جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
علی اکبر فرهنگی به کتاب اعتبار می‌دهد

ظریفیان گفت: بعضی وقت‌ها، این کتاب‌ها هستند که به نویسنده و ناشر اعتبار می‌دهند اما استثناهایی هم هستند. نویسندگانی که به کتاب‌ها اعتبار می‌دهند. علی اکبر فرهنگی از جمله دانشمندان بزرگ کشور ماست که از فضل و دانش ایشان در دهه‌های طولانی، کشور ما بهره برده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از دو اثر جدید پروفسور علی‌اکبر فرهنگی، در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امروز جمعه 29 اردیبهشت در غرفه انتشارات علمی‌فرهنگی با حضور مؤلف و محمد حسین ظریفیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد برگزار شد.

 علی اکبر فرهنگی استاد پیشکسوت رسانه درباره نمایشگاه کتاب بیان کرد: این شور و نشاطی که در قشر جوان می‌بینم برایم بسیار برانگیزاننده است. جای خوشنودی دارد که نسل جوان ما اینقدر طرفدار کتاب است و امیدواریم این نسل بتوانند ایرانی سرفراز را به نسل بعد منتقل کنند. به عقیده من آینده بسیار روشنی در انتظار ماست.
 
وی درباره کتاب‌هایش بیان کرد: «دود سرگردان» رمان تاریخی و 6 جلدی است. فیش‌برداری‌هایم درباره این مجموعه کتاب نزدیک به 30 سال به طول انجامید. در طی تحقیق، به فردی برخورد کردم به نام صالح‌ابن عبدالرحمن تمیمی. صالح از اسرای ایرانی بوده که در 5 سالگی اسیر می‌شود. 
 
فرهنگی بیان کرد: صالح اسیر می‌شود و همراه با مادر و خواهرش او را می‌برند و می‌فروشند. زنی در مدینه این کودک را می‌خرد چون زیبا بوده است. این زن، زن یک شهید مسلمان بوده و بچه‌ای هم‌سن او داشته که می‌میرد و صالح را به فرزندی می‌پذیرد. صالح همینطور پیشرفت می‌کند تا به وزارت عبدالملک مروان می‌رسد. در مقام وزیری هم به قتل می‌رسد.
 
وی درباره کتاب دود سرگردان بیان کرد: دود سرگردان نزدیک به چهار سال زمان برد تا آماده شود. یک معمای بزرگی برای من بود که صالح، دو دیدگاه درباره‌اش وجود دارد. افراطی‌های ایرانی گفتند که صالح به زبان فارسی خیانت کرده  از این جهت که دیوانسالاری را به عرب‌ها آموخته و کتابی برایشان آماده کرده که درباره صادرات و مسائل دیگری مربوط به دیوان به آن‌ها آموزش داده است. او دیوان را به عربی ترجمه می‌کند. استادش زادان فرخ‌نام، او را نفرین می‌کند و می‌گوید خدا ریشه‌ات را بسوزاند صالح که ریشه زبان فارسی را خشکاندی. با این حال من معتقدم صالح خدمت کرده به این دلیل که به غنای فرهنگی ایران افزوده است.
 
فرهنگی درباره کتاب «دیوانسالاری در ایران» بیان کرد: این کتاب 6 جلد است. جلد اول تا خلفای راشدین شامل پیامبر، ابوبکر، عمر، عثمان و علی‌ابن ابیطالب است. تمدن‌های بزرگ باستانی، انسان و جامعه و نظریات؛ ورود به دوران صنعتی، دوران قبل از کشاورزی، دوره ماد و همخامنش و ساسانی و در دوره اسلام از دیگر عناوین این مجموعه است. جلد اول کتاب به چهار خلیفه اول می‌پردازد. دیوانسالاری و بروکراسی و گرفتن خراج و مالیات و چگونگی خرج کردن از دیگر مباحث این جلد است.
 
وی ادامه داد: در جلد دوم بنی امیه و بنی عباس هستند. جلد سوم سلسله‌های مستقل ایرانی همچون صفاریان و طاهریان و غزنویان را در بر می‌گیرد. جلد چهارم مرتبط با دوره سلجوقی است. جلد پنجم حمله مغول است و بعد از جلد پنجم، دوره صفویه و افشاریه و قاجاریه و پهلوی در جلد ششم بررسی می‌شود.
 
فرهنگی به روایتی از آتش زدن کتابخانه‌ها توسط مغول‌ها اشاره کرد و گفت: مغول‌ها در ابتدای حکومتشان این کار را می‌کردند اما رفته رفته خوی ایرانی گرفتند و تغییر کردند. مثلا اولجایتو که نوه چنگیز است نام خود را به ایرانی تغییر می‌دهد و محمد خدابنده می‌شود. در حال حاضر در مسیر زنجان که می‌روید گنبد سلطانیه، مقبره اوست.
 
ظریفیان نیز درباره کتاب‌ها بیان کرد: پیش از آنکه درباره دود سرگردان و دیوانسالاری بگویم باید به این نکته اشاره کنم که بعضی وقت‌ها، این کتاب‌ها هستند که به نویسنده و ناشر اعتبار می‌دهند اما استثناهایی هم هستند. نویسندگانی که به کتاب‌ها اعتبار می‌دهند. آقای فرهنگی از جمله دانشمندان بزرگ کشور ماست که از فضل و دانش ایشان در دهه‌های طولانی، کشور ما بهره برده است.
 
وی ادامه داد: ایشان از سرمایه‌هایی هستند که همچنان بعد از دهه هشتم زندگی‌شان شاهد آثار ارزشمندی از ایشان هستیم. ایشان برای اعتلای ایران قدم‌های بلندی برداشته‌اند. از ایشان در مقاطع مختلف تقدیر شده و جامعه علمی نیز رتبه ایشان را بسیار بالا می‌دانند. ما با یک نویسنده توانا روبه‌رو هستیم و آثار او در حوزه مدیریت نیز بسیار طرفدار دارد. ما امروز شاهد رونمایی از کتابی از ایشان هستیم که موجب شادکامی و تعجب دوستداران ایشان شده است.
 
ظریفیان اضافه کرد: امروز از دکتر فرهنگی در حوزه مدیریت و دانش‌های پیرامون مرتبط، آثار بزرگی داشتیم که انضمامی هم بودند و انتزاعی نبودند. استاد پا در حوزه ادبیات و رمان گذاشتند که برای ما جای تعجب دارد. اینکه چنین اثری در چنین ترازی شکل می‌گیرد بسیار مورد توجه ارزیابان نیز قرار می‌گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها