یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کتاب‌هایی که سال 1401 در ویترین تاریخ و سیاست جا خوش کردند/ از «دانشنامه انقلاب اسلامی» تا «تاریخ مستطاب آمریکا»

ویترین کتاب‌های تاریخ سیاست متاثر از رویدادهای سالی است که گذشت و بازتاب‌دهنده همه اتفاقاتی بود که نیاز به شرح و تحلیل داشت از آنچه که در خاورمیانه گذشت تا اتفاقات ریز و درشت در ایران که برخی از آنها ما به ازای تاریخی داشت و نیاز به مرور روایت‌های گذشته بود. از آن سو، در عرصه سیاست هنوز تنور مسائل هسته‌ای، کش و قوس روسیه در عرصه سیاسی با محوریت پوتین، دیپلماسی فوتبال و ... داغ است. در گزارش مهم‌ترین کتاب‌های تاریخ و سیاست مروری شد به گزیده‌ای از آثاری که توجه علاقه‌مندان کتاب را در موضوعات سیاسی و تاریخی جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ماهرخ ابراهیم‌پور: در هر سال به دلیل برخی از اتفاقات و رویدادهای تقویمی بعضی از کتاب‌ها پررنگ می‌شوند، پررنگی که چاپ دیگری را دربردارد یا باعث بحث پیرامون موضوع کتاب می‌شود. در سال 1401 برخی از اتفاقات باعث شد بعضی از کتاب‌ها بیشتر به چشم بیایند از جمله این اتفاقات جام جهانی فوتبال بود که در قطر برگزار شد و به همین مناسبت کتابی چون «دیپلماسی فوتبال» نوشته هیتر ال دیچار با ترجمه ایمان خدابنده‌لو را در انظار پررنگ کرد. موضوع دیگری که توجه‌ها را به خود جلب کرد شرح و تحلیل اتفاقاتی است که در خاورمیانه از جمله افغانستان در سال گذشته رخ داد و در 1401 برخی محققان خارجی به تحلیل وقایع آن علاقه نشان دادند از جمله کتابی چون «ژنرال‌ها» و «دور و نزدیک «امر صاحب» خاطراتی از بودن در کنار قهرمان ملی، احمدشاه مسعود» به بازار نشر آمد. همچنین کتاب‌های زیادی درباره روسیه و پوتین منتشر شد که نشان از اهمیت این کشور در آسیا و روابطش با کشورهای منطقه و جهان دارد. در این میان کتاب «صلحی که همه صلح‌ها را به باد داد» اثر دیوید فرامکین با ترجمه حسن افشار به چاپ بیستم رسید؛ کتابی که به تاریخ خاورمیانه می‌پردازد و با متن روانی که دارد توجه بسیاری از کتاب‌دوستان علاقه‌مند برآمدن خاورمیانه جدید را به خود جلب کرده است.

زنان هم در این سال بخشی از کتاب‌های نشر را به خود اختصاص دادند، چنان‌که بعضی آثار تجدیدچاپ شدند و بعضی دیگر برای نخستین‌بار به پیشخان کتابفروشی‌ها آمدند. از جمله این آثار می‌توان به «بانوی بانوان جهان» نوشته زنده‌یاد علی دوانی اشاره کرد که به چاپ سوم رسید. اما درباره انقلاب اسلامی نیز کتاب‌هایی در قالب تاریخ شفاهی، خاطرات و شرح و تحلیل آن منتشر شد برای نمونه می‌توان به چاپ نوزدهم «خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ» اشاره کرد. در رابطه با تاریخ معاصر کتاب‌هایی درباره مجاهدین هم به بازار نشر آمد که از جمله «از تهران تا تیرانا» که شامل خاطرات مسعود خدا بنده، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود و مریم رجوی است. مسعود خدابنده که با نام مستعار «رسول» در سازمان فعالیت می‌کرد، در تابستان ۱۳۶۰ مسئول مستقیم انتقال محمدرضا کلاهی و مسعود کشمیری (عاملین انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری و دفتر نخست‌وزیری) بود. اطلاعات او از پیشینه سازمان، روابط تشکیلاتی، طرح‌های عملیاتی گوناگون، کمپ اشرف، منابع مالی سازمان مجاهدین خلق و پشت‌پرده روابط مسعود رجوی با افراد و گروه‌های مختلف، خواندنی و جالب است. 
  
در زمینه باستان هم آثاری به چاپ رسیده از جمله کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» اثر رومن گیرشمن، «تاریخ اساطیری» به قلم ژاله آموزگار و کتاب «ورود اسلام به ایران» اثر مصطفی محسنی.

درباره نفت هم از منظر تاریخ چندین اثر ترجمه شد که یکی از آنها کتاب «امپراتوری‌ها و آنارشی‌ها: تاریخ مختصر نفت در خاورمیانه» نوشته مایکل کوئنتین مورتون با ترجمه قدیر گلکاریان است که از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسید. این کتاب علاوه بر اینکه تاریخچه مختصری از تأثیرات امپراتوری‌های نفتی و ایجاد شرایط آنارشیستی پیش رو می‌گذارد، ذره‌بینی بر شناخت تاریخ کشورهای نفت‌خیز، به ویژه ایران، است.

در گزارش ایبنا نگاهی مختصر به بعضی از کتاب‌های ویترینی تاریخ و سیاست، باستان‌شناسی و ایران‌شناسی داشتیم هر چند در این مختصر همه آثار مهم گنجانده نمی‌شود و فقط برخی از آثار را برگزیدیم و اطلاعاتی کوتاهی از آنها را منعکس کردیم.  
 
درآمدی بر «دانشنامه انقلاب اسلامی»
کتاب درآمدی بر «دانشنامه انقلاب اسلامی» از سوی انتشارات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به چاپ رسیده است. 

انقلاب‌ها به‎ عنوان پدیده‌های نادر، همواره مورد علاقه و پژوهش صاحب‌‎نظران قرار داشته‌اند. در این میان، انقلاب اسلامی ایران یکی از وقايع مهم دوران معاصر در میان تحولات سیاسی و اجتماعی جهان تلقی می‌شود. پژوهشگران و مراکز مطالعاتی مختلفی تاکنون از ابعاد مختلف و گاه با اهداف استراتژیک، اقدام به مطالعه و تحلیل انقلاب ایران کرده‌اند.

چاپ سوم بانوی بانوان جهان
چاپ سوم کتاب «بانوی بانوان جهان» تألیف مرحوم استاد علی دوانی رحمهُ‌الله از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد. چاپ نخست این کتاب، مقاله مؤلف برای کنگره بین‌المللی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها «الگوی زنان» در سال 1376 شمسی و در آخرین فرصت ممکن برای ارسال مقاله نگاشته شده بود و نیز بازنگری وی برای چاپ دوم آن، در ماه‌های آخر عمر و به هنگام ضعف جسمانی و بنا بر تعجیل صورت گرفت. بنابراین فرصت لازم و کافی برای بازبینی و رفع اشکالات و تکمیل منابع و مآخذ برای استاد فراهم نشد.

کتاب شامل هشت فصل است: ولادت تا هجرت، ازدواج حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، برخی از فضائل بی‌کران فاطمه، رحلت پیغمبر و غصب حقوق اهل بیت آن حضرت، حمله به خانه حضرت زهرا تا شهادت آن حضرت، مدایح و مراثی حضرت زهرا از حکماء و فقها و عرفای نامی.

«ایران از آغاز تا اسلام» در چاپ بیست و چهارم
کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» نوشته رومن گیرشمن با ترجمه محمد معین به‌تازگی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ بیست و چهارم رسیده است.

این کتاب مشتمل بر شش فصل «ماقبل تاریخ»، «ورود ایرانیان»، «شرق ضد غرب»، «غرب ضد شرق و عکس العمل مشرق» و «توسعه تمدن ایرانی» است و نویسنده تلاش کرده، گذشته ایران را از حدود پانزده هزار سال قبل از مسیح تا حمله اعراب شرح دهد.

دیپلماسی ورزشی؛ ریشه‌ها، نظریه و عملکرد
کتاب «دیپلماسی ورزشی؛ ریشه‌ها، نظریه و عملکرد» نمایی کلی از نقش ورزش در روابط بین‌الملل و دیپلماسی را ارائه می‌دهد.
این کتاب چهار مقوله جدید بین‌رشته‌ای و نظری دیپلماسی ورزشی را ارائه می‌دهد: سنتی، نوین، ورزش به‌عنوان دیپلماسی و ورزش ضددیپلماسی. پژوهش‌های موردی بسیاری این دسته‌بندی‌ها را تأیید می‌کنند؛ از المپیاد باستانی گرفته تا ظاهر اخیر راهبردهای دیپلماسی ورزشی دولتی درون‌زا و فراتر از آن، فعالیت‌های بازیگران ورزشی غیردولتی مانند اف.سی. بارسلونا، کالین کپرنیک و دنیای دیجیتال ورزش‌های الکترونیکی.

خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» در پله نوزدهم 
کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ»، به قلم محسن کاظمی کاری از انتشارات سوره مهر به چاپ نوزدهم رسید. کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» روایت مادربزرگ انقلاب از زندان‌های شاه است. این کتاب جزو اولین تلاش‌ها برای نشان دادن نقش زنان در فعالیت‌های سیاسی پیش و پس از پیروزی انقلاب است.

کاظمی که چهره شناخته شده‌ای در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است، در این کتاب خاطرات یکی از زنان شاخص در جریان مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی را تدوین و منتشر کرده است. کتاب برخلاف جریانی که این روز‌ها در حوزه تاریخ شفاهی و خاطره‌نویسی غالب است، بدون شاخ و برگ دادن‌های نویسنده تدوین شده است.

«تاریخ سیستان» تصحیح محمدتقی بهار
کتاب «تاریخ سیستان» نوشته محمدتقی بهار توسط انتشارات معین به چاپ چهارم رسید. این کتاب از کتاب‌های کهن به زبان فارسی است که چندین تن (احتمالاً دو نفر) در طی سده‌های پنجم تا هشتم قمری آن را به نگارش درآورده‌اند. این کتاب جدا از ارزش تاریخی، از نظر زبان و ادبیات فارسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

این کتاب متولد دورانی است که به علت به قدرت رسیدن برخی تبارهای نژاده ایرانی و به تبع آن پشتیبانی هرچه بیشتر حاکمان از شاعران و ادیبان فارسی، نثر فارسی هم اقبال بیشتری برای نشو و نما پیدا کرد. نثر این کتاب هم به نوبه خود دارای تمامی ویژگی‌های سبکی این دوره-سادگی و روانی، خالی بودن از هر گونه تکلف و تصنع، استفاده بسیار از واژه‌ها و اصطلاحات فارسی، استفاده‌ی کمتر از واژگان عربی مگر در نام‌ها و جمله‌های دعایی و.... است. یعنی به لحاظ سبک‌شناسی نثر زمان خود حائز اهمیت است.

امپراتوری‌ها و آنارشی‌ها: نفت در خاورمیانه
«امپراتوری‌ها و آنارشی‌ها: تاریخ مختصر نفت در خاورمیانه» نوشته مایکل کوئنتین مورتون با ترجمه قدیر گلکاریان از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسید. 

این کتاب در واقع پاسخ برای آن دسته از افرادی است که مدعی‌اند نباید خاورمیانه را فقط با نفت ارزیابی کرد و باید مردم و سرزمین آن را نیز در نظر گرفت. اما در این کتاب نشان داده می‌شود پرداختن به تاریخ نفت خود بیانگر همه‌چیز و بخشی جدایی‌ناپذیر از گذشته، حال و آینده است. این واقعیت که نفت فازی گذراست، انکارشدنی نیست. اینکه اثرات روغن با آن از بین می‌‏رود، توهم است. اگرچه ممکن است ترجیح دهیم نفت را صرفاً ماده‌ای غلیظ و سیاه که از زمین می‏‌تراود در نظر بگیریم، اما بحث اصلی کتاب این است که نفت عاملی است که امپراتوری‏‌ها و هرج‌ومرج‏‌ها را به همان شیوه‏ای ایجاد می‏‌کند که ثروت، قدرت و طمع را برای همیشه ایجاد کرده است. مضامین کنترل و تسلط بیگانگان، قدرتمندان و محرومان و مبارزه بین عده‌‏ای قلیل و کثیر، همه در تاریخ نفت مشهود است.

«صد سالگی حوزه علمیه قم» در سه دفتر
دفتر سوم کتاب «صد سالگی حوزه علمیه قم» به کوشش رسول جعفریان از سوی نشر مورخ منتشر شد. این دفتر شامل 24 مقاله و نوشتار است و برخی از مقالات به روشنی درباره جریان‎‌‌های فکری داخل حوزه، و نیز مرور بر گفت‌وگوها و مجادلات فکری است که میان حوزویان یا بین آنان و گروه‌‎های دیگر جریان داشته است.

شناخت حوزه قم در این صد سال، به این آسانی ممکن نیست و ما نیازمند شناخت دقیق‌‎تر، وسیع‌‎تر، و علمی‌تری بر اساس اصول تحقیق روز هستیم. باید واقع‌بینانه آن را شناخت و به‌درستی ‎دریافت که حوزه قم، چه مسیری را آن هم در چه شرایطی طی کرده است. موضوع تحولات فکری دست‌کم از دید مسائل دیگر مهم‌تر است، اما تحقیق و نوشتن در این باره، در داخل حوزه قم، چندان مورد توجه نیست. مجموعه حاضر، شامل 24 مقاله و نوشتار است. طی یکسال و نیم گذشته، سه مجلد از این سلسله «صدسالگی حوزه قم» منتشر شده است. دفتر اول شامل 18 مقاله، دفتر دوم 21 مقاله و دفتر سوم 24 مقاله که جمعا 63 مقاله تقدیم خوانندگان شده است.

«ژنرال‌ها» نگاهی به پشت پرده حمله آمریکا به افغانستان 
کتاب «ژنرال‌ها» نوشته مایکل هستینگز با ترجمه آتنا شیخ از سوی نشر ثالث به پیشخان کتابفروشی‌ها آمد.

این کتاب اسرار پشت پرده حمله آمریکا به افغانستان را برملا می‌کند. روایت‌های دست اول این کتاب از جزییات گفت‌وگوها، هماهنگی‌ها و طراحی نقشه‌های حمله به مناطق گوناگون چنان به دقت بازنمایی و روایت شده است که خواننده احساس می‌کند خود در صحنه جنگ حضور دارد و وقایع را بی‌واسطه مشاهده می‌کند. زد و بندهای سیاسی آمریکا نیز در این کتاب مورد توجه قرار گرفته و از آنجا که نویسنده آن، مایکل هستینگز، یکی از خبره‌ترین گزارشگران جنگ و از آگاه‌ترین افراد به این مسائل بوده و جنگ را از نزدیک دیده بوده است، روایت‌های او از وقایع با دقت و موشکافی همراه است و سرنخ‌های تأمل برانگیزی به دست مخاطب می‌دهد.

«شبح میکونوس» در بیروت
«شبح میکونوس» کتابی 512 صفحه‌ای است که بر مبنای نقاشی قهوه‌خانه و زندگی کاظم دارابی استوار شده است از سوی انتشارات «دار روافد لطلباعه و النشر و التواریخ» روانه کتابفروشی‌های بیروت شد.

‏چرا کتاب، «شبح میکونوس» نام گرفته است؟ شبح در مفهوم متعارف به معنای نمود و تجسم روح است اما معنای دیگری دارد. ‏لغت‌نامه دهخدا به معنای شکافتن چیزی اشاره دارد. در اینجا هر دو معنا مدنظر است. ‏پس از حمله تروریستی 17 سپتامبر 1992 (26شهریور 1371) به رستوران میکونوس در برلین، دارابی که ‏پایش به این پرونده گشوده شد در 8 اکتبر 1992 (16مهر 1371) دستگیر شد. از این پس زندگی او ‏را تحولات عجیبی در بر گرفت. میکونوس چون یک بختک افتاد روی تمام زندگی‌اش و همه رویاهای او ‏را به یک کابوس تبدیل کرد. میکونوس مانند یک شبح سایه به سایه در همه زندگی همراه اوست و ‏دست از گریبانش برنمی‌دارد. شبح به معنای شکافتن، در کتاب «شبح میکونوس» در واقع «شکافتی از یک ماجرای واقعی» است.

«تهران تا تیرانا» روایتی از پشت پرده روابط مجاهدین
کتاب «تهران تا تیرانا»؛ خاطرات مسعود خدا بنده، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود رجوی توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شد.

مسعود خدابنده که با نام مستعار «رسول» در سازمان مجاهدین خلق فعالیت می‌کرد، در تابستان 1360 مسئول مستقیم انتقال محمدرضا کلاهی و مسعود کشمیری (عاملین انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری و دفتر نخست‌وزیری) بود. اطلاعات او از پیشینه سازمان، روابط تشکیلاتی، طرح‌های عملیاتی گوناگون، کمپ اشرف، منابع مالی سازمان مجاهدین خلق و پشت‌پرده روابط مسعود رجوی با افراد و گروه‌های مختلف، خواندنی و جالب است.

چاپ بیستم برای «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد»
بیستمین چاپ کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر» نوشته دیوید فرامکین و ترجمه حسن افشار در ۶۱۴ صفحه و بهای ۲۳۵ هزار تومان از سوی نشر ماهی منتشر شد. چاپ نخست این کتاب زمستان سال ۹۵ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۵۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

فرامکین در این اثر به شرح و تحلیل رویدادهایی که منجر به تجزیه امپراتوری عثمانی در هنگامه جنگ جهانی اول شد، می‌پردازد و در نتیجه همین تجزیه بود که تغییرات وسیع در خاورمیانه ایجاد شد. فرامکین معتقد است این تغییرات به جنگ جهانی جدیدی منجر شد که همچنان ادامه دارد. نویسنده در این کتاب تنها به نقش اروپا در خاورمیانه نمی‌پردازد، بلکه تأثیر این دگرگونی در خود اروپا را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

«دیپلماسی فوتبال: روابط بین الملل و فوتبال از ۱۹۱۴ تا امروز»
کتاب «دیپلماسی فوتبال: روابط بین الملل و فوتبال از ۱۹۱۴ تا امروز» گردآوری و زیر نظر هدر ل. دیکتر، به‌تازگی با ترجمه و اضافات احسان محمدی و مقدمه‌ای از احمد نقیب زاده، در ۱۱ فصل در ۴۰۰ صفحه در قطع وزیری با ۳۳۰ شمارگان توسط نشر پیله منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این اثر نوشته سارا اشنایدر، پاول دیچی، آنتونیو سیمون، جورج ن. کیوسس، برندا السی، هدر ل. دیکتر، اریک نیلسن، کریس بولزمن، روی مک-ری، اقلیدوس دوفرتیاس کوتو، آلن کاستلانو والنته، پیتر جی بک، که تاکنون نامزد دریافت جوایز متعددی بوده، مطالعه‌ای است میان رشته‌ای در حوزه روابط بین الملل، دیپلماسی، ورزش، تاریخ، فرهنگ و سیاست به قلم گروهی از اساتید دانشگاه و نویسندگان برجسته در تاریخ ورزش، تاریخ روابط بین الملل، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی ورزشی، مدیریت ورزش، جامعه شناسی، فرهنگ، تاریخ حقوق بشر و تاریخ معاصر.

اسناد تاریخی حضور زنان در آستان قدس 
کتاب «گزیده اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی از صفویه تا پهلوی اول» با همکاری مشترک زهرا طلایی و الهه محبوب گردآوری و تدوین شده است. این کتاب به حضور زنان در آستان قدس رضوی و اقدامات خیرخواهانه آن‌ها بر اساس اسناد اشاره دارد، این اسناد حاکی از آن است که زنان نقش‌های گوناگونی همچون خدمت به زوار و انجام امور خیریه وقف و نذر را در حرم مطهر رضوی به عهده داشتند.

وقتی به اسناد حضور زنان در آستان قدس در دوره صفوی نگاه می‌کنیم باورش قدری دشوار است که برخی از زنان در آن دوره خارج از خانه فعالیت داشتند و به مرور این نقش‌ها گسترش پیدا کرده است. از طرفی مشاغلی چون زیارت‌نامه‌خوان، کفش‌بان، بخور سوز، ضابطان و جاروکشان، کنیزها و خادمان و خادم بیماران، عزب دارالشفا، بیماردار و داروساز همچنین زنان شاغل در پرورشگاه آستان قدس و دبستان رضوی، متولیان زن در موقوفات آستان قدس و مشاغل اداری را به عهده داشتند که از زیر و زبر کردن این اسناد می‌توان به نکات جالبی درباره زنان در عصر صفویه تا پهلوی نخست دست پیدا کرد.

«جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌های اسلام‌گرا»
کتاب «جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌های اسلام‌گرا» اثر یحیی فوزی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است. مولف در این کتاب به تبیین چرایی تحول مواجهه جمهوری اسلامی با جریان‌ اسلام‌گرا و درک منطق نظری این مواجهه است. کتاب در سه فصل با عناوین «کلیات و مباحث نظری»، «گونه‌شناسی جنبش‌های اسلامی»، «تحلیل گفتمان جمهوری اسلامی در خصوص جنبش‌های اسلام‌گرا» و «نتیجه‌گیری» تدوین شده است. 

برای تبیین این مساله در این پژوهش می‌توان با رویکردهای مختلفی به آن پرداخت که یکی از آن‌ها رویکرد گفتمانی به آن است. اصولاً اگر عمل سیاسی را تحت‌تأثیر گفتمان سیاسی بدانیم و گفتمان سیاسی را نیز مدلول نوعی تلقی متفکران و رهبران جمهوری اسلامی از واقعیت‌های سیاسی تلقی کنیم، شناخت این گفتمان می‌تواند از یک‌سو تحلیل مناسبی از نوع نگاه و رویکرد جمهوری اسلامی به جنبش‌های اسلامی ارائه کند و از سوی دیگر می‌تواند چرایی این تفاوت‌های نظری و عملی در مواجهه جمهوری اسلامی با جنبش‌های مختلف اسلام‌گرا را تبیین کنید. این کتاب نگاهی پژوهشی است به نگاه و برخورد جمهوری اسلامی ایران به گروهای اسلامی.

نگاهی به ابعاد مساله هسته‌ای ایران
کتاب «چالش‌های هسته‌ای»؛ این مجموعه به قلم یکی از پژوهشگران و دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تدوین شده و مباحثی از قبیل چیستی فناوری هسته‌ای، مفاهیم و اصطلاحات جاری مثل چرخه سوخت هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم، سانتریفیوژ، سو و... به زبان ساده، نیاز بشر به فناوری هسته‌ای، حساسیت بیش از حد جامعه‌ جهانی نسبت به این موضوع و در نهایت این که ابعاد و سطوح مسائل هسته‌ای ایران چیست و با دیپلماسی کنونی یا مطالب آینده مسائل هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟ را شامل می‌شود. به علاوه محقق با بازخوانی سیر مذاکره با غرب بر سر مساله هسته‌ای، بدعهدی و پیمان‌شکنی غربیان را به تصویر می‌کشد و برای ترسیم مسیر درست و انقلابی مواجهه با آمریکا و قدرت‌های اروپایی گزیده‌ای از سخنان امام خمینی(ره) را نقل کرده است.

کتابی برای رفع شبهه
کتاب «ورود اسلام به ایران» به قلم مصطفی محسنی: ورود اسلام به ایران، نقطه عطفی در تاریخ کشور ما است. اخیرا این مسئله و شبهه‌های مربوط به آن گسترش یافته و قضاوت درباره آن معمولا با افراط و تفریط همراه است، چنان که گروهی یک سره پیشینه و تمدن ایران را نادیده می گیرند و گروهی دیگر عامدانه و جاهلانه به نبرد با اسلام برمی خیزند. کتاب حاضر کوششی در راستای پاسخ علمی و پرسش محور به سوال‌هایی است که برای طیفی از ایرانیان، به ویژه جوانان و دانشجویان پیش آمده و در فضای حقیقی و مجازی رد و بدل می‌شود. این نوشتار به برخی شبهه‌ها از جمله اجبار در اسلام آوردن ایرانیان، کشتار وسیع، غارت و تجاوز بی‌حد، موضع علی(ع) دراین باره و حضور حسنین در فتح ایران به شیوه‌ای استدلالی و فروتنانه پاسخ می‌دهد.

چاپ چهارم کتاب «آشپزی دوره صفوی»
چاپ چهارم کتاب «آشپزی دوره صفوی» به تصحیح زنده‌یاد ایرج افشار از سوی انتشارات غرفه سروش در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

آشپزی دوره صفوی دربرگیرنده دو رساله درباره آشپزی از عصر صفویه است: کتاب اول به نام «کارنامه» تألیف حاجی محمدعلی باورچی بغدادی است که آشپز یکی از بزرگان روزگار خود بوده و این اثر را در سال 927 ق. هنگام سفر به اردبیل نگاشته است و کتاب دوم «ماده الحیوه» نام دارد که تألیف نورالله آشپز است و حدودا 76 سال پس از رساله اول نوشته شده و شامل مطالبی درباره طبخ غذاها و معرفی انواع خوراکی‌های آن دوره است.

کتاب «برخیز و اول تو بکش»
کتاب «برخیز و اول تو بکش» نوشته روئن برگمن ترجمه هادی عبادی از سوی نشر صمدیه مورد استقبال مخاطبان سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گرفته است. این کتاب تاریخ پنهان ترورهای اسرائیلی‌ها را روایت می‌کند. 

کتاب «برخیز و اول تو بکش» تاریخ پنهان ترورهای سازمان یافته اسرائیل را روایت می‌کند. نویسنده این کتاب روئن برگمن روزنامه نگار اسرائیلی است. عنوان کتاب برگرفته از فرازی از تلمود بابلی است: «اگر فردی برای کشتن تو اقدام کرد، برخیز و اول تو بکش.»

کتاب 35 بخش دارد و نویسنده در خلال روایت مسیری که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل (الهی، هاشومر، هاگانا و سپس شین بث و موساد) طی کردند، اقدامات غیرقانونی این سازمان را نیز برملا کرده است.

«بازگشت روسیه به خاورمیانه»
کتاب «بازگشت روسیه به خاورمیانه» به قلم نیکو پوسکو و استانیسلاو سکریرو با ترجمه محمدحسین فاضل زرندی از سوی نشر ثالث منتشر شد.

این کتاب به نحوی جامع اما به اختصار نشان می‌دهد که حضور مجدد روسیه در منطقه تنها به وجه نظامی و ایدئولوژیک منحصر نمی‌شود بلکه از مجموعه‌ای حساب‌شده و دارای انعطاف تشکیل شده است که شامل تمامی وجوه سیاسی و نظامی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می‌شود و از استراتژی‌های نوین تبعیت می‌کند، مثلاً به زعم استراتژی‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمینه‌ مداخله نظامی در افغانستان که تلفات فراوانی را برای این کشور به همراه داشت، استراتژی‌های نظامی جدید روسیه مبتنی بر تلفات کمتر و به کارگیری نیروهای نیابتی در منطقه استوار شده است.

به علاوه دیپلماسی هوشمندانه انرژی روسیه در زمینه‌ی همکاری‌های بسیار نزدیک با کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک عملا ابتکار عمل بازارهای انرژی را از دست کشورهای غربی خارج کرده است. از طرف دیگر، شیوه‌ی این کشور در مدیریت تضادها که از جدیدترین ابتکارات سیاسی آن است، روسیه را قادر ساخته تا روابط خود را با کشورهای متخاصم از قبیل عربستان و ایران، اسراییل و ایران، قطر و عربستان، مراکش و الجزایر و… را به خوبی مدیریت کند.

چاپ بیست و یکم تاریخ اساطیری ایران
کتاب «تاریخ اساطیری ایران» تالیف دکتر ژاله آموزگار است که در سال 1401 از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی به چاپ 21 رسید. این کتاب به شرح دوران اساطیری و افسانه‌ای ایران می‌پردازد. کتاب «تاریخ اساطیری ایران» شامل چهار فصل اصلی با عناوین کلیات، سه هزار سال نخستین، دوره پایانی سه هزار سال نخستین و برخورد دو نیرو، پایان سه هزار سال دوم و آغاز سه هزار سال دوم و تعدادی زیربخش در هر فصل است.

در پیشگفتار چاپ چهاردهم این کتاب می‌خوانیم: «اساطیر نشان‌دهنده فرهنگ و نحوه تفکر مردمان در دوران‌های کهن است؛ زبان گویای تاریخی است از دوران‌های پیش تاریخی؛ سخنگوی بازمانده‌های گرانبهایی است که از دل خاک‌ها بیرون کشیده یا در دل سنگ‌ها و کوه‌ها یافت می‌شوند. اساطیر نماینده تداوم زندگی فرهنگی یک ملت و به نوعی تاریخ آن است. در این مجموعه ما با زبانی ساده تاریخ اساطیری ایران را با تکیه بر متن‌های کهن ایرانی به رشته تحریر کشیده‌ایم...»

چاپ نهم «عقل در تاریخ»
کتاب «عقل در تاریخ» نوشته گ. و. هگل است که با ترجمه حمید عنایت در سال 1401 از سوی انتشارات شفیعی به چاپ نهم رسید. این کتاب در سه فصل اصلی مشتمل بر مفهوم کلی(فلسفه تاریخ)، تحقق روح در تاریخ، سیر تاریخ جهانی و تعدای زیر بخش در هر فصل است.

در سخنی از مترجم می‌خوانیم: «در میان مشرب‌های فکری غرب، فلسفه هگل به پیچیدگی بیش از اندازه معروف است. علت این پیچیدگی، گذشته از شیوه خاص هگل در نویسندگی، خصلت انتزاعی اندیشه‌های اوست. بی‌گمان انتزاع از یک نظر، ذاتی کار هر فیلسوف است. زیرا فیلسوف، چه معنوی مشرب و چه مادی مشرب، چه گوشه‌گیر و آسوده‌خاطر از آنچه در جامعه پیرامونش می‌گذرد و چه آرمان‌خواه و سیاست‌پیشه، بنا بر تعریف نه با واقعیات جزیی و امور متکثر، بلکه با صور کلی و معانی و مفاهیم عقلی سر و کار دارد. ذهن همین که از محسوسات خام و بی‌واسطه رو برتابد و در پی کشف صورت‌ها و علت‌ها و رابطه‌ها برآید، پا به عرصه انتزاع می‌نهد... ولی آنچه هگل را از فیلسوفان دیگر و از آن جمله بسیاری از معنوی مشربان اروپایی ممتاز می‌کند، نخست روش جدلی (دیالکتیک) او در استنتاج احکام فلسفی خویش و دوم یک بُنی یعنی یگانگی بنیاد فکری اوست...»

چاپ چهل و هفتم تاریخ مستطاب آمریکا
کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» نوشته محمدصادق کوشکی است که به زبان طنز به روایت تاریخ آمریکا می‌پردازد. کاریکاتورهای این کتاب را مازیار بیژنی کشیده و به سفارش موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل یک مقدمه با عنوان «یک مقدمه کاملا جدی!» و چهار فصل اصلی شامل «آمریکا و خودش»، «آمریکا و صادرات حقوق بشر و دموکراسی»، «آمریکا و طرف‌های ما»، «تن ایرانی و کیسه آمریکایی» که به زبان طنز نوشته شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها