیلی تمام شد، خریدش نه!

بحث مادر و فرزندی در جلوی قفسه‌های لوازم‌التحریر این فروشگاه جالب است، مادر متعقد است که سال تحصیلی تمام شده است و نیاز به خرید نیست اما فرزند با لهجه‌ زیبای شمالی می‌گوید اجناس زیبا و مختلفی هست و کلی جنس به نیت خرید برداشته است. فروشنده هم توضیح می‌دهد که لوازم‌التحریرهای اینجا فقط اجناس ایرانی و تولید داخل است و در طرح‌های تامین شده نیز سعی شده که موارد متناسب با فضای حرم آورده شود.

کتاب‌ها به روز و جذاب هستند 

آقای ملکوتی‌نیا که از ارومیه با خانواده برای زیارت چند روزی است در مشهد حضور دارد، می‌گوید به دلیل اسکان در نزدیکی خیابان شهید اندرزگو ، سه شعبه از کتابفروشی‌های آستان قدس رضوی شامل  باب الرضا(ع)، باب القبله، باب الجواد(ع) را بازدید کامل داشته و آثار تقریبا به روز و جذاب هستند. مرتب‌ چیده شدن کتاب‌ها نیز نظر آقای ملکوتی‌نیا را به خود جلب کرده البته او این‌ را هم‌ گفت به دلیل قیمت کتاب‌ها و سایر هزینه‌های سفر خریدی از کتابفروشی‌ها نداشته است و فقط بازدید کرده است.

مجاوران هم مشتری هستند

سه دختر دبیرستانی با لباس فرم مدرسه در فروشگاه مدت زمان زیادی به دنبال هم هستند و کتاب‌هایی را به هم‌ نشان می‌دهند و در آخر هم هر سه نفر هر کدام‌ یکی از رمان‌های روز دنیا را خرید می‌کنند؛ فروشنده می‌گوید باوجود اینکه فروشگاه چسبیده به حرم هست و بالغ بر ۹۰درصد مشتریان از زائران هستند اما اینجا از مجاوران نیز مشتری داریم.

از نمایشگاه کتاب خرید کردیم 

خانم و آقای جوانی که با لباس بلوچی در فروشگاه قدم می‌زنند و با هم گفتگویی دارند که جذاب است و وارد بحث‌شان می‌شوم و مشخص می‌شود در ایام نمایشگاه کتاب که کتابفروشی‌ها هم در بخش مجازی شرکت داشتند از همین کتابفروشی خرید کرده بودند و حالا که زائر مشهد شدند آمدند خود کتابفروشی را نیز بازدید کنند.
 
میلاد آقاست، تخفیف دهید 

یک زائر دیگر که با خانوادش در پیشخوان صندوق فروشگاه با متصدی آن در حال مذاکره سخت برای گرفتن تخفیف است، توجه‌ها را جلب کرده است که تخفیف بگیرد اما تلاش‌هایش ناموفق است.

زائران سوغات فرهنگی می‌برند

شلوغی قسمت هدایای متبرک که زائران به عنوان‌سوغات فرهنگی با خود می‌برند نیز جذاب است، عطر، فرش و کاشی حرم مشتریان زیادی دارد و برخی نیز هزار قسم و آیه می‌آورند که آیا واقعا قطعات کاشی و فرش حرم هستند که عرضه می‌شوند؟ برخی هم از فروش این موارد گلایه دارند، اما در هرحال زائران چندی است که در کنار زعفران و‌ زرشک از مشهد، سوغاتی‌های غیرخوراکی و کالاهای فرهنگی را نیز به شهر و دیار خود سوغات می‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها