شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کتاب «واقعیت سازمانی» توجه‌ها را به سمت ادبیات این حوزه جلب می‌کند/ اوباش‌های اینترنتی چه می‌کنند؟

علی اکبر فرهنگی پژوهشگر و نویسنده گفت: کتاب «واقعیت سازمانی» توجه‌ها را به سمت ادبیات واقعیت سازمانی معطوف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رونمایی از کتابهای «رسانه‌های اجتماعی، حقیقت و خود مراقبتی»، «واقعیت سازمانی» و «خبرسازان» روز شنبه 30 اردیبهشت 1402 همزمان با آخرین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن گوشه نقد برگزار شد.

علی اکبر فرهنگی نویسنده کتاب واقعیت سازمانی بیان کرد: اساس این کتاب در دانشگاه اوهایو ریخته شد. دکترای اول من دکترای مدیریت بود و رساله اولم «دانشگاه‌های جدید در مقایسه با حوزه‌های علمیه» بود که 4 سال قبل از انقلاب شروع شد. این رساله اولم بود که با زحمت زیاد و مرارت فراوان آمارها و اطلاعات را جمع‌آوری کردم. آن زمان خیلی همکاری نمی‌شد.
 
وی افزود: دکترای ارتباط من 6 سال بعد از دکترای مدیریت گرفته شد. اشتیاق بسیار زیادی در این دوره داشتم و اینها زمینه‌ای شد برای ارائه رساله دوم من. چون رساله دوم بود اساتید با تشویق فراوان نظر داشتند که هر چه دلت می‌خواهد بنویس حتی کتاب و کتاب واقعیت سازمان بر همین اساس نوشته شد.
 
فرهنگی ادامه داد: با تجربه پیشین درجمع آوری اطلاعات که با زجر و زحمت فراوان همراه بود، بهترین کار را مطالعه کتاب دیدم. بعد از آن به ایران آمدم فرصتی نشد که کاری چاپ کنم. در دانشگاه تهران با هومن قابچی آشنا شدم. ایشان قبول کردند که کتاب من را ترجمه کنند. ترجمه بسیاری خوبی بود و ما با همکاری یکدیگر مجموعه اولیه را پایه قرار دادیم و براساس آن و تحولاتی که در ادبیات اتفاق افتاده بود، جستجو کردیم و حاصل کار همین کتابی شد که در دست شماست. فکر می‌کنم کار  بی‌نظیری در واقعیت سازمانی باشد و توجه‌ها را به سمت ادبیات واقعیت سازمانی معطوف می‌کند که بحث جدیدی است.
 
قابچی دیگر سخنران این نشست بیان کرد: کتاب در مباحث سازمانی زیاد است. کتاب‌هایی که به رفتار سازمانی و یا ساختار سازمانی اشاره می‌کند. انسان درسازمان به دنیا می‌آید و در سازمان نیز از دنیا می‌رود. از روزی که در بیمارستان هستیم تا زمانی که به قبر می‌رویم با سازمان سروکار داریم با این وجود درباره سازمان کار زیادی در ایران انجام نشده و بیشتر صحبت‌ها درباره ادبیات خارجی است.
 
وی افزود: کتاب را ترجمه کردیم و متوجه شدیم که منابع قدیمی هستند بنابراین باید منابع را به روز می‌کردیم تا ببینیم واقعیت سازمانی اکنون به چه صورت است.
 
قابچی با اشاره به الیناسیون بیان کرد: خلاصه کتاب از خودبیگانگی انسان است یا همان الیناسیون. این از خودبیگانگی توسط کار در سازمان تشدید می‌شود. به جای کار مفید شما را از واقعیت خودتان دور می‌کند. مهم‌ترین بحث این است که نیروی سازمان از خود بیگانه نشود و حس کند بودنش معنا دارد.
 
قابچی در ادامه افزود: اکثر کارهایی که امروزه انجام می‌شود کارهایی هستند که از تکرار نشات می‌گیرند مانند کسی که 20 سال است بلیط می‌فروشد مثل فیلم عصرجدید چاپلین یک نفر کارش فقط سفت‌کردن پیچ و مهره است.
 
وی با اشاره به اینکه واقعیت سازمانی انسان را محور هر سازمانی قرار می‌دهد، بیان کرد: اگر کار هدفمند باشد به حد و مرز شکوفایی می‌رسد و کار به معنی واقعی کار می‌شود.
 
فاطمه پیرهادی مترجم کتاب «رسانه‌های اجتماعی، حقیقت و خودمراقبتی» بیان کرد: ما در عصر دیجیتال حضور داریم و چه بخواهیم و چه نخواهیم دیجیتال و رسانه‌ها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شده‌اند و اگر با نگاه درستی به رسانه‌های اجتماعی نگاه کنیم، وارد تله‌هایی می‌شویم که خودمان خبر نداریم. بحث حقیقت یکی از آن تله‌هاست که آیا حقیقت است یا ارائه‌کنندگان اصرار دارند که حقیقت باشد. اساس کتاب درباره حقیقت است و بحث مواجهه با حقیقت.
 
وی افزود: این کتاب 5 فصل دارد. در فصل اول به سوژه‌سازی پرداخته‌ایم با این موضوع که رسانه‌ها چطور یک سوژه را مطرح می‌کنند. در فصل دوم به اینفلوئنسرها پرداختیم که چه نقشی در زندگی ما ایفا می‌کنند؟
 
پیرهادی افزود: فصل‌های بعدی درباره ترول‌ها یا اوباش‌های اینترنتی است که کامنت‌گذاری می‌کنند و به دنبال این هستندکه فضا را مسموم کنند و به خواسته‌های خودشان برسند. در بخش بعد نوبت به انقلابیون کیبوردی می‌رسد کسانی که از زیر پتو، هشتک می‌سازند و درجامعه واقعی انسان‌ها حضور ندارند. در فصل آخر نیز نویسنده به دنبال نتیجه‌گیری است که چطور می‌شود حقیقت را بازشناسایی کرد و از خود مراقبت کنیم.
 
در پایان نشست درباره کتاب «خبرسازان» صحبت شد. بحث هوش مصنوعی و کارهایی که می‌تواند در زندگی ما کند و این موضوع که چه گروه‌هایی با پیشرفت هوش مصنوعی بیکار می‌شوند. همچنین به این موضوع اشاره شد که هوش مصنوعی صاحب شعور و آگاهی نیست و قرار نیست جای انسان را بگیرد بلکه قرار است کار انسان را تصحیح کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها