جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
دستار فردوسی به مؤدب رسید

در اختتامیه سومین جایزه ملی داستان حماسی ضمن تجلیل از برگزیدگان رمان و داستان کوتاه، دستار فردوسی به علی‌محمد مودب و نشان فیروزه نیز به هادی حاجتمند اعطا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شامگاه چهارم خرداد شوری فرهنگی و در شان اسطوره حماسه‌ساز کشورمان، حکیم فردوسی در جوار آرامگاهش برپا شد. اختتامیه سومین جایزه ملی داستان حماسی بهانه‌ای خجسته شد برای یک گردهمایی فرهنگی، ابتکاری دیگر در عرصه ادبیات سه ‌ساله شده و اختتامیه‌ای که خود آغازی برای گشایش چهارمنی دوره است برپا شده تا این رویداد مهم و اثرگذار دوباره و دوباره شود. آن‌گونه که فردوسی تکرار کرد:
یکی نامه بد از گه باستان
فراوان بدو اندرون داستان
 
نویسندگان و اهالی قلم امروز ایران زمین با خلق داستان‌ها و اشعار حماسی، نام سهراب‌ها، اسفندیارها، رستم‌ها و کاوه‌های زمان را زنده نگه‌می‌دارند.
 
در این محفل، ابتدا مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ضمن خوشامد، در سخنانی گفت: به لطف خداوند پس از سال‌ها از زمانی که در حوزه هنری خراسان رضوی دبیرخانه هنرحماسی راه‌اندازی شده با رشد جدی خلق آقار در این حوزه مواجه شده‌ایم و دو دوره برپایی سینمای حماسی و سه دوره داستان حماسی و نیز برپایی ده روز هنر حماسی سنت‌هایی هستند که کمک کرده‌اند گفتمان هنر حماسی از محورهای فعالیت‌های حوزه هنری شود.
 
عسگری با بیان اینکه امسال دبیرخانه هنر حماسی وارد مرحله جدیدی شده، افزود: امیدواریم هنرمندان با ورود به کارگروه‌های پژوهشی و نظری در تداوم این حرکت همکاری کنند. تولید اثر هنری درباره سردار سلیمانی با اقتباس از شاهنامه طرح‌های داستانی متنوع نویدبخش تولیدهای مفید فرهنگی و هنری و در نهایت تقویت روحیه امید و حماسه در ایران اسلامی است.

در بخشی از این مراسم دستار فردوسی به علی‌محمد مودب، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امورشعر اعطا شد و این شاعر برشی از یکی از اشعارش در ستایش مشهد را قرائت کرد. »سلام شهد حضور امام مشهد جان/ سلام پرتو خراسان سلام مشهد جان...»

وی در این مراسم بر دستان پدر کهنسال خود بوسه زد و در سخنانی عنوان کرد: بسیار نیازمندیم که خودمان، چهره‌های فرهنگی‌مان و تاریخ و فرهنگ خود را بشناسیم و بیان کنیم.

در ادامه رضا محمدی، از چهره‌های نامدار موسیقی خراسان شمالی با اجرای دوتار آهنگی را به امام رضا (ع) تقدیم کرد و نیز از هادی حاجتمند، فیلمساز متعهد کشورمان قدردانی و نشان فیروزه هنر حماسی انقلاب به وی اعطا شد.
محمدمهدی سیار، از شاعران کشورمان نیز با اشاره به اینکه «هر خانه از این خاک خونین پرچمی دارد/ هر بیت از این شاهنامه رستمی دارد»، تاکید کرد: حماسه‌های ایرانی با دادخواهی همراه بوده و در داستان‌های شاهنامه بسیار از دادگری یاد شده است.
 
وی از مشهد به عنوان سرزمین عدالت‌خواهی یاد و شعری را با مطلع «یه اژدهاست یه اژدها یه اژدهای هفت سر/ یه اژدها که اشتهاش همیشه میشه بیشتر» قرائت کرد.
 
می‌سوزم و بهر تسلای جگر دف می‌زنم
در ادامه پس از اجرای گروه دف‌نوازی «نوای رحمت» توسط نمایندگان حوزه هنری، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و نیز سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول در سخنانی عنوان کرد: همزمانی اختتامیه سومین جایزه  ملی داستان حماسی با این جشن‌ها را به فال نیک می‌گیریم. فرهنگ ایرانی در امتداد حرکت تاریخی خود مملو از حماسه‌هایی است که گاه و بیگاه از پرداخت هنری و ادبی به ؟ان غفلت شده است.

وی افزود: یکی از ابتکارهای خوب حوزه هنری خراسان رضوی پایه‌گذاری دبیرخانه هنر حماسی است مه حرکتی روبه جلو برای احیای هنر حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

سپس محمدرضا شرفی خبوشان، دبیرعلمی سومین جایزه ملی داستان حماسی به قرائت بیانیه هیئت داوران جایزه پرداخت. در این بیانیه تاکید شده که 778 اثر شامل 544 داستان کوتاه و 174 رمان و 60 طرح به دبیرخانه ارسال شد که نشان‌دهنده استقبال پرشور داستان‌نویسان کشور از موضوعات مغفول‌مانده حماسی تاریخی و دینی است.

وجود شمار زیادی اثر محکم و سخته و قابل اعتماد در هر دو بخش داستان کوتاه و رمان و گذر شمار زیادی از این آثار از مرحله نخست به مراحل بعدی نشان‌دهنده بعد کمی و ارزش فنی و محتوایی بیشتر آثار رسیده به این دوره است.

در این بیانیه اخذ امتیاز بالا و نزدیک به هم یک‌سوم آثار نشان‌دهنده انجام یک رقابت سخت عنوان و اشاره شده که 60 اثر منتشر خواهد شد.

معرفی برگزیدگان سومین جایزه داستان حماسی 
مهم‌ترین بخش مراسم اختتامیه به اهدای جوایز سومین جایزه داستان حماسی اختصاص یافت.

بر اساس نظر هیات داوران، نفرات برتر این جایزه به شرح زیر معرفی شدند:
الف) داستان کوتاه
در این بخش ۵ اثر بدون رتبه بندی به عنوان رتبه‌های برتر معرفی شدند:
۱- «مرصع موسی الرضایی» با داستان «دستمال سرخ»
۲- «وحید آقاکرمی» با داستان «برگ‌های درخت گردوی عزیز»
۳- «احسان قائدی» با داستان «دلارام»
۴- «زهرا شنبه زاده سرخابی» با داستان «روز سعد گلک»
۵- «محبوبه حاجیان نژاد» با داستان «سایه سرخ ها»

ب) بخش رمان:
اسامی نفرات برتر بخش رمان به شرح زیر است:
۱- «علیرضا محمودی ایران مهر» با رمان «بی چهرگان»
۲- «محمد رودگر» با رمان «ابرشهر»
۳- «مهدی زارع» با رمان «پارابان»
در این بخش ۳ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند که عبارتند از:
۱- «میثم فرهمندیان» با رمان «وول»
۲- «حمید بابایی» با رمان «ده تن»
۳- «حسینعلی جعفری» با رمان «درخت سنگستان»

به هر یک از برگزیدگان بخش داستان کوتاه مبلغ ۱۰ میلیون تومان، به افراد شایسته تقدیر در بخش رمان ۱۵ میلیون تومان و به نفرات اول تا سوم جایزه داستان حماسی به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان تقدیم شد.

پایان‌بخش این مراسم اختتامیه نیز رونمایی از پوستر چهارمین جایزه داستان حماسی بود تا این رویداد فرهنگی در دوره‌های بعدی نیز ادامه یابد .
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها