چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
مصطفی چمران پایه‌گذار اقدامات علمی در جنگ بود/ آزادسازی خرمشهر نگاه دنیا را به ما عوض کرد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید گفت: مصطفی چمران پایه‌گذار خیلی از اقدامات علمی در جنگ بود و این راه منجر به بروز شهید فخری‌زاده شد، قدرت فعلی کشور در پناه شهدایی مثل فخری زاده و چمران به دست آمده است و باعث افتخار ما هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه اولین جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» با حضور منتخبان و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در محل دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با اشاره به روز آزادسازی خرمشهر گفت: وقتی نام خرمشهر و حماسه خرمشهر می‌آید، شهدای این آزادسازی در ذهن ما زنده می‌شوند، آزادسازی خرمشهر یک حرکت کوچک نبود بلکه یک نقطه عطف در تاریخ کشور بود زیرا نگاه تمام دنیا که مقابل ما بودند نسبت به ما عوض شد.

وی افزود: بسیاری از کشورها پشت عراق بودند، حتی خاطر دارم یک نفربر برزیلی در صحنه جنگ حاضر شد، همانطور که آن زمان گفته شد خرمشهر را خدا آزاد کرد، این عملیات از دهم اردیبهشت‌ماه آغاز شد و نهایتا به نتیجه رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خرمشهر صبح همان روز آغاز شده بود، ما به دلیل اینکه مطمئن نبودیم و باور نکرده‌بودیم اینقدر اتفاق بزرگی رخ داده‌است، چند روز قبل از آن صدام چندین خبرنگار مطرح حوزه جنگ را از سراسر جهان به خرمشهر آورده بود که نشان دهد چه دژ سختی در خرمشهر ساخته است.

وی تصریح کرد: صدام واقعا دژ محکمی را ایجاد کرده‌بود، میادین مین بزرگی ایجاد شده بود و باور داشت ایران نمی‌تواند وارد خرمشهر شود، اما خدا این را نمی‌خواست، خدا می‌خواست خرمشهر آزاد شود، بعد از عملیات سربازان عراقی دنبال راهی برای فرار از خرمشهر بودند.

چمران اضافه کرد: نزدیک به بیست هزار اسیر عراقی فقط در خرمشهر گرفته شد، با آزادسازی خرمشهر ابهت دشمن ریخته شد و دشمنان ما به ویژه آمریکا و اسرائیل دیدند که نمی‌شود در خاک ایران ماند و به فکر راه‌های دیگر نفوذ در ایران رسیدند، می‌توان گفت آزادسازی خرمشهر ایران را در منطقه تثبیت کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: همه نیروهای روانی نیز در خدمت عراق بود، ما در تنهایی بودیم، فقط سوریه بود که مقدار کمی از لحاظ روانی از ما حمایت می‌کرد که آن هم خیلی ضعیف بود، ما هم در بحث داعش  از سوریه در مقابل کل دنیا دفاع کردیم، بازگشت بشار اسد یک اتفاق بزرگ برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود.

وی خاطر نشان کرد: مصطفی چمران پایه‌گذار خیلی از اقدامات علمی در جنگ بود و این راه منجر به بروز شهید فخری‌زاده شد، قدرت فعلی کشور در پناه شهدایی مثل فخری زاده و چمران به دست آمده است و باعث افتخار ما هستند.

همچنین علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این برنامه اظهار کرد: با گذشت سالیان طولانی از جنگ جهانی دوم اگر فیلم خوبی ساخته شود هنوز مخاطب خاص خود را دارد، دفاع مقدس ما نیز از همین‌گونه است.

وی افزود: در دفاع مقدس یک بخش نوینی در شعر ایجاد شد، هنوز هم این مسیر ادامه دارد، الان با نگاه شهید ملی ما شهید فخری‌زاده و به پاسداشت سالروز آزادسازی خرمشهر دور هم جمع شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در سال‌های اخیر حجم زیاد از پرداختن هنر به دفاع مقدس داریم، نقاشی‌ها، شعرها، داستان‌ها و کتاب‌های متعددی در این باره ساخته شد، برای اولین بار با دفاع مقدس نقاشی‌ها چهره ما ایرانیان به سبک چهره ایرانی به جهان معرفی شد، تا قبل از این نقاشی‌های کشور ما استعاری بود.

وی اضافه کرد: در دفاع مقدس هنرهای تجسمی و نقاشی با مفتوح کردن و بومی‌سازی سبک سورئالیستی و مدرنیته بین این دو آشتی ایجاد کرد، این در خصوص شعر نیز دیده می‌شود، عنوان شعر با ساختارهای مختلف در خصوص دفاع مقدس استفاده شد، قبل از دفاع مقدس شعرهای حماسی از زمان فردوسی متوقف شد اما دفاع مقدس گشایش جدیدی در این حوزه ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های هنری در زمینه تبیین دستاوردهای دفاع مقدس با نگاه به حس وطن دوستی برای توسعه عرق ملی بهره ببریم، این جشنواره در این زمینه موفق بوده‌است.

وی با زنده نگه داشتن یاد شهید چمران و فخری زاده گفت: این دو شهید دست بلندی به شعر داشتند، شاید اگر اسم این دو شهید بیاید یاد شهادت و فیزیک و علوم هسته‌ای بیفتم اما آنها دو تن از حافظ شناسان ماهر بودند.
 

همچنین سردار عروج مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این نشست اظهار کرد: نگاه دشمن این بوده است که به دلیل اینکه سربازان ایران به صورت خودجوش در جنگ حاضر شدند در مواقع خطر عقب می کشند در حالی که سربازان ایران کم نیاوردند.

وی افزود: هویت جنگ برای رزمندگان ایران قابل توصیف نبود، جنگ برای رزمندگان ما هویت ملی و دینی داشت، رزمندگان ایرانی جنگ ندیده بودند اما با وجود این شرایط توانستند خرمشهر را آزاد کنند، جنگ برای ایران ترکیب فنی جنگی نداشت بلکه ترکیب احساسی داشت.

همچنین ناصر پروانی دبیر اولین جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» در خصوص آمار این جشنواره اظهار کرد:  از بین هزار و سی اثر ارسالی به جشنواره در مرحله نخست داوری هشتصد اثر و در مرحله دوم نیز ۲۷۰شعر برگزیده شدند که با داوری نهایی انجام شده در نهایت شانزده اثر به عنوان برگزاری نهایی انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: در ابتدا قرار بود ۳۶ اثر به عنوان اثر مورد تحلیل قرار بگیرد اما نهایتا ۱۷ اثر به عنوان آثار ادبی منتخب شناخته شد.

همچنین حامد فخری‌زاده فرزند شهید محسن فخری‌زاده در این مراسم تعدادی شعر برای حاضران خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها