چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
فؤاد ایزدی: مکتب سلیمانی محور مقاومت را گسترش داد/ ترس کارشناسان غربی از سردار

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها نتوانستند علیرغم تبلیغات زیادی که در حمله به عراق و حضور ناموفقی که در آنجا داشتند به اهداف خود دست پیدا کنند. این شکست آمریکا در نفوذ نکردن به ایران باعث شد که دریابیم مکتب سلیمانی، مکتب درستی بود و عقبه فکری صحیحی داشت که با حضور پررنگ در منطقه اهداف آمریکا را با آن همه تبلیغات ناکام گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «نقد خاطرات رجال سیاسی و بازنمایی شهید سلیمانی در آنها» با سخنرانی فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه، الهام عابدینی، خبرنگار  و پژوهشگر روابط بین‌الملل، مهدی ابراهیم‌زاده، پژوهشگر علوم انسانی و دبیری محمدرضا جوفار، پژوهشگر و کارشناس مسائل خاورمیانه چهارشنبه 27 اردیبهشت در سرای بین‌الملل نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد.

فؤاد ایزدی گفت: وقتی آمریکایی‌ها تصمیم به اشغال عراق گرفتند، در واقع پشت این تصمیم اهداف دیگری را دنبال می‌کردند. آن موقع آن احساس کردند که اشغال و مدیریت حکومت عراق کار آسانی است. برای همین دیک چنی، معاون بوش پسر گفت: حمله به عراق مثل آب خوردن است!

او افزود: در حالی که دو سال پیش از حمله به عراق در آمریکا این بحث مطرح بود که اصلا در غرب آسیا(خاورمیانه) مشکل عراق نیست و برای تسلط به منطقه آمریکا باید به ایران حمله کند. در حالی این افکار طرح می‌شد که برخی از کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی این بود که حمله به ایران کار آسانی نیست!

این کارشناس مسائل روابط بین‌الملل بیان کرد: کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی معتقد بودند باید به عراق حمله کرد و از طریق عراق، به ایران مسلط شد. چون عراق برای ایران بسیار مهم است. در عراق حوزه علمیه نجف وجود دارد که نسبت به حوزه علمیه قم از قدمت بیشتری برخوردار است و بین این دو حوزه ارتباط عمیقی برقرار است.

فؤاد ایزدی گفت: آمریکایی‌ها در حمله به عراق و تسلط به آن بر این فکر بودند که از طریق کمرنگ کردن عقبه مذهبی عراق بر ایران تأثیر بگذارند. آنها سعی داشتند که در حوزه نجف رخنه کنند و از آنجا ایران را هدف قرار دهند. اما غافل از این بودند که سردار سلیمانی به مثابه سدی نفوذناپذیر در برابر آنها قرار داشت و مانع از عملی شدن تصمیمات آمریکایی‌ها شد.

او ادامه داد: بنابراین آمریکایی‌ها نتوانستند علیرغم تبلیغات زیادی که در حمله به عراق و حضور ناموفقی که در آنجا داشتند به اهداف خود دست پیدا کنند. این شکست آمریکا در نفوذ نکردن به ایران باعث شد که دریابیم مکتب سلیمانی، مکتب درستی بود و عقبه فکری صحیحی داشت که با حضور پررنگ در منطقه اهداف آمریکا را با آن همه تبلیغات ناکام گذاشت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: سردار سلیمانی معتقد بود که می‌توان در منطقه پررنگ بود و با کشورهای خاورمیانه ارتباط داشت و از آمریکا نهراسید. آنچه سردار سلیمانی در منطقه پیاده کرد، باعث شد که به این اصل مهم برسند که وقتی مقاومت در منطقه به اجرا دربیاید طرف آمریکایی چاره‌ای جز تغییر سیاست ندارد.

فؤاد ایزدی گفت: امروز محور مقاومت در حال گسترش است و روسیه هم در حال مقاومت در برابر آمریکاست و چین هم به اندازه خودش در برابر آمریکا مقاومت نشان داده است حتی کشور مکزیک که هزار کیلومتر مرز مشترک با آمریکا دارد در سازمان ملل با آراء آمریکا همراه نیست!

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها