سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
بسیاری از زنان و کودکان واقعه کربلا به جامعه معرفی نشده‌اند/ نقطه قوت اثر در طنزپردازی‌ها و نثرش است

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: طنزپردازی‌های کتاب «روبه‌راه» فوق‌العاده است و نویسنده در پرداخت و زبان بسیار عالی عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا سنگری، امروز، 21 شهریور در آیین رونمایی کتاب «روبه‌راه» به قلم فاطمه سادات مظلومی عنوان کرد: از خواندن این اثر بسیار لذت بردم و امیدوارم که نویسنده هر چه زودتر به نگارش هفتمین سفر اربعین خود مشغول شود.

این نویسنده گفت: طنزپردازی‌های این اثر فوق‌العاده است، نقطه قوت این کتاب نثر آن است و کمتر پاراگرافی وجود دارد که بتوان درون آن جمله اشتباهی پیدا کرد، اما این کتاب دارای غلط تایپی است که باید یک بار دیگر این کتاب اصلاح شود، این کتاب از نظر پرداخت و زبان بسیار عالی عمل کرده است.

وی با بیان اینکه در کربلا ۲۳ کودک و نوجوان داریم که متاسفانه شاعران و نویسندگان ما در معرفی آنها کم‌کاری کرده‌اند، افزود: یکی از آنها عمربن جناده است که فقط مرحوم قیصرامین‌پور درباره او در کتاب ظهر دهم مطالبی نوشته است.

سنگری گفت: همچنین زنان عاشورا ۴۴ نفر هستند که یک سوم کاروانی که از مدینه حرکت می‌کند بانوان هستند که بسیاری از آنها شناخته شده نیستند. از بانوان کشورمان تقاضا دارم از این بانوان نیز بنویسند، زنی بزرگ مثل بحریه که فرزند شاعر او در کربلا شعری سرود که شخصی بزرگ مثل استاد شهید مرتضی مطهری می‌گوید من زیباتر از شعر و رجز او نمی‌شناسم.

روایت زنانه اربعین را در این کتاب نمی‌بینیم
حامد عسگری شاعر و نویسنده نیز در این نشست گفت: کتاب «رو به راه» را خیلی تند و باولع خوانده‌ام و نکاتی را برای بهتر شدن این کتاب مدنظرم آمد که آنها را در این جلسه مطرح می‌کنم. امام حسین(ع) در واقعه عاشورا بهترین‌های خود را عرضه کردند پس ما نیز باید بهترین‌ها را عرضه کنیم، اینکه نویسنده کتاب اقدام به نگارش این کتاب و چند سفر کرده است کار بسیار پسندیده‌ای است اما به قدری تاسف خوردم و بر روی زانوی خود زدم که چرا متن کتاب شلاق نخورده و بیشتر توسط نویسنده مکیده نشده است.

عسگری افزود: بزرگترین دریغم بر این بود که نویسنده اهل ذوق و قریحه که قدم در این سفر باشکوه گذاشته مجدد به این فقر ما در سفر اربعین ادامه داده که روایت زنانه‌ای از اربعین را در این کتاب نمی‌بینیم و با اینکه این سفر، سفر خواهرانه و زنانه‌ای است ما از جهان زن‌های عرب و عراقی، از جهان موکب‌های زنان عراقی هیچ تصویر و ذهنیتی در این کتاب نداریم و این فرصت طلایی توسط نویسنده کسب نشده است.
 

این شاعر با بیان اینکه هنگام شروع کتاب، با عجله نویسنده برای رسیدن به نتیجه رو به رو می‌شویم، گفت: همچنین نقطه گل روایت که نویسنده می‌توانست مخاطب را درگیر کند از دست رفته است، ۵۰ سال دیگر اگر مورخ و یا تاریخ‌نگاری بخواهد همانند کتاب چادر کردیم رفتیم تماشا سفرنامه قجری یک زن قاجاری را بخواند به سراغ این کتاب خواهد رفت و در اینجا هم نویسنده از کنار مسائل به سرعت رد شده است.

وی با بیان اینکه هنوز برای روایت اربعین در چای عراقی و مهمان‌نوازی عراقی‌ها گیر کرده‌ایم، افزود: این مسئله بسیار عالی است اما کافی نیست، خاکریزها را ولو یک سانتی متر باید جا‌به‌جا کنیم، اربعین یک پدیده جهانی است و در تولیدات مختلف همانند کلیپ، سرود و کتاب، هر چه می‌بینیم و می‌خوانیم و می‌شنویم درون گفتمانی است که بسیار خوب است باید وجود داشته باشد اما می‌شود این مفهوم را گسترش داد و بهتر و بیشتر از این تولیدات بخوانیم و بشنویم.

همه ما می‌توانیم جزو راویان اربعین باشیم
بهزاد دانشگر، نویسنده و مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری نیز در ادامه این مراسم گفت: اگر امروز ما ننویسیم افراد دیگری از اربعین می‌نویسند و آن را روایت می‌کنند و از اربعینِ شکوهمند تصویر دیگری را می‌سازند که واژگون است، البته که اراده الهی بر این است که اربعین باشکوه بماند و منتشر شود ما دو انتخاب داریم یا می‌توانیم در مسیر این مشیت الهی قرار بگیریم و ما نیز بخشی از روایت‌سازان اربعین باشیم.

دانشگر تاکید کرد: منظور از روایت‌سازی فقط نوشتن کتاب نیست و هرکس با توجه به حرفه خود می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. حتی با یک گفت‌وگوی ساده در دل خانواده تلاش می‌کند تا شوق و رغبت به زیارت اربعین را در دل افراد به وجود بیاورد.

وی گفت: همه ما می‌توانیم جزو راویان اربعین باشیم و برای جلب توجه عالم به اربعین تلاش کنیم، این راویان می‌توانند در قالب گروه‌های مختلفی از افراد در مشاغل مختلف از جمله عکاسی و مستندسازی باشند.امروز با یکی این روایت‌ها به نام کتاب روبه‌راه مواجه هستیم  کتابی که همانند هر کتاب دیگری نقدهایی به آن وارد است اما به نظرم ما امروز در یک نقطه شروعی قرار داریم که اگر تمرین نکنیم و ننویسیم چیزی برای نقد کردن وجود ندارد که امروز درباره آن حرف بزنیم.

مدیر دفتر ادبیات داستانی افزود: کتاب رو‌به‌راه از چند جهت دارای ویژگی‌های خاصی است که نثر ساده و روان آن به‌خوبی در این کتاب دیده می‌شود. ما در خواندن کتاب با زحمت مواجه نمی‌شویم و خیلی راحت آن را می‌توانیم مطالعه کنیم، کتاب ضرب‌آهنگ نسبتا تندی دارد، اگرچه این ضرب‌آهنگ تند باعث شده تا یک سری موارد از قلم بیفتد اما در عین حال مخاطب عادی و نوجوان امروز به‌راحتی کتاب را تا آخر مطالعه می‌کند.
 

به گفته دانشگر، این کتاب شش سفر را در کنار یکدیگر روایت کرده است که جزو یکی از ویژگی های اختصاصی این کتاب محسوب می‌شود، معمولا کسانی که در مورد سفر اربعین سفرنامه نوشته‌اند یک سفر خود به کربلا را روایت کرده‌اند اما در این کتاب و در خلال شش سفر آرام آرام می‌توانیم حرکت ذهنی و دلی و روحی نویسنده را مشاهده کنیم.

دانشگر تاکید کرد: در آینده ما احتیاج به متن‌هایی داریم که از لایه‌های توصیفی اربعین به مرور گذر کرده و به لایه‌های زیرین برسیم، به عنوان یک نویسنده درک می‌کنم که مواجه شدن با پدیده اربعین در ابتدا چه قدر می‌تواند حیران‌کننده باشد و فرد نداند که باید از کجا آغاز کند؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها