جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
حدیث تکراری برنامه‌های روز شیراز/ خلاقیت در ورطه فراموشی است

برنامه‌های بزرگداشت روز شیراز در شهر ادب و هنر به قصه‌ای تکراری بدل شده است و جای خالی کتاب در آن به شدت احساس می‌شود و متولیان مدیریت شهری شیراز برای خروج از تکراری شدن برنامه‌ها باید اقدام جدی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، به فاصله کوتاهی از برگزاری بزرگداشت سعدی که امسال در شکل هفته فرهنگی و هنری به میزبانی شهر شیراز برگزار شد، یادروز شیراز نیز از سوی شهرداری این شهر به سیاق سال‌های گذشته در ۷ روز برنامه‌ریزی شده است و متولی این برنامه‌ها در غیبت مرکز شیرازشناسی و بنیاد فارس‌شناسی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز است.
 
با این حال فهرست برنامه‌ها نشان از این دارد که متولیان روز شیراز به ورطه تکرار افتاده‌اند و خلاقیت در برگزاری این هفته موضوعی است که به فراموشی سپرده شده است. با وجودی که ۲۱ سال از قرار گرفتن ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز شیراز در تقویم ملی کشور می‌گذرد همچنان اصرار  بر برنامه‌های تکراری است و ایجاد دبیرخانه‌ای به منظور سامان دادن رویدادهای فرهنگی و هنری نیازی ضروری است و شیراز برای رونق گردشگری ادبی و گردشگری در حوزه‌های دیگر هم باید این دبیرخانه را برای همسو کردن دستگاه‌های فرهنگی راه‌اندازی کند.
 
دایره‌المعارف شیراز منتشر می‌شود
محمدعلی چوبینی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز که به تازگی از سوی محمدحسن اسدی، شهردار شیراز منصوب شده است در رابطه با جای خالی کتاب در فهرست ۳۰ گانه برنامه‎های یادروز شیراز که از ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، گفت:‌ یک مصوبه درخصوص «کتاب شیراز» داریم که باید در شکل دایره‌المعارف این شهر باشد و آن‌را در حوزه‌های مختلفی معرفی کند در عین حال که اثر ارزشمندی به مخاطبان ارائه کند تا از درون آن چندین کتابچه هم تولید شود.
 
وی با بیان اینکه مصوبه مذکور باید از یک سال گذشته انجام می‌گرفته، اضافه کرد:‌ شورای تالیف در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز به این منظور راه‌اندازی کردیم و روی این موضوع دارد کار می‌شود.
 
چوبینی با اشاره به اینکه در حوزه شیرازشناسی کتاب‌های بسیاری منتشر شده است، عنوان کرد: آثاری در باب مشاهیر شیراز و اماکن این شهر منتشر شده اما اینکه تجمیع شده باشد و در شکل یک کتاب مرجع درآمده باشد و بشود از دل آن کتابچه‌های دیگری تولید کرد، این قول را می‌دهیم و بدین منظور بودجه و ردیف برایش داریم که یک ساله گردآوری شود.
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با این حال در پیوند با گردشگری ادبی که به شدت نیاز آن در شیراز احساس می‌شود، گفت:‌ برای این موضوع در روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به مناسبت بزرگداشت روز شیراز در تالار همایش‌های شهر رویداد گردشگری ادبی پارس برگزار شده است که با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، شهرداری شیراز، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات شیراز، انجمن علمی گردشگری دانشگاه شیراز، انجمن تخصصی راهنمایان گردشگری و انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی استان فارس رقم خورد.
 
چوبینی با بیان اینکه در تمام نقاط دنیا در حوزه گردشگری ادبی فعالیت می‌شود، عنوان کرد:‌ بسیاری از کشورها بدین منظور برنامه دارند و همین که مشاهیر ما را مصادره می‌کنند نشان‌دهنده اهمیت گردشگری ادبی است.
 
معاون فرهنگی شهردار شیراز از انتشار فراخوان گردشگری ادبی در طول یک سال آینده خبر دادو افزود:‌ شیراز از نظر گردشگری ادبی جای کار زیاد دارد و با وجودی که در کشور جایگاه نخست را دارد خیلی می‌تواند در این حوزه کار کند. البته سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در عین حال تورهای گردشگری به مناسبت نوروز و یادروز سعدی داشته و در این رابطه تالیفات مصور هم تولید شده است اما نیاز به سناریو در این باره داریم.
 
فعالیت‌های فرهنگی دارای سناریو نیست
چوبینی تاکید کرد که  فعالیت‌های فرهنگی ما چون دارای سناریو نیست به صورت کارهای مقطعی اتفاق می‌افتد و آن ردپایی که باید از خود بجا بگذارد، امکان‌پذیر نیست.
 
با این حال در برگزاری برنامه‌های روز شیراز به‌رغم اینکه دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در همکاری با یکدیگر این بزرگداشت را از ورطه تکرار برهانند اما چنین اتفاقی روی نداده و با وجود بنیاد فارس‌شناسی و مرکز شیرازشناسی امسال جای خالی این نهادها در برنامه‌های فوق به شدت احساس می‌شود.
 
در این رابطه مدیر بنیاد فارس‌شناسی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، مبنی بر اینکه «آیا بنیاد به مناسبت یادروز شیراز برنامه‎ای برگزار می‌کند یا کتابی منتشر کرده است»، گفت:‌ ما در برگزاری دو برنامه مشارکت کردیم که یکی مراسم بزرگداشت روز خلیج فارس بود و یکی دیگر همایش هویت ایرانیان است که بنیاد فارس‌شناسی به دانشگاه شیراز کمک می‌کند.
 
منصور طبیعی گفت:‌ همایش هویت ایرانیان دارای تقریبا ۱۰ پنل تخصصی است که با حضور سخنرانان مختلف در دانشگاه شیراز برگزار شد.
 
آماده نبودن ۵ عنوان کتاب شیرازشناسی
این عضو هیأت‌علمی بخش علوم اجتماعی دانشگاه شیراز اشاره‌ای به برنامه و کتابی که به مناسبت روز شیراز از سوی بنیاد فارس شناسی برگزار یا منتشر شده باشد، نکرد و ادامه داد:‌ ۵ عنوان کتاب به این منظور داریم اما به دستمان نرسیده است. کتابی از برادران فقیری است که چاپش به پایان نرسیده، کتابی پیرامون آخرین مقالات و برخی از آثار مرحوم جمشید صداقت‌کیش که در مرحله آماده سازی است.
 
وی همچنین از انتشار کتابی بر اساس شخصیت «عبدالله خفیف» از سوی بنیاد فارس‌شناسی خبر دادو گفت:‌ این کتاب نیز از سوی زهرا ریاحی زمین و زرین تاج واردی تالیف شده است که کار آن تقریبا تمام شده اما هنوز مجوز چاپ آن نیامده است.
 
مدیر بنیاد فارس‌شناسی ابراز امیداری کردکه این کتاب‌ها که در رابطه با شیراز است در فرصتی دیگر رونمایی شوند زیرا بعید می‌داند که این کتاب‌ها به هفته بزرگداشت شیراز برسند.
 
 به گزارش ایبنا؛ در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار به پیشنهاد شورای شهر شیراز اختصاص یافتن روزی به نام این شهر در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد و با موافقت مجلس، پانزدهم اردیبهشت به نام روز شیراز یاد شد و در تقویم ملی ایران نیز به ثبت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها